HUMAN MATTERS AnnLinnemann aug-sep 2019


HUMAN MATTERS - Ann Linnemann DK
Udstilling d. 15 august – 7 september 2019
Mennesket i centrum – et univers af drømme og tankespind.
Menneske og materiale - kropssprog, formsprog og menneskelige relationer er bare nogle af nøgleordene for udstillingens nye og ældre værker, der alle kredser om mennesket på mere eller mindre abstrakt vis.

Udstillingen præsenterer værker fra forskellige tidsperioder og viser således flere års arbejde med mennesket som hovedtema. Lige så foranderlige som den tid og situation de er skabt ud fra.
Værkerne udspringer fra ideer om at drømme sig til, at se ud i verden og se ind i sig selv, at betragte udtryk og indtryk om mennesker, kropssprog og bevægelse sammensat med natur og kulturelle relationer.
De viser tidens aftryk på kroppen, antydninger og mere direkte aflæselige betragtninger om individet, stemninger, tilstande.

Værkerne handler om de mange situationer som mennesket kan se sig i - ud fra den fysiske form, torsoen med mere eller mindre fokus på og tydeliggørelse af formlinjer, detaljer, fragmenter. De abstraherer over følelser som sociale relationer, fællesskab, selvstændighed, dialog, poesi og erotik.
De er en form for dagbog, måske selvbiografisk, men også fiktion og andre tankespind.
Hvert værk har sin historie, en form for regelsæt, metode, der er brugt som afsæt til netop dette værk.
Body Form er en undersøgelse af superenkle former, drejet i porcelæn og minimalt bearbejdet.

Body Blue fortsætter formideen, men er i samarbejde med den engelske kollega, Paul Scott tilført koboltblå silketryk fra tidligere hverdagsstel i porcelænsindustrien, - som en social-politisk kommentar til udflytning/lukning af keramiske industrivirksomheder i Europa.

Body Wood og Body China Tang er brændefyrede krukkeformer med aftryk af flammer og aske.

De seneste år har fascinationen koncentreret sig mod maleriske skildringer på keramisk form.

Værkerne Views og Forms of Forest refererer til ideer og temaer, inspireret af maleri fra renæssance til nu - og undersøger keramiske glasures maleegenskaber.

Naturgengivelse, mønster og ornamentik kan her opleves som illusioner skabt ud fra forskellige virkeligheder.
Træerne fra Central Park i New York kanter sig rundt om højhusenes tusindvis af blanke vinduer.

- En aften i København afspejler skyggerne fra byens træer og det blå hav fra drømmenes verden - på byens husfacader.
Hovedparten af de nyeste værker er malet med glasurer og reflekterer imaginære landskaber fra hukommelsens gemmer.
De er en form for rejse ud i verden og ind i kroppen, fortællinger og digte uden ord.
Udsigter gennem vinduer, en kombination af vinduer og andre åbninger med kulturlandskab og naturskildringer.

MATERIALETS EGENSKABER
Det komplekse ligger i keramiske materialers maleriske muligheder og udfordringer, - de totale forandringer, der opstår, når 'malefarven' til sidst fremkaldes ved brænding, mens den i selve maleprocessen er farveløs og 'usynlig', en grålig kemisk masse, der ikke flyder på penslen som oliefarve, men snarere reagerer som ved fresco-maleri, - altså, bortset fra det uforudsigelige ved den efterfølgende smeltning af farverne.
Værkerne er malet i flere lag og efterfølgende brændt adskillige gange til det ønskede resultat er opnået. Det er en langsom, reflekterende proces, hvor det færdige værk opstår i dialog med materialets naturlige egenskaber, glasurernes kemi, kombinationer, samspil og tætheder.
De organiske og cylindriske former er alle hånddrejede i porcelæn eller stentøj, uglaserede, træbrændte eller malet med alkaliske askeglasurer, brændt v. 1280C

ANN LINNEMANN (f. 1957) er uddannet pottemager v. Kähler Keramik, Næstved 1979-83, keramisk formgiver v. Danmarks Designskole, København 1983-89, research Scholar v. Arizona State University USA 1993/94.
Samlinger og udstillinger i Danmark og udlandet: Statens Kunstfond, Trapholt Kunstmuseum; Designmuseum Danmark; CLAY Keramikmuseum; Ny Carlsberg Fondet; Næstved Museum; OJD-Fonden;, International Ceramic Research Center; Archie Bray Foundation for Ceramic Arts, USA; Banff Arts Centre, Canada; Australia National University of Art Canberra; Arizona University Art Museum, USA; Lacoste Gallery, MA USA; Scottish Gallery, UK.

Hun har studeret og rejst i Europa, Sydamerika, Kina, Japan, - og er i USA kendt for sit faglige engagement og eget keramiske virke ved adskillige foredrag og gæstepræsentation på bl.a. USA's største keramikkonference NCECA.
En stadig interesse for udvikling af det keramiske område, formidling og international udveksling har desuden ført til projektledelse for internationale symposier, seminarer, udstillinger, samt kurator og gallerivirksomhed.
Hendes værker koncentrerer sig om keramisk skulptur- og billedværker med referencer til historiske temaer og konceptuelle ideer. Hun interesserer sig for de hemmelige lag i værkerne. Det drømmende og ukonkrete, der gemmer sig i værkets konkrete virkelighed. Dialogen med beskueren og historien, der ligger til grund for oplevelsen. Formsproget er komplekst, ofte med videre forarbejdning af en hånddrejet grundmodel, hvor en symbiose mellem idé, funktion, form, materiale og drejeteknik er essentiel.

Tidligere værker - 1995..


Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for støtte til Galleriets formidling i 2019.

BIOGRAFI - LINK