SENSE of Material aug-okt 2020

En lille 'SHOWCASE' samtidig med udstillingen LUNAR CONCRETE

SENSE of Material
Mayu Ueda, Japan og Morten Plesner, Danmark
Showcase UDSTILLING d. 27 august – 3 oktober 2020
Fornemmelse for materiale – fortællinger om materialitet fra Japan og Danmark
Brændt ler og naturens materialer indgår i værkerne hos begge kunstnere. Naturens universer sammensmeltet med lerformer, hvor materialiteter sanseligt berører og påvirker hinanden på forskellig vis.
MAYU UEDA har brændt klippestykker fra forskellige steder i Japan sammen med glaserede dekorerede keramiske elementer. Hun kalder værkserien 'Lumps of Feelings', der frit kan oversættes til 'samling' af følelse, følelsers substans eller blandede følelser.
MORTEN PLESNER viser værker ud af særlige arbejdsprocesser med naturen, f.eks. bikubevoks-teknik i samarbejde med bier, der bygger omkring et keramiske objekt og andre materialeundersøgende eksperimenter sammen med ler.

MAYU UEDA - JAPAN
At se skovbrande udrydde det naturlige liv i Australien fik mig til at tænke på,
”Hvad er menneskets formål på denne planet?”
Da jeg er vokset op ved foden af et bjerg, har jeg en dyb respekt for naturen. I skoven hører jeg hvisken og sukken fra former, farve, lyd, lugt, og følelsen af den fugtige jord, der giver liv til grønt; det kolde sommerbjergs kildevand; vinden i træerne; duften af nye spirende blade. Jeg opfatter endda stemmer af ting, der graves op af markerne.

Jeg skaber mine værker i "YAKIMONO" (=brændt ler), muligvis ført af en "ubevidst stemme" om jord og ild. Jeg former jorden under mine fødder. Flammerne aktiverer mineralerne til at reagere, ændrer deres tæthed og farve, så de, når de afkøles, får en ny evig nuance og form. At være der i det øjeblik, får mit hjerte til at slå hurtigere.

Sindsroen for enden af naturens tumult er lig med de drømme, vi ser for at undslippe virkeligheden. Ligesom lyserød afspejler kirsebærblomstringens flygtighed, det erotiske eros, Nadeshiko-blomsten yndefuldhed, det groteske rå kød; så kan farver åbne hjertet og give tingene varme (styrke). Mit sind modtager sand velsignelse og skaber en drømmeagtig verden. Når flammer fortærer alt, gør jeg et lille kald i oprigtigt håb om fred på jord.

MAYU UEDA (b. Kobe, Japan) Osaka University of Arts, Ceramics, BFA 1998, MFA 2000. SOLO EXHIBITIONS Gallery Shimada, Kobe, Japan 2019,11. Momoto Saru, Gallery Keifu, Kyoto, Japan 2018,15,13. Gallery, The Institute of Ceramic Studies, Shigaraki Ceramic Cultural Park, Shigaraki, Japan. CAP STUDIO Y3, Kobe, Japan 2015. Guldagergaard Apple House Gallery, Denmark 2014. AMI & KANOKO, Osaka, Japan 2012. SELECTED GROUP EXHIBITION 2019 - Two person exhibition, Gion Konishi, Kyoto. Galleri VOICE Tajimi, Gifu, Japan. KOBE STUDIO Y3, Kobe, Japan 2019,18. 2018 - The Clay Studio, Philadelphia, USA. CERAMIC ART AVENUE (Jingdezhen, China 2018,17. 2017 - Sundaymorning @ EKWC, Oisterwijk, Nederlande. ORIE ART GALLERY , Tokyo 2020, 16. A.I.R. Vallauris, Vallauris, France. GICB2017 Thematic exhibition, Yeoju World Livingware Gallery, Yeoju, Korea. www.mayuueda.com


MORTEN PLESNER - DANMARK
Jeg søger og udforsker naturens materialer; ler, aske, røg, voks, sten og vand. Materialerne bliver f.eks. brændt, smeltet og knust, for at kunne genopstå i nye formationer og sammensætninger.
De fleste teknikker tager afsæt i en slags styret kontroltab, hvor jeg lader tilfældet og en slags naturlig logik råde. Formsproget må gerne trække på en slags anarkistisk urinstinkt, primitiv logik og være total funktionsløst.

De sidste år har jeg været optaget af at forstå keramikkens natur, brændings-typer og glasurer. F.eks. har jeg udviklet glasurer bestående af aske og knust sten. Afhængigt af træsort-, plante- og stentype opstår forskellige farver og teksturer.
I øjeblikket arbejder jeg med at opbygge skulpturer af grene, som jeg dypper i porcelænsmasse, hvorefter de tørres og forglødes, så træet brænder ud. Tilbage er en porcelænsskal af grenene, som så kan glaseres med asken fra den sammen type træ.
Powerdrill Pottery serien er stentøjsobjekter, drejet op med en boremaskine teltpløk, ske eller lignende.
En anden retning er eksperimenter med bivoks og bier. Når objekter af bivoks sættes ned i et bistade vil bierne, afhængigt af hvornår det er på sæsonen, bygge videre på objektet. Bierne bruger den nye voks-ressource til andre projekter, så i første omgang borer de huller og efterfølgende udbygger de med celler og tavler. Det hele gør de meget metodisk og temmelig tilfældigt, hvilket gør arbejds-dialogen med bierne uforudsigelig.
Ild og afbrænding indgår som en ressource eller funktion, der omformer eller tilføjer skulpturerne en æstetisk kvalitet. Jeg er optaget af den vandring, hvor mineraler som kalium og natrium optages i træet, gennem rødderne. Ved almindelig bål-afbrænding (800°) forbliver mineralerne i asken, men hvis den bliver udsat for temperature over 1200° smelter mineralerne sammen som glasur eller glas.

Fotos af tidligere værker:


MORTEN PLESNER (f. 1979) uddannet teatermaler fra Det Kongelige Teater, København, 2000-04. Samarbejdede med Christian Elovara i kunst duoen ”Ultra Grøn” 2008-12 (UG i CV). Medlem af BKF.
UDSTILLINGER 2020, Atoll, Bricks Gallery, København. 2017, "KE17 Kunstnernes Efterårsudstilling", Den Frie. "Hvad Gør Kunst På Hospitaler?", KØS Museum For Kunst i Det Offentlige Rum. 2012, "Røg" Hvidovre Biblotek, Solo/UG. Copenhagen Art Festival, Ambassador Projekt, UG. "Visit Tingbjerg", UG, Tingbjerg. "Værker Sat Sammen Af" Ringsted Gallery. 2011, "Efter Stormen" MOHS Gallery. "Viking 0992-16DK" Gallery Christoffer Egelund, Solo/UG. "Walk This Way" KØS, UG. 2010, "Udenfor-Eksperimenter" Den Frie, Solo/UG. "Bicycles And The Art" Happy Dog Gallery, Chicago, USA. "Vi Cykler" Bredgade Kunsthandel og "Ultra Silva" WAS -Wonderland Art Space, UG, København. "On Paper" Stalke Out Of Space, Kirke Sonnerup. "Hængende Telte I Bunker" X-Bunker, Solo, Sønderborg. 2008, DCK# Censurerede Kunstudstilling, Odense. 2007, “Forårsudstillingen" Charlottenborg.
www.mortenplesner.dk - Instagram.com/mortenplesner


Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for støtte til Galleriets udstillinger og formidling i 2020.