LUNAR CONCRETE Udstilling aug-okt 2020
LUNAR CONCRETE
Karen Harsbo og Rikke Luther DK
UDSTILLING d. 27 august – 3 oktober 2020
Lunar Concrete - Om materialet måne-regolit gennem 3Dprint og jordmineraler.
Researchprojekt om rummet og 3D-keramisk print v. Karen Harsbo (Ceramic Lab) og Rikke Luther (billedkunstner/Phd-projekt), Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne, København.
Det er tværfaglig kunstnerisk forskning, knyttet til Si-Fi, militær, politisk, teknologisk udvikling, rumfartsindustri. En praktisk research af forestillingen om materialet måne-regolit gennem 3D-print og jordmineraler.
da.wikipedia.org/wiki/Regolit REGOLIT er et lag af løst, ensartet overfladisk sønderslået eller vejrsmuldret klippe, som dækker fast klippe. Regolit omfatter støv, jord, knust klippe og andre relaterede materialer og findes på jorden, Månen, Mars, nogle småplaneter og andre jordlignende planeter og måner.
Karen Harsbo og Rikke Luthers projekt undersøger Lunar Regolith, både som materiale og indgang til at se på de kræfter, der interesserer sig for rumekspansion, videnskab, ressource-udvinding og kapløb om nye territorier.
Foto 1: Test med Lunar Regolith simulant, 2019.
Der er stor interesse for regolith og eksperimenters med mange mulige anvendelser, så som at printe bebyggelse på månen, 3D-printværktøj og andet funktionelt udstyr, og at udvinde ilt (indeholder 45% oxygen).
Foto 2.
Printtest i regolith simulant hos ESA, Tyskland, 2019
De har været på besøg hos ESA (European Space Agency) og hos JAXA (Japan Aerospace eXploration Agency) for at høre om deres planer og forskning, især om tankerne for udnyttelse af regolith og om mulig bebyggelse i rummet.
De har ligeledes besøgt WASP i Italien, der arbejder på at forbedre leveforhold på Jorden gennem 3D-printede huse i ler.
Foto 3.
3D printtest i ler hos WASP, Italien, 2019
Projektets outputs er bl.a. seminarpræsentation, undervisningsforløb på Kunstakademiet og Rikke Luthers film: Concrete: The Great Transformation.
Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for støtte til Galleriets formidling i 2020.
LUNAR CONCRETE - Tekst af Karen Harsbo og Rikke Luther
Vi er i iltfattigt farvand. Vi er stadig ramt af bølger fra finanskrisen i 2008.
I vores tid stilles der aggressivt spørgsmål ved demokrati fra mange forskellige perspektiver, som igen bestemmer sammenhængen mellem kunstnerisk handling og forskning.
Fra den ene side kortlægger begrebet 'Kulstof-demokrati' demokratiets sammenflettede forhold til økonomierne i ressourceudvinding, magt og den planetariske kendsgerning om 'klimakollaps' [Mitchell, Carbon Democracy].
Fra en anden side kortlægger begrebet 'Post-Demokrati' det højeste og laveste niveau af demokratisk agens.
Her bliver højdepunkterne af demokratisk engagement i det 20. århundrede udjævnet af en æra med stigende økonomisk og politisk ulighed - en proces, der forekommer både i nationalstater og mellem nationalstater i de 'udviklede' og 'udviklende' verdener.
Parallelt bliver den politiske magt i demokratier i stigende grad decentraliseret og svækket, kun for at denne magt kan recentraliseres i de private bestyrelseslokaler i postnationale selskaber.
Og mens denne proces har fundet sted, er vores klima blevet varmere.
Rummet er fuldt af historier. Og der er mange slags 'rum'. De billeder af sammenhænge, som vi navigerer efter i vores liv, er rodfæstede i perspektiverne på bestemte steder, sociale relationer samt historie og tid [Massey, For Space].
Rummet i landskaber, boliger og byliv og i de materialer vi udvinder for at understøtte denne version af livet, er mærket af menneskelige magtforhold.
Når vi ser på en betonbygning, dens materielle overflader og indvendige rum, mødes vi af det 20.århundredes 'udvindings-økonomi', der gav os demokratiets betonarkitektur.
Måske ser vi den miljøødelæggelse beton indebærer. Eller måske ser vi menneskehedens fremtid i det dybe rum, en sen 21.århundredes beton-modernisme bygget på månen eller forbipasserende asteroider, som det er tænkt af fortalere for ‘The New Space Industrial Age’.
Sammenløb og uoverensstemmelser mellem disse historier om beboelse, har påvirket, hvordan vi tænker på planetarisk rum, miljøændringer og det fremvoksende klimakaos.
De teknologiske muligheder for 3D-printning af månebeton gør det muligt at stabilisere og derefter eksportere de aktuelle former for politisk økonomi ind i en rumfremtid ved at forestille sig jorden som blot et sæt udtømmelige økonomiske aktiver.
Det ydre rum indtager her dynamikken i det jordiske Global Commons, defineret af FN – det 'frie' rum, der stort set er uden for nationalstaternes demokrati og den effektive lovgivningsmæssige forståelse af folkeretten.
Teknologisk og militær organisation har længe været forlængelser af monarkens og statens eksisterende magt ind i nye territorier; - materiel og menneskelig støtte i søgen efter privat fortjeneste.
I mellemtiden, tilbage på planetniveau, er den progressive forening af betonmodernisme løbet ind i en mur: fremskridt er nu omkranset af stigende 'sæson-ændrede' vejrmønstre og undergraves af den daglige medieudstrømning af postdemokratisk politisk stemning.
Betonkultur gentager nu observationer fra midten af det 20. århundrede af Karl Polanyi. Men, når kapitalismen står over for demokratiet i dag, vælger den, hvad Colin Crouch kaldte 'postdemokrati', før den strækker sig ud over fremtidens rum.
KAREN HARSBO (f. 1963, Japan) Lektor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne, hvor hun i en årrække har undervist og forsket i keramik i en kunstnerisk sammenhæng, sideløbende med en keramisk, eksperimenterende praksis.
UDVALGE UDSTILLINGER Kunsthal Charlottenborg, Vejen Kunst Museum , Silkeborg Bad Kunstcenter, Copenhagen Ceramics, Vejen Kunstmuseum, SAK, Rundetårn, Royal Copenhagen Porcelain, Danmarks Keramik Museum. KURATERET flere udstillinger med fokus på keramisk kunst. KUNSTNERISKE FORSKNINGSPROJEKTER i DK og England, f.eks. 'Mediated Matter' og 'Topographies of the Obsolete'.. www.karenharsbo.dk
RIKKE LUTHER (f.1970) Billedkunstner, PhD-studium v. Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerme, PhD projekt titel: Concrete Aesthetics, From Universal Rights to Financial Post-Democracy.
Medstifter af kunstnergrupperne Learning Site og N55.
UDVALGE UDSTILLINGER GIBCA /Göteborg International Biennal for Contomporary Art, Aarhus Kunsthal, CPH:DOX, Kunsthall Trondheim, MIT/US, Bienal de São Paulo/Brasilien, Galerija Nova/ Croatia, James Center for the Arts, Woodstock, US. UNDERVIST OG FORELÆST på uddannelser i ind-og udland.
PUBLICERET MITpress, Half letter Press , RSA publication og Pluto Press, UK.. www.rikkeluther.dk
Foto 4. JAXA, 2019.
Månen er skabt af Jorden, da den tidlige Jord blev ramt af et større himmelobjekt og den voldsomme kollision skød materiale ud i rummet, der samledes til Månen. Overfladematerialet, regolith kan sammenlignes med basalt, der også findes på jorden som rester efter vulkanudbrud.
KAREN HARSBO - UDVALGTE TIDLIGERE PROJEKTER OG UDSTILLINGER
Den Utopiske Gartner, Cobra-rummet v Sophienholm, 2018
Mediated Matter, Kunsthal Charlottenborg, 2017
Ane Galeri - Ancestral Gallery, Kunstcenter Silkeborg Bad, 2015
Topographies of the Obsolete, British Ceramic Bienniel, Stoke on Trent, UK 2013
Exploring the site specific and associated histories of post-industry
Entropisk Topologi, Præmieret af Statens Kunstfond, Ann Linnemann Galleri, 2013
Platform, SAK – Kunstbygningen, Svendborg, 2012
RIKKE LUTHER - UDVALGTE TIDLIGERE PROJEKTER OG UDSTILLINGER
ESA, 3D mud-print fra kommende film:
Concrete: The Great Transformation
Værket er med på denne udstilling
Corruption - We Lost Control Again
Kunsthal Aarhus, 2019
Rikke Luther & Mikkel Kaldal
JapanConcreteMountain
SimulatedRegolithCologne
BIOGRAFIER
KAREN HARSBO
www.karenharsbo.dk
Lektor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi, Billedkunstskolerne.
UDDANNELSE
1982-87 Danmarks Designskole, keramik og glas
UDVALGE UDSTILLINGER
2019 Dronninglund Kunstcenter, ” Entangled”. DK
2018 Cobra-rummet v Sophienholm, ” Den Utopiske Gartner”. DK
2017 Kunsthal Charlottenborg, ”Mediated Matter”. DK
2017 Pakhus galleriet, Odherred. DK
2016 Skovhuset, Værløse, ”Pathways”, og Huset i Asnæs. DK
2015 Silkeborg Bad Kunstcenter, ”Sanatorium”. DK
2014 Copenhagen Ceramics, ”Ud og Hjem” med Marianne Krumbach. DK
2014 Bornholms Kunstmuseum, ”European Ceramic Context”. DK
2014 Ceramic House Gallery, ”Contemporary Danish Ceramics”. UK
2014 Gammelgård, ”EKKO”. DK
2013 Vejen Kunstmuseum, ”Betroet Tvivl”. DK
2013 British Ceramic Bienniel, Stoke on Trent, UK
2013 Ann Linnemann Galleri, "Entropisk Topologi", Præmieret af Statens Kunstfond.
2012 SAK, Svendborg, "Roommates"
2010 Ann Linnemann Galleri, "Happenstance" med Neil Brownsword. DK
2008 Bispegården, Kalundborg. DK
2008 Skulptur Bienale. Kgs.Have, Kbh. DK
2008 Inner Mongolia Art Museum, Hohot, Kina
2007 Yalu River Art Museum i Dandong, Kina
2005 Rundetårn, Kbh. "Spejlinger". DK
2003 Vejen Kunst Museum, ”Bageværk”. DK
2003 Royal Copenhagen Porcelain og Marienlyst Slot, Helsingør, ”Det Hvide Guld”. DK
2003 Danmarks Keramikmuseum CLAY, ”Network”. DK
2003 Marienlyst Slot, ”Øjeblikkets Rum”. DK
2000 Trapholt Museum, Keramiktrienalen. DK
1998 Charlottenborg, Forårudstillingen
Den Frie, Kunstnernes Efterårsudstilling og VK-udstilling. DK
1997 Den Frie; Kunstnernes Efterårsudstilling og VK-, prisvinder.
KURATERET
2017 ”Mediated Matter” m M.E.Andersen, Kunsthal Charlottenborg
2013 ”Betroet Tvivl”, Vejen Kunstmuseum.
2011 "Lerets Magi- Keramik i Int. Samtidskunst", Gl.Holtegård. (med A.Tovborg)
2005 ”Der var engang...”Marienlyst Slot, Helsingør,
2003 ”Det Hvide Guld”, Royal Copenhagen og ”Bageværk”, Vejen Kunst Museum
KUNSTNERISKE FORSKNINGSPROJEKTER
2019 ”Lunar Concrete”, KUV projekt i samarbejde med Rikke Luther, phd.
2013-14 ”Topographies of the Obsolete”, internationalt projekt med N, DK, D, UK.
2014-16 ”Mediated Matter”, projekt på Kunstakademiet om 3D-print og digitalitet.
2019- 20 ”Lunar Concrete”, med Rikke Luther. Måne regolith og 3D print.
UDVALGE UDSMYKNINGER
2009 Urban-planen, Amager, " CrossOver" .
2006 Østerhøj, Ballerup. "Udsigtstrappen, Promenade rampen og Stenhavestien."
2005 Eggerslevmagle Skole, projekt ved gruppe K+, Skælskør.
LEGATER
2013/15 Præmieret af Statens Kunstfond.
2003 Anne Marie Telmanyi født Carl-Nielsens Fond
1991 Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968. Ellen & Knud Dalhoff Larsens Fond.
RIKKE LUTHER
www.rikkeluther.dk
Phd researcher at Institute of Art and Culture (IKK), Copenhagen University, Danish Royale Art Academy, and ACT.
EDUCATION
2017-2020 MIT program in Art, Culture and Technology, School of Architecture and Planning,
Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, MA, US
1991-1998 The Royal Danish Art Academy
2004-2015 Founder of Learning Site
1999-2003 Co-founder of N55
PART TIME/ HONORARY POSITIONS - Selected Public Talks, Guest Lectures, Symposia and teaching
2018 Nordic Geography Doctoral Network, Thinking Spatiality: Cities, Nature and Society, Lund University, SE
2018 WERN2018 – World-Ecology Research Network Conference, Helsinki University, Helsinki, FIN
2018- Affiliate at the MIT program in Art, Culture and Technology, School of Architecture and Planning, MA, US
2017-18 The Eco Commons.. In the Time of Messed Up Democracy, Danish Royal Art Academy, Copenhagen, DK
2017 Collaboration and Community-Building in Contemporary Art in Japan and Denmark, IKK, University of Copenhagen, DK
2016 Zooetics, Bozar - Center for Fine Art Brussel, Belgium
2015 Public Place in it ́s Melt Down Area, Towards Civic Art, MIT program in Art, Culture and Technology, (ACT) School of Architecture and Planning, Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, US. Teacher/speaker
2015 KHIO, Art & Public Space, Oslo, N. Teacher and Guestspeaker
2014 Design as Survival, Resistance, and Transformative Action, Harvard University, Graduate School Design, Boston, US. Guestspeaker
2013/05/01 Royal Swedish Academy of Arts, Stockholm, Sweden. Teacher and Guestspeaker
2010 Creative Time Summit, Cooper Union, New York, US
2010 The Politics and Aesthetics of Organization, University of St. Gallen, Switzerland
2006/05/01 School of the Art Institute of Chicago, US. Guestspeaker
2005 Cátedra Arte de Conducta, University of Havana, Cuba
PROFESSIONAL TEACHING APPOINTMENTS
2007-13 Professor, DJK (The Academy of Jutland) DK
2012-13 Guest Professor, Haute École D'art de et design Genève, work.master, MA
2007 (Fall) Guest Professor, The Sculpture Department, The Royal Danish Art Academy, DK
SECELECTED EXHIBITIONS AND PROJECTS - since 2016
2019 GIBCA /Göteborg Ineternational Biennal for Contomporary Art, (Lisa Rosendahl), SE
2019 Corruption: We Lost Control Again, Aarhus Kunsthall, (Jacob Fabricius), Aarhus, DK
2019 CPH:DOX* Copenhagen International Documentary Film Festival /Next:Wave, Copenhagen, DK
2018 Rivers of Emotion, Bodies of Ore, Kunsthall Trondheim, (Lisa Rosendahl), Trondheim, N
2018 Aesthetics of Persuasion, (Linda Weintraub), Woodstock Byrdeliffe Guild Kleinert/
James Center for the Arts, Woodstock, US
2018 In Our Present Condition, (Gediminas Urbonas, Lars Bang Larsen, Laura Knott), MIT, Cambridge, US
2016 Living in the End Times, (Katharina Stenbeck), Galerija Nova, Croatia
2016 Mesures of Uncertainty, 32nd Bienal de São Paulo, , São Paulo, Brazil
(Jochen Volz with Gabi Ngcofo, Júlia Reboucas, Lars Bang Larsen)
SELECTED WRITINGS AND PRINT PUBLICATIONS
2017 Sand in the Architecture of Democracy, paper
2017 Public Space - Lost and Found, Gediminas Urbones & Ann Lui (eds.,), MIT Press, Boston, US
2016 Sound Art, Sound as a Medium of Art, (ed. Peter Weibel), text by Brandon Labelle, MIT Press, Boston, US
2014 An Edge Effect/Art & Ecology in the Nordic Landscape, (ed. Bonnie Fortune), Half Letter Press, US
2012 Architectural Inventions - Visionary Drawings, Eds. Bua and Goldfarb, Laurenceking, US
2010 Dark Matter - Art and Politics in the Age of Enterprise Culture, G.Scholette, Pluto Press, UK
2010 Kritische Komplizenschaft/Critical Complicity, edt. L. Mazza / J. Moritz, Schlebrügge.Editor, Austria
2006 LAND, ART: A Cultural Ecology Handbook, ed. Max Andrews, RSA publication, London, UK