ANALOG Søren Thygesen okt-nov 2019


ANALOG Søren Thygesen DK
Udstilling d. 24 oktober – 23 november 2019
Metode/materiale undersøgelser fra 3D-foto til håndens arbejde i analog proces
Udstillingen præsenterer nye værker af Søren Thygesen, hvor han arbejder med 3D-foto skanning og 3D-print, - og samtidig viser materialet, ler modelleret i en interessant nutidig forbindelse.
Den 3D-fotograferede figur af en ung mand
(Sørens sportstrænede søn) er i bevægelse,
så han står i en dynamisk position,
aktivt på vej til..

En række af den nyeste teknologi og supermoderne digitalisering sammensættes med materialet rødler i en analog process, der forbinder metoder og materialer af modstridende karakterer.


Kombination af materialekendskab, værktøj og teknisk opfindsomhed mødes og sammensmelter.

Dogmatiske metoder sammenkædes i arbejdsprocessen med materialets natur, og værkets idé udspringer af samspillet.
Søren Thygesen arbejder med 'metode'. Han finder og opfinder konstant nye værker, der er nært knyttet til eller ligefrem opstået ud fra en arbejdsmetode - fra folkekunstens drejedyr til konceptuelle værker i ler (træ og beton).

Han opdager et interessant greb, der forfølges. En opfindelse af et stykke værktøj eller i dette tilfælde udvikling fra et 3D-foto/skanning, 3D-printet i plast og lazer-skåret i træplader/MDF, der herefter fungerer som formværktøj til den keramiske modellering.
Værkerne er udført i ler, træ, plast og beton.

Hvad betyder det at tage udgangspunkt i en arbejdsproces, at opfinde en metode der i høj grad er med til at definere værket.

SØREN THYGESEN
”Hele arbejdsforløbet med pladerne i lag udspringer af en metode, vi har udviklet på Tommerup Keramiske Værksted. Metoden er en lavpraktisk måde at skalerer små emner op i størrelse.

I et nyt samarbejde med det danske firma KIDSPRINT, der tilbyder 3d foto/skanning som efterfølgende printes i plast, - har jeg udviklet en idé, der både fastholder en persons kontur, men også giver plads til lermaterialet i mellemrummene.
Det vil sige, at det keramiske foto-portræt bliver brudt af lerets naturlige struktur og håndens arbejde, og jeg håber derved, at det færdige figurværk udsender blandede signaler.
En anden tilgang er konceptet: at form - måske al form - er mødet med noget indefra kommende, der presser sig ud for at erobre en plads i virkeligheden, som i de fleste vækstformer.
Lagdelingerne med lerets struktur, der stikker ud som plader, bevirker at figuren er lidt svær at afgrænse. Dog fornemmer man personen et sted midt imellem, - håber jeg.
Emnerne i keramisk beton kredser om samme tema. - Den fysiske form, vi oplever på udstillingen, er skabt i forskellige beholdere, der definerer det endelige formudtryk.
Den keramiske lermasse presses ud imod dens afgrænsning, der kan opleves som en slags hud, der giver emnet karakter.
Andre af emnerne er simpelthen huller, der er gravet med hånden - med den form/ stoflige karakter, som det giver. Derefter støbt og vendt om - som omvendt tyngdekraft.
Den mandshøje skulptur er 'presset ud' i rødler. Han har fået et dynamisk udtryk og ligner en person, der er i gang med noget - måske surfer han?.”

Tidligere værker fra udvalgte udstillinger:

KLOGE HÆNDER - STORE FORMATER, CLAY Keramikmuseum, 2017-18.


BIENNALEN for Kunsthåndværk og Design, 2017.


TEMPERAMENTER - Ann Linnemann Galleri, soloudstilling, 2013.
Til udstillingen konstruerede Søren Thygesen rumspecifikke keramiske værker, der voksede som søjler, bredte sig i rummet og kredsede fra natur ind i arkitektur, skulptur, installation. En væg til væg belægning af blade, der hvirvlede op i en bevægelse mod loftet. Opstået ud fra naturens elementer, dansk ler og teglværkstradition. Metoden var en sindrig skæremaskine og den rene snitflade, der skar centimeter-tynde efterårsblade, der virkede tungere end deres høje opadstræbende 'bladsøjle-søstre'.
VÆRKSTEDSTANKER – ARBEJDSPROCES til udstillingen TEMPERAMENTER: ”På mit eget værksted og i Tommerup kan jeg lide den fornemmelse af at finde noget, - leder hele tiden efter noget som jeg kan bruge og raffinere. Ideen med skæremaskinen opstod ved den enkle glæde, der er ved det rene snit med en skæretråd. På værket har vi gamle skæreapparater til mursten, hvor vi skærer lodrette snit i forskellige formater. Det var i en kort dialog med min tidligere lærer, Niels Lauesen, jeg fik ideen. Vi talte om behovet for et lignende apparat, hvor man ufikseret kunne 'tegne' i leret. Efter en række forsøg - endte jeg med at lave snittene på drejeskiven og fandt nogle klare greb med teknikken. Ideen med bladene kom af at den proces, som visnende blade gennemgår, svarer til den proces ler gennemgår ved brænding, - et farvespænd fra lys gul til sortbrune teglfarver.”

SØREN THYGESEN (f. 1961) er uddannet fra Kolding Kunsthåndværkerskole 1987. Eget værksted siden 1987. Ansat ved Kähler Keramik, Næstved 1996-2000, designer for Kähler 2007. Arbejder på Tommerup Keramiske Værksted fra 2000.
UDVALGTE UDSTILLINGER "Kloge hænder - Store formater", CLAY Keramikmuseum 2017-18. Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2017,2015. Ann Linnemann Galleri solo 2013. Morsø kunstforening 2009. Charlottenborg Forårsudstilling 2008,2005,2004,2003. Kunstnernes Efterårsudstilling 2006,2005. Galleri Nørby 2005. Danske Keramiktrienale, Trapholt Kunstmuseum 1994.
LEGATER Statens Kunstfond 2016,2001,2000. Ole og Yelva Nimbs Fond. Ole Haslunds Kunstnerlegat. Krøjers Legat.
PRÆMIERING Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2016, Danske Keramiktrienale 1994, Statens Kunstfond 1993.


Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for støtte til Galleriets formidling i 2019.


BIOGRAFI – Søren Thygesen
Født 1961

UDDANNELSE
1987 Uddannet fra Kolding Kunsthåndværkerskole – Keramisk Linje.

PROFESSIONEL ERFARING
1987 Eget værksted.
1993-2006 Tilknyttet Kähler Keramik. På værkstedet, Kählerbakken 5.
2002.. Tilknyttet Tommerup Keramisk Værksted.
2007 Designer for Kähler Design
2019 Mentor Gyeonggi international biennale Korea 2019.
2019 Arbejdsophold på Statens Værksteder.

UDVALGTE UDSTILLINGER
Charlottenborg Forårsudstilling 2003
Charlottenborg Forårsudstilling 2004
”Fynsk Kunst” SAK Svendborg 2004
Charlottenborg Forårsudstilling 2005
Galleri Nørby ”Konversationsstykker” 2005.
Kunstnernes Efterårsudstilling, Den Frie 2005
Kunstnernes Efterårsudstilling, Den Frie 2006
Charlottenborgs Forårsudstilling 2008
Morsø kunstforening 2009
Ann Linneman Galleri 2012
Ann Linneman Galleri, soloudstilling 2013
Biennalen for kunsthåndværk og design 2015
Vinder af Biennaleprisen 2015
Galleri Ann Linneman – ”Toy” 2016
Biennalen for kunsthåndværk og design 2017
Tommerup Keramisk Værksted Jubilæum, CLAY Museum 2017
Ann Linnemann Galleri ”Mesterværker” 2018
Ann Linnemann Galleri”Legendarisk” 2018
Ann Linnemann Galleri, solo udstilling 2019

LEGATER OG SALG TIL SAMLINGER
Krøyers legat 1987
Ole Haslunds Kunstnerlegat 1989
Præmieret ved udstillingen ”Jyske Rødder” Århus 1990
Præmieret af statens kunstfond galleri Nørby 1993
Præmieret ved den danske keramiktriennale, Trapholt 1994
Salg til kunstmuseet Trapholt 1997
Statens kunstfond arbejdslegat 2000
Statens kunstfond arbejdslegat 2001
Ole og Yelva Nimbs fond, æreslegat 2004
Nomineret til Politikens talentpris.2008
Vinder af Biennaleprisen 2015
Salg af værk til Danmarks Designmuseum 2015
Statens kunstfond arbejdslegat 2016
Statens kunstfond arbejdslegat 2018
Statens kunstfond arbejdslegat 2019