MESTERLIGT
Bente Hansen, Bodil Manz, Kim Holm, Malene Müllertz og Peder Rasmussen
UDSTILLING d. 30 april - 12 juni 2020










Krukken er i fin form – Fem danske keramiske mestre udstiller nye værker.
Krukken har en nærmest magisk tiltrækningskraft for sin essentielle form og unikke potentiale i farve, dekoration og stoflighed.
Forunderligt, at så enkel en ting kan varieres og forandres i det uendelige og bevare sin kraft, traditionsrigdom og symbolværdi uden at forvirres af tidens skiftende mode og designproduktion.
En helt personlig historie, materiale og detaljeinteresse ligger ofte til grund for hver krukkes udtryk.
Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for støtte til Galleriets formidling i 2020.
BIOGRAFIER og TEKSTER






De ovale krukker er modellerede, drejede og videreformede. Krukkerne er glaseret i forskellige farver, – og i en balance mellem form og flader forvandlet i en stadig kunstnerisk søgende proces.
Ved lag på lag applikation af farvede transfers, guld og sølv nuanceres de keramiske farver og forandres i brændingen, sammensmeltes, blandes og skjuler eller delvis dækker de underliggende lag.
Motiverne er opstået i en eftertænksomt reflekterende arbejdsproces og kan i det geometriske formsprog relatere til både Bauhaus, Avantgardens kunst, arkitektur, collage og japansk tekstil.







BODIL MANZ er kendt for sine subtile, abstrakte dekorationer på papirtynde, enkle former. En indgående undersøgelse af transparente cylindriske og geometriske former, der med fine farverige grafiske linier og felter transformerer fladedekoration til tredimensionalt værk. Hun mestrer transformationen af en geometrisk-abstrakt tankeverden og udfordrer konstant sig selv og beskueren af værket.
Bodil Manz hører til i den internationale elite af keramiske kunstnere, der er repræsenteret i vigtige museer og privatsamlinger verden over. Hendes virke er karakteriseret ved en stadig søgen og eksperimenterende aktivitet, der blandt meget andet har resulteret i væginstallationer, sandstøbte porcelænsværker og arkitektoniske skulpturer.



Kim Holms kunstneriske styrke er en altid flot fornyende 'genopfindelse' af cylinderen, - som et selvstændigt værk hvert gang han skærer i overfladen, finder en dekorativ reference eller glaserer i flere lag. Han er vedholdende og undersøgende, uden kompromisser og lette løsninger. Hver eneste form og overflade er blevet til i en stadig dialog mellem skaber og materiale. Cylinderen, den runde eller afrundede krukke, er en klassiker, der vækker både genkendelse og overraskelse. Med enkle indgreb varieres, så ikke to krukker er ens. Hertil kommer glasuren, der i nogle krukker føjer sig tæt op ad formen, i andre løber, drypper eller krakelerer, for til sidst at indgå i en smuk symbiose.







Müllertz' værker rummer en detaljerigdom og finesse, der kun findes hos de bedste keramikere, hvor håndværk, materiale og teknik går op i en højere enhed. Der er dybde og fortælling i værkerne. De kan ses igennem, indefra og udefra på samme tid og opleves således som i konstant bevægelse. Cylinderen er i harmonisk balance og rummer samtidig spændingsfyldte samspil mellem den enkle form, overfladens ornamentale detaljerigdom og materialernes stoflighed. Teknisk set er hvert værk et vidunder af nøje udtænkte eksperimenter og mod til at prøve om ideen holder i det færdige værk. Det er her lykkedes at skabe enkle, komplicerede, tekniske, poetiske, kulturfortællende værker, der går over i historien som evigtgyldige.







- lidt om mine nye krukker
”Mine nye krukker fortsætter, hvor min forrige udstilling hos Ann Linnemann slap. Det er relativt ukunstlet keramik – nok nærmest lidt primitiv.
Alle former er modelleret i hånden – let asymmetriske. Der er igen kun brugt en farve – en sort begitning direkte på rødler. Af og til har jeg brugt
lidt blank glasur til understregning af formen eller af visuelle pointer. I et enkelt tilfælde platinlustre som komplementær blankhed.
Motiverne er ornamentale. Menneskefigurer, ofte i uigennemskuelige aktiviteter, tumler rundt i en gådefuld verden. Ornamenter - mere eller mindre genkendelige tegn og symboler - mødes med andre figurative elementer som for eksempel fugle eller fisk.”
