FormSprog - TankeSpind juni-august 2014

KLIK foto = STORT format + diashow... SE UDSTILLINGEN


FormSprog - TankeSpind
36 keramiske samtidskunstnere
Udstilling d. 12 juni - 13 august 2014
Et bibliotek af keramiske samtidsværker – der kan læses på flere måder :-)
Danske samtidskunstnere, der arbejder med ler, har skabt keramiske værker i sammenhæng med skriftlige.
Værkerne relaterer til alt fra digt, eventyr, ordsprog til sang og manualer..
Udstillingen rummer keramiske værker, bøger, digtsamlinger o.a. tekster.

En jury har sammemnsat værkerne til udstillingen ud fra ansøgning.
1.præmie - valgt af Juryen: 'Stablet Bo-enheder' af Vibeke Rytter (foto)
2.præmie - valgt af Udstillerne: 'Slag' af Mariko Wada.
3.præmie - valgt af Publikum: 'Bag Månen' af Mette Marie Ørsted.
JURY: Karen Harsbo, Marianne Nielsen og Kristine Tillge Lund.

FOTOS AF VÆRKER - Alfabetisk rækkefølge v. fornavn fra A-Y
Værkliste, tekster og kunstnerinformation kan findes nederst på siden..

'Al-Tings historie' er en mangfoldig, mangesidig, meningsfyldt fortælling i ler.
Ting og sætninger er sammenkædet for i 'bogstaveligste' forstand at visualisere det skrevne ord i keramiske samtidsværker.

Alle forholder sig på den ene eller anden måde til det skrevne værk: eventyr, roman, novelle, biografi, digt, avisartikel, ordsprog...
Der er ingen grænser for ord i brug :-)
Hver udstiller har sit bud på, hvordan keramisk værk og tekst hører sammen :-)

Udstillingen kan læses, ses, føles og tænkes over alt efter sindelag og fantasi.
Den rådgivende jury har sammensat specielle keramiske værker ud fra ansøgning til udstillingen - både nye værker, nye udtryk, ideer, eksperimenter, men også tematisk relevante ældre værker.
På denne måde viser udstillingen en bred vifte af keramiske indfaldsvinkler, teknikker, temaer og kunstnere – og fortæller nye historier i samtidskunst.

Fra krukke, skulptur og vægobjekt til installation.. Alt er tilladt :-)
- bare det keramiske værk forholder sig oprigtigt til det skrevne!
- og er mindre end 25x25x25 cm.

UDSTILLERE: Asger Kristensen, Better Lübbert, Birgit Krogh, Charlotte Thorup, Dorte Blenker Kristoffersen, Dorthe Lange Søndergaard, Finn Dam Rasmussen, Gerda Østergaard, Helle Vestergaard, Jeanette Hiiri, Jette Löwen Dahl, John Gibson, Jonathan Keep UK, Karin Michelsen, Karin Sauer, Kim Holm, Lis Biggas, Lisbeth Holst-Jensen, Lone Skov Madsen, Louise Gaardmann, Louise Sidelmann, Mariko Wada, Mette Marie Ørsted, Mia-Maria Gravgaard, Ninna Gøtzsche, Ole Vesterlund, Pernille Pontoppidan Pedersen, Sten Lykke Madsen, Søren Thygesen, Thora Finnsdóttir, Trine Bach Jakobsen, Ulla Bech-Bruun, Ursula Munch-Petersen, Vibeke Rytter, Vicki Hansen, You Little Teapot (Lars Rank og Thomas Lagermand Lundme).
Juryens valg tildeles en udstilling i Ann Linnemann Galleri 2015.

UDSTILLERE – KERAMISKE OG SKRIFTLIGE VÆRKER - Alfabetisk oversigt fra A-Y
Tekster og kunstnerinformation findes nederst på siden

Asger Kristensen - www.havlitstentoj.dk
'Rødt og Sort' - skulptur, stentøj
'Nitten Digte' af Gustaf Munch-Petersen (1912-38)
Better Lübbert - www.better-lubbert.com
'MIT RUM' – skulptur, porcelæn, modelleret
'MY ROOM & my friends room' af Niels Winther (1948-2014)
Birgit Krogh - www.Birgitkrogh.dk
'Kaos' – skulptur og vægobjekt, stentøj
Tekst af Birgit Krogh
Charlotte Thorup - www.charlottethorup.dk
'Forbindelser' - skulptur, gasbrændt stentøj og porcelæn
'Norwegian Wood' af Haruki Murakami
Dorte Kristoffersen - www.dortekristoffersen.dk
'HareVase' - vase, støbt og modeleret porcelæn
'I en skov en hytte lå' en gammel børnesang
Dorthe Søndergaard DK/Norge
'Postkorttaske' - porcelæn og gummi
- Skrevne postkort modtaget i løbet af livet..
Finn Dam Rasmussen - www.finnkeramik.dk
'Men shall know commonwealth again'
- skulptur(stele) stentøj, pladeteknik, sinterbegitning
Musik af Leonard Cohen 'Dear Heather' -
'Villanelle for our time' af Frank R. Scott, Canada 1899-1985
Gerda Østergaard - www.ceramicartist.dk
'Don Quixote og hans væbner' – skulptur, raku brændt
'Den sindrige ridder Don Quixote af Mancha'
af Miguel de Cervantes 1547-1616
Helle Vestergaard - www.hellevestergaard.com
'Filemone og Bautic' – skulptur, porcelæn, silkemat glasur, modellering og perforering
'Metamorfoser - Filemon og Baukis' af Ovid (43f.Kr.-17)
Jeanette Hiiri Marquart - www.jeanettehiiri.com
'Din Lott' – stentøj, håndmodelleret
'Dikter 1882' af Viktor Rydberg, Sverige 1828-95
Jette Löwén Dall - www.jettelowen.dk
'Alice in Wonderland' - skulptur, lercollage, stentøj, porcelæn og readymades
'Alice in Wonderland' af Lewis Carroll
John Gibson DK/UK
'Original Sin' - hand modeled, bronze patinated ceramic
'The Bible - Genesis Chapter 3'
- ”Writer Unknown.. but probably many :-)”
Jonathan Keep UK
Sound Vessel – Sound Surface serie, 3D-printet porcelæn, celadon glasur
'Rapsodie in Blue' af Gershwin - fra lyd og rytme til 3D-form

Karin Michelsen - www.karirnmichelsen.dk
'Omskolet vilddyr' - lavbrændt porcelæn
'Urskoven' af Jens August Schade
Karin Sauer - www.karinsauer.dk
'Wandrers Nachtlied' – Raku
Digt af Johann Wofgang Goethe, Frankfurt am Main 1749-1832
Wandrers Nachtlied II
Kim Holm - www.kim-holm.dk
'Vinter' – fad, lavtbrændt stentøj
'Et besøg i byen Sarashina' af Matsuo Basho
Lisbeth Holst-Jensen – www.lisbethholst-jensen.dk
'Brevet' – krukke, stentøj, porcelæn og sort lerfarve i lag
'Op al den ting, som Gud har gjort' af H.A.Brorson.
Lis Biggas - www.lisbiggas.dk
'Der lå en lille krabbe' – skål/fad, begittet stentøj, aftryk af blæretang, krabbeskjold og kløer
'Der lå en lille krabbe' - børnesang
Lone Skov Madsen - www.loneskovmadsen.dk
'Grønt objekt' - modelleret med prikket overflade
'Eurofoil instruktion til vandforstøver'
Louise Gaarmann - www.louisegaarmann.dk
'Landskabet er meget mere mig' – lertøj, tynde lerplader, bukket og stablet
'Turbo' af Per Højholt (1928-2004)
Louise Sidelmann
Vægobjekt - stentøj og porcelæn, modeleret
'Husk at gro' - citat påmalet et gelænder i byen
Mariko Wada - www.marikowada.com
'Slag' - stentøj, modelleret og slået
'Punch when you have to punch. Kick when you have to kick.'
Citat af Bruce Lee
Mette Marie Ørsted
'Bag ved månen' - højtbrændt rødler med hvid tinglasur i pladeteknik
Fra digtsamlingen 'Rum' af Mette Kappel 1983
Mia-Maria Gravgaard - www.miamariagravgaard.dk
'Æblet falder sjællendt langt fra stammen' – porcelæn, håndbygget/støbt/modeleret
Ordsprog
Ninna Gøtzsche - www.formuleret.dk
'Krible-Krable' - stilleben, drejet porcelænsler, glasur iblandet sand og jord
'Vanddråben' af H. C. Andersen (1848)
Ole Vesterlund - www.olevesterlund.dk
'Blackabout' - skulptur, lertøj, modelleret, afstøbning, kvætset
'Taxi Driver' af Paul Schrader
Pernille Pontoppidan Pedersen - www.pernillepontoppidan.com
'Dialog' - Vægobjekt inkl. hylde - rødler, glasur, modelleret
'Ramt af ingenting' af Ida Jessen
Sten Lykke Madsen
'Kvælerslange fordøjer elefant' – stentøj, soda brændefyret
'Den Lille Prins' af Antoine de Saint-Exupéry
Søren Thygesen
'Kasse med indhold' – blandform, flise/klinker, træ
'Sjælen sidder i øjet' og 'På en mørkeræd klode'
af Carsten Jensen
Thora Finnsdottir Søe - www.finnsdottir.dk
'Tårer for Helle' - vægobjekt, stentøj og frynse, modelering
'Solbær' af Naja Marie Aidt
Trine Bach Jakobsen – www.trinebach.dk
'Når der går hul på en engel' - porcelæn med papir drejet og modeleret
'Når der går hul på en engel' af Pia Tafdrup (Digt nr.45)
Ulla Bech-Bruun - www.ullabech-bruun.dk
'k a s t a n j e' - støbt porcelæn, voks, ulvehår
'Døden og co.' af Lucas Moodysson
Ursula Munch-Petersen – www.ursulamunchpetersen.dk
Krukker - drejet stentøj
'Dao De Jing' af Lao Zi "Den Gamle Mester, Kina ca.300f.Kr."
Vibeke Rytter - www.vibekerytter.dk
'Stablet Bo-enheder' - papirler, hvidt lertøj/glasur, transfer
'Samlet' - Aflæsning af objekter, Objekterne, Den åbne skulptur
af Willy Ørskov
Vicki Hansen - www.vickihansen.dk
'Morgen' - drejet porcelæn og glas 14x14 cm
'Morgen' af Otto Gelsted 1888-1968
Gyldendals julebog 'Hellas i mit hjerte'
You Little Teapot (Lars Rank og Tomas Lagermand Lundme) www.youlittleteapot.com
'Selvstændige Lis' - platte, støbt porcelæn, dekoration med begitning, stain, keramisk farveblyant
'Næste kærlighed eller Laila og de andre' af Vita Andersen 1978

UDSTILLERE – KERAMISKE OG SKRIFTLIGE VÆRKER
Hele tekster og kunstnerinformation fra A-Y :-)

Asger Kristensen - www.havlitstentoj.dk
'Rødt og Sort' - skulptur, stentøj
'Nitten Digte' af Gustaf Munch-Petersen (1912-38)
De grønne blade bliver gule –
Stormene river
Maaned efter Maaned –
Gul-røde Blade klamrer sig til sorte Grene –
Langsomt vrider Regnen Stilkene løse –
Saften staar stille i Roden –

Under jagende Himmel
Sover Mulden sin Hvile –
Grønne Menneskehjærter sortner –
Menneskenes Storme blødende nærmer sig –
Forvirrings Regn siver Nat og Dag –
Hjærtets Love mørner –
Efteraars straalende Pragt
Vandrer i døde Kolonner
Gennem menneskenes Byer –
- Solen er fjernest nu –

”For mig er det valgte digt en smuk måde at beskrive naturens og menneskets livscyklus, som paraleller, hvor der i naturen, efterår og vinter sker en slags nedbrydning, bladene visner og saften, kraften, forlader eller står stille, dagene bliver korte og der er mindre lys. Mennesker glider på samme måde ind i et mørke og må omstille sig. Mørket sætter sit præg på vore sind.
I værket har jeg den sorte glasur på lagdelte forvredne cirkler, som symbol på mørket og det melankolske og triste. På toppen er der placeret en rød figur der har arbejdet sig op af mørket som det spirende og bliver ved den røde farve, et symbol på styrken i naturen og mennesket.”
Uddannet på Kunsthåndværkerskolen-Kolding 1980-84; Lærer på Designskolen-Kolding 1992-04. Udstillinger: Ann Linnemann Galleri Kbh. - Janus-Bygningen, Tistrup - Fantastic Tales Brighton UK 2014 - Collect in the Country 2012, England v. Cultural Connections - Galleri Pagter, Kolding 2010 - Danmarks Keramikmuseum, Grimmerhus 2007 - Scottish-Gallery, Edinburgh 2006 - Kunsthåndværkerprisen Kunstindustrimuseet 2000. - Statens Kunstfond, National Gallery, Edinburgh, Kunstforeningen af 14. august, Udenrigsministeriets Kunstforening Kbh, Ribe Amts Kunstfond, Rigshospitalets Kunstforening. Solgt til Statens Kunstfond 2009 - Legatophold på Statens Værksteder for Kunst, Gl Dok 2009/2010
Medlem af Danske Kunsthåndværkere, BKF og Dansk Billedhuggersamfund..


Better Lübbert - www.better-lubbert.com
'MIT RUM' – skulptur, porcelæn, modelleret
'MY ROOM & my friends room' af Niels Winther (1948-2014)
Mit rum.
På en måde er jeg mest jer
Men for at være sammen med jer, må jeg kende mit rum
Hvor jeg er jeg
Blot for at turde være mest jer

Hvis jeg ikke har mit rum, er jeg ikke her, er jeg ikke der
Der vil ikke være nogen mig
Ingen steder

Mit rum vil vise, hvor jeg vil hen
Og hvor jeg vil være, vil mine øjne se ting i mit rum

Jeg kan ikke se, hvad jeg ikke ved
Uden begreb om mit eget, har jeg ingen genkendelse, alt er fremmed

Mit rum er mig
I denne tid
For evigt mig
Hvis jeg ikke finder mit rum indeni, er jeg værk i alle Jer


My room.
In a way I'm mostly you
But in order to be with you, I have to know my room
Where I am I
Just to dare to be mostly you

If I do not have my room, I won't be here, I won't be there
There'll be no me
Not anywhere

My room will show, where I will go
And where I'll be, my eyes will see things in my room

I cannot see, what i don't know
Without a concept of my own, I have no recognition, all is strange

My room is me
In this time
Forever me
If I don't find my room inside, I will be lost in all of you.

”Digtet ligger under en glasurflade, fladen hvor digtet er malet symboliserer os og huset er jeg i digtet.”


Birgit Krogh - www.Birgitkrogh.dk
'Kaos' – skulptur og vægobjekt, stentøj
Tekst af Birgit Krogh
- Vi skåner hinanden, vi æder hinanden, livet er enkelt, livet er kaos.
"Ud fra min tekst har jeg lavet skulpturen. Stentøjs skulptur med fortællinger på begge sider. Fortællingen beretter om menneskehedens evindelige interageren på godt og ondt - modsætninger og ligheder. - Tanken er at de skrevne ord på porcelænspladen medgår som skriftet.”
UDSTILLINGER: Galleri Nørby, 2001 - World Ceramic Biennale, South Korea 2003 - 'Museion' Gallery of International Ceramic Studio, Ungarn 2003. - Danmarks Keramikmuseum 2007..

Charlotte Thorup - www.charlottethorup.dk
'Forbindelser' - skulptur, gasbrændt stentøj og porcelæn
'Norwegian Wood' af Haruki Murakami
”I mit værk har jeg tolket romanens tema om at være ung og famlende. Om hvordan man gennem forbindelser spejler sig i andre, og forvikles ind i hinandens dramaer.
Det keramiske værk indeholder 6 små netværk i det store netværk og symboliserer de 6 vigtigste personer i romanen.”
Uddannet på Glas-og Keramikskolen, Bornholm 1997-2000; Udvalgte udstillinger: 'Fantastic Tales' Ceramic House, Brighton 2014 - DEFINITION Helsinki 2013 - Kunsthåndværkerprisen af 1879, Bronzemedalje, Nationalmuseet 2012 - 'Den næste generation' Palæfløjen, Roskilde 2011 - 'Et Strejf af...' Ann Linnemann Galleri 2011 - WAWERHYTHMFOLD Galleri Klejn, Bornholm 2010. - Statens Kunstfond, arbejdslegat 2014..

Dorte Kristoffersen - www.dortekristoffersen.dk
'HareVase' - vase, støbt og modeleret porcelæn
'I en skov en hytte lå' en gammel børnesang
I en skov en hytte lå,
nissen gennem ruden så,
haren kom på lette tå,
bankede derpå.
Nisse, hjælp mig i min nød,
skyder jæg'ren er jeg død.
Lille hare kom herind,
ræk mig poten din.

Jæg'ren kom til hytten hen:
Sig mig nisse, lille ven,
har du set en hare fin,
her på marken din?
Nej, hr. jæger det har jeg ej,
gå du blot igen din vej.
Jæg´ren vendte sig og gik,
haren ej han fik.

”Denne vase lægger ørerne, som en hare der ikke vil ses.”


'VaseBlomst' - Vase, støbt og modeleret porcelæn
'Mit lys brænder' af Søren Ulrik Thomsen, 1985

Tusindhaven
Op gennem den varme regn
driver aftenens smeltede sange
på din lette hånd flyder nellikers tunge folder
a wild gardenia lyser i faldet
a wild gardenia falder i lys
fra et sølvskarpt vindue på syvende sal
strømmer Det Vidunderlige uophørligt ud gennem
mørket
i Tusindhavens blodfyldte blomstring
ligger en rå diamant i den smattede jord
blå årer iler under lårets hvide hud
blidt foldes øjenlåget over synets sitrende klarhed
mundene bades i kobbersange
tungerne indskibes vådt i hinanden
fra en fed og flækket roses åbning
løber det Uophørlige vidunderligt ud gennem
folderne
Åkander
Asters
Aralier
langt bag de grågrønne regntræer vender trafikken
i glinsende buer ud ud ud
af byens revnede centrum –
nu hælder allerede de tungeste roser
ind i en rådden, en hed og fugtig august
rå diamant
Åh,
Rå Diamant:
du skal åbne din hånd
du skal åbne din hånd:
Vis mig dit indres fugtige ydre.

”Digtet driver af ord som, fed, de tungeste roser og blodfyldte blomstring.”
Uddannet på det Jyske Kunstakademi 1987 – 1992; Udvalgte udstillinger 'JEG skaber (MIG) - ErGO er jeg' med ProKK, Århus Kunstbygning 2012 - 'Biennalen for Kunsthåndværk og design' Koldinghus 2011 - Salg til Århus Kommunes Billedkunstudvalg 2011 - 'Interferens' Ceres, Prokk, Århus 2010 - 'KIC' Kunsthåndværk i Centrum, Århus 2009-2011 - Charlottenborgs Forårsudstilling 1987, 1989 - Repræsenteret i Designer Zoo fra 2010 - Århus Kommunes Kunstnerstipendium 2005,06,07.

Dorthe Søndergaard DK/Norge
'Postkorttaske' - porcelæn og gummi
- Skrevne postkort modtaget i løbet af livet..
"Postkort er en sjælden gave i vor tid. Her er en mulighed for at opbevare dem på et fint sted."
Uddannet på Skolen For Brugskunst (Danmarks Designskole) 1987; Industriel designer for LEGO A/S 1987-1995 – Udvalgte udstillinger Galleri FORMAT, Oslo og Bergen - Galleri Svae, Gjøvik - Heine Onstad Kunstcenters, Norge - Udsmykninger, bl.a. Utenriksdepartementet, Oslo - Norges konsulat Alicante, Spanien - Norske vejvæsen, Oslo - Solgt til Norske Kulturministerium, Oslo, Drammen Museum..

Finn Dam Rasmussen - www.finnkeramik.dk
'Men shall know commonwealth again'
- skulptur(stele) stentøj, pladeteknik, sinterbegitning
Musik af Leonard Cohen 'Dear Heather'
'Villanelle for our time' af Frank R. Scott, Canada 1899-1985
From bitter searching of the heart,
Quickened with passion and with pain
We rise to play a greater part.
This is the faith from which we start:
Men shall know commonwealth again
From bitter searching of the heart.
We loved the easy and the smart,
But now with keener hand and brain,
We rise to play a greater part.
The lesser loyalties depart,
And neither race nor creed remain
From bitter searching of the heart.
Not steering by the venal chart
That tricked the mass for private gain,
We rise to play a greater part.
Reshaping narrow law and art
Whose symbols are the millions slain,
From bitter searching af the heart
We rise to play a greater part.

”Titlen er en linie fra et digt af den canadiske digter Frank R. Scott med titlen ’Villanelle for our time’. Jeg kender digtet fra en CD med Leonard Cohen, som jeg ofte hører på værkstedet, når jeg arbejder. Skulpturen er en bestræbelse på at udtrykke den stemning, digtet sætter mig i. En håbefuld stemning af optimistisk trods vendt kritisk imod vor tids økonomistiske, liberalistiske og egoistiske hovedstrømning.
Villanelle, (fr., af it.villanella), digt med nøje fastlagt metrum og rimstilling, kendt fra 1500-tallet i Frankrig; fransk hyrdedigt (fra 1500-tallet), bl.a. i formen fem trelinjede, rimede strofer afsluttet af en firlinjet, rimet strofe.”
Keramiker med eget værksted fra 1967-72. I en lang periode var keramikken en sideaktivitet. Arbejder siden 2008 igen på fuld tid med keramik i eget værksted. I 2013 byggede jeg en ovn til saltglasur - deltager i censurerede markeder Ovnhus, Villvin Norge, Internationale Keramiktage Oldenburg - udstillinger i diverse gallerier.

Gerda Østergaard - www.ceramicartist.dk
'Don Quixote og hans væbner' – skulptur, raku brændt
'Den sindrige ridder Don Quixote af Mancha'
af Miguel de Cervantes 1547-1616
”Jeg så Don Quixote op Betty Nanses teatret, og blev inspireret til de to modsætninger. - Den radmagre skikkelse Don Quixote har forlæst sig i ridder romaner og drager på sin krikke Rosinante og sin tykke væbner Sancho Panza ud for at kæmpe. En proto type for idealisme, fantasi, verdens fjernhed, tragedie, plathed, snusfornuft, overbærenhed, og galskabverdens første roman fra 1605.”
Facadeudsmykning Sølvesborg. Sverige - Relieffer Kronprinsesgade, København - Totaludsmykning af selskabslokalerne, Folehaven, Valby-Relieffer, Oringe, Vordingborg Rundkørsel, Sorø..

Helle Vestergaard - www.hellevestergaard.com
'Filemone og Bautic' – skulptur, porcelæn, silkemat glasur, modellering og perforering
'Metamorfoser - Filemon og Baukis' (Baucis and Philemon)
af Ovid (43 f.Kr.-17)
"Værket er skabt ud fra historen om Filemone og Baukis. De elskende der er forenet I træet.
En af Ovids metamofoser. Mercur og Jupiter beslutter sig for at teste menneskenes gæstfrihed. Forklædt som fattige vandrende besøger de en lille landsby. Indbyggerene I byen har travlt med at lave mad og gøre klar til gudernes komme, så de fattige vandrende bliver afvist I hvert et hjem. Hos det gamle ægtepar Filemone og Bautic bliver de budt velkommen, tilbudt mad og drikke og husly. ægteparret tænker at disse to fattige nok har mere brug for mad end guderne.
De to forklædte guder afslører sig selv ved besøget ende og det gamle ægtepar får lov at ønske sig noget. De to gamle ægtefolk ønsker sig aldrig at blive adskilt, selv ikke I døden.
Dette ønske opfylder guderne ved at ægteparret en dag, da de er blevet meget gamle, forvandles til et træ, sammensat af et gammelt egetræ og et lindetræ."
Uddannet på Designskolen, linien for glas og keramik 2005; Ceramic Symposion Oslo 2003 - Project
 Network, International Ceramic Reseach Center, Skælskør 2005 - design og udførelse af service til restaurant Formel B København 2006-2011 - værksted Kigkurren, Islands Brygge 2011, produktion af produkter til salg på Vor Frue plads, samt div. Butikker - 'Sketch of a Cloud' Officinet København 2013..

Jeanette Hiiri Marquart - www.jeanettehiiri.com
'Din Lott' – stentøj, håndmodelleret
'Dikter 1882' af Viktor Rydberg, Sverige 1828-95
Din sorg
Du mänskobarn, hur tung din lott du känne,
sök ej hos dina svaga likar tröst!
Lägg ej din sorg på redan tyngda bröst!
Din sorg är din, och du bör bära henne.

"Verket illustrerer den tyngd og den lott man själv får dras med i livet. Utan nyckel och utan möjligheter för att fly."
Charlottenborg Forårudstilling 2002 - Gallery Nørby, København 2003 - Galleri Puls, Brussel - Kunstindustrimuseet og Art Copenhagen, Forum, København 2004 - Galleri Nørby Sommerudstilling, København 2006 - The Works, Nordisk vandrerudstilling 2006-2007 - Svensk Finsk Form, Borås Museum, Sverige 2009 - Officinet, København 2011 - Grønbechgaard, Bornholm 2012

Jette Löwén Dall - www.jettelowen.dk
'Alice in Wonderland' - skulptur, lercollage, stentøj, porcelæn og readymades
'Alice in Wonderland' af Lewis Carroll
“Imagination is the only weapon in the war against reality.”
”Værket. Alice in Wonderland er en ler-illustration af Alice, der lige er kommet til Eventyrlandet.”
Udstillinger: EyeCandy Nicolai kunst og Design 2014 - Miumi: Kun hvis man tror. Officinet 2013 - Princess of Keramos Vejen Kunstmuseum 2012 - Miumi Kun hvis man tror det er, Grimmerhus 2011 - Project Network Grimmerhus 2010 - Æglageret med flemming Quist Møller - Showtime Galleri Craft to eu Hamburg 2009 - Collage Galleri Craft to Eu Hamburg 2008 - Princess of Keramos Royal Copenhagen Café 2007 - Princess of Keramos Grimmerhus i forbindelse med legat..

John Gibson DK/UK
'Original Sin' - hand modeled, bronze patinated ceramic
'The Bible - Genesis Chapter 3'
- ”Writer Unknown but probably many..”
1)Slangen var den mest listige af alle de dyr, Gud havde skabt. Den kom til kvinden og sagde: »Har Gud virkelig sagt, at I ikke må spise af frugten fra noget som helst træ i haven?« 2) »Nej, vi må da gerne spise frugt fra træerne i haven!« svarede kvinden. 3) »Det er kun frugten fra træet midt i haven, vi ikke må spise. Gud sagde, at hvis vi spiser af den, eller bare rører den, så dør vi!«
4) »I dør da ikke,« hvislede slangen.
5) »Men Gud ved, at i samme øjeblik I spiser den frugt, bliver jeres øjne åbnet for ting, I ikke før har set, og I bliver som Gud med evne til at skelne mellem godt og ondt.«
6) Kvinden lagde nu mærke til, hvor dejlig frugten så ud, lige til at spise og få forstand af. Hun plukkede en frugt og spiste af den. Derefter gav hun den til sin mand, som stod ved siden af hende, og han spiste også af den. 7) Straks lagde de mærke til, at de var nøgne. Derfor syede de figenblade sammen og bandt dem om sig.
8) Henimod aften, da luften blev kølig, hørte Adam og kvinden, at Gud kom gående i haven, og de gemte sig inde mellem træerne.
9) Gud kaldte: »Adam, hvor er du?«
10) Adam svarede: »Jeg hørte dig komme, og så blev jeg bange, fordi jeg var nøgen. Derfor gemte jeg mig.«
11) »Hvem fortalte dig, at du var nøgen?« spurgte Gud. »Du har vel ikke spist frugt fra det træ, jeg sagde, du ikke måtte spise af?«
12) »Det var kvinden, som du satte ved min side, der gav mig den,« indvendte Adam, »og så spiste jeg.«

"My figurative works are influenced by the pottery figures created in Staffordshire, England during 18th century. These small dramas often depict Historical events and characters of the times and were often seen as instructional in content offering dire warnings of retribution if one strays from the straight and narrow path. Early pieces often portray figures and exciting events going on at the time. This includes Parliamentary leaders, new figureheads, characters from popular literature and biblical subjects.
Modelling techniques were often simple and direct without complex casting procedures. It is this honest dialogue with maker and clay that I wish to express in the figurative ceramics that make up my more recent sculptural pieces. The concept of Original sin can be found in the texts of may cultural Mythologies and I have under the influence of Picasso, primitive figurative artifacts and the principles of the flat back figures woven a ceramic drama around the biblical text. "
Keramik afdelingsleder Glass og Keramikskolen Bornholm 1997-2012; forfatter til 'Pottery Decoration Contemporary approaches', A&C Blacks.

Jonathan Keep UK
Sound Vessel – sound surface from music - 3D-printet porcelæn, celadon glasur
Rapsodie in Blue – Gershwin
Transformation of volume and rhythm to form the surface.

Karin Michelsen - www.karirnmichelsen.dk
'Omskolet vilddyr' - lavbrændt porcelæn
'Urskoven' af Jens August Schade
Den dystre Elefant, som du ser rokke langsomt gennem urskoven - så kæmpevældig og brølende, brækkende træer og rykkende dem op med rode, og slyngende dem frem og tilbage i luften - bærer måske på en dyb drøm om, da den var lille!
Da så Skoven anderledes ud, og den kunne kun følge i sin mors hæle og gå inde mellem hendes ben, der var som kæmpevældige træstammer, der havde rykket sig løs fra jorden og kunne vandre hen over den!
- Men nu er den blevet voksen, og træerne er som små tændstikker for dens overnaturligt store snabel!

”I Tanzania i 1989 sad jeg og en ven i en Landrover og ventede næsten en time, mens en kæmpe elefantflok lydløst passerede foran bilen. De mindste holdt deres mødre i halerne, de lidt større legede og skulle løbe en gang i mellem for at følge med.
For nylig var jeg med Theo på 6 år i Zoologisk have.”
Udvalgte udstillinger Timeless Vision, New Mexico Museum of Modern Art 2012 - The Box, Museé de Carouge 2011 - Biennalen, Koldinghus 2011; medlem af IAC, International Academy of Ceramics 2011..

Karin Sauer - www.karinsauer.dk
'Wandrers Nachtlied' – Raku
Digt af Johann Wofgang Goethe, Frankfurt am Main 1749-1832
Wandrers Nachtlied II
Über allen Gipfeln
Ist Ruh,
In allen Wipfeln
Spürest du
Kaum einen Hauch;
Die Vögelein schweigen im Walde.
Warte nur, balde
Ruhest du auch.

”Digtet repræsenterer 'vandringen' som en længsel efter det evigt rastløse begær, vores uudslukkelig længsel efter alle de dybeste kilder i vores eget væsen. Men den logiske struktur af digtet styrker samtidig forestillingen om, at en tilstand af hvile venter os: Stilheden sænker sig lodret gennem rummet, fra tinderne til de dunkle trætoppe – man sporer næppe et vindpust eller et åndedrag. Selv fuglene tier, alt hviler, men vent kun – snart hviler du også.
- Kubussen er, som digtet logisk og stringent og dog gådefuldt i sit udtryk. Teksten står præget i overfladen som på en mosbegroet mindesten - et hvilested, måske ved en bænk i en skovlysning. Men hvile er ikke stilstand. Krakeleringerne er i stadig bevægelse og åbningen antyder ”valget” som et menneskeligt vilkår.”
Udstillinger: Pakhuset Viborg 2014 - 'Lines for Poems' Æglageret, Holbæk 2010 og Kongegaarden, Korsør 2009 - 'Min far og mig' Amtsgården, Næstved 2008 - International Triennial of Silicate Arts, Kecskemét , Ungarn 2008 - HUSET i Asnæs 2007 - Galeria Krabbé, Málaga, Spanie' 2007 - Jens og Olivia Holm-Møller Museet, Holstebro 2004 - "Danske keramikere' Det Danske Kulturinstitut, Kecskemét, Ungarn 2002 - Vestsjælland Amts Arbejdslegat til International Ceramic Studio, Kecskemét, Ungarn 2001..

Kim Holm - www.kim-holm.dk
'Vinter' – fad, lavtbrændt stentøj
'Et besøg i byen Sarashina' af Matsuo Basho
ET BESØG I BYEN SARASHINA
Da skumringen faldt på fik vi husly i et meget beskedent lille hus. Jeg tændte olielampen, fandt pensel og tusch frem og lukkede øjnene for bedre at kunne huske alt hvad jeg havde set i dagens løb og alle de digte jeg havde skrevet i tankerne. Jeg trommede med penslen og kløede mig i panden dybt bøjet over en lille lap papir. Netop da skinnede månen ind gennem vinduet, lige ind i hjørnet, og den skinnede på bladene udenfor og revnerne i muren. Så hørte jeg høje råb langt borte og træklodser, der blev banket sammen. Byens beboere jagede rådyr bort fra afgrøderne. Nu følte jeg dybt i mig selv, at det var sådan, efteråret virkelig var. ”Lad os drikke under månen,” sagde jeg til mine venner og herren i huset fandt kopper frem. Lidt for store til lige nøjagtig at være smukke og lidt klodset dekorerede med gylden lak. En forfinet bybo ville sikkert have rynket på næsen.
Vildvinsranker,
som I dog klamrer jer til
den skrøbelige hængebro!
Radise, hvorfor
lige så skarp og bidende
som efterårsvinden?
Hytten står endnu
og lænet mod dørkarmen
tager jeg imod vinteren.

Peter Laugesen: Den japanske digter Matsuo Basho, haikuens mester, levede fra 1644 til 1694. Mange af hans digte er skrevet som små glimt af indsigt, vævet ind i beskrivelser af hans rejser til fods i det bjergrige og farlige landskab ikke langt fra hovedstaden, som dengang hed Edo. Her en stump af en sådan rejse hentet fra en svensk version ved digteren Rolf Aggestam. FIBs Lyrikklubb, Stockholm nr. 10, 1974.

” Elementer fra teksten der har inspireret mig til værket 'Vinter':
- En lille lap papir
- Måneskin gennem vinduet
- Revnerne i muren
- Jeg tager imod vinteren
Mit keramiske fad har som en del af dekorationen en QR kode. - Når denne kode scannes med en smartphone, vises ovenstående tekst.”
Udstillinger: Galleri Kaolin, Stockholm, Sverige (separat) 2015 - Shiinokigeihinkan gallery A & B, Kanasawa, Japan 2013 - Kunstpavilionen i Videbæk 2013 - Collect, Saatchi Gallery, London 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 - Galleri Ann Linnemann 2013 - Galleri Puls, Bruxelles 2013 - Keramikmuseet Grimmerhus 2007 - Galleri Jytte Møller, Fredericia 2009 - Galleri Secher & Scott, København 2009..

Lisbeth Holst-Jensen – www.lisbethholst-jensen.dk
'Brevet' – krukke, stentøj, porcelæn og sort lerfarve i lag
'Op al den ting, som Gud har gjort' af H.A.Brorson.
Hvad skal jeg sige, når jeg ser,
at alle skove vrimle,
de mange fuglesving, der sker
op under Herrens himle?
(midterste vers)

”Værket repræsenterer et møde mellem en stor naturoplevelse og et brevlignende grafisk udtryk på en oval keramisk form. De to udtryk er integreret og smelter sammen til en hyldest til den evigt inspirationsgivende natur og det udtryksfulde keramiske materiale.”
'Grafiske fortællinger' Ann Linnemann Galleri solo 2012 - Danmarks Keramikmusseum 2007 - Galleri Nørby solo 2001 - Bornholms Museum 1999 - Den Danske Keramiktriennale 1994..

Lis Biggas - www.lisbiggas.dk
'Der lå en lille krabbe' – skål/fad, begittet stentøj, aftryk af blæretang, krabbeskjold og kløer
'Der lå en lille krabbe' - børnesang
Der lå en lille krabbe
på havets dybe bund
og når der ingen farer var,
så tog den sig en blund.
Og krabben var så sød
på maven var den blød
den lå så stille
at man næsten troede
den var død.
Så kom den onde fisker
og selvom han var mæt
så fangede han den lille krabbe
i sit fiskenet.
Og krabben var så sød
på maven var den blød
den lå så stille
at man næsten troede
den var død.

Han kom den i en gryde
og kogte den med vand
til middag sku` den spises
af den slemme fiskermand.
Og krabben var så sød
på maven var den rød
den lå så stille
for nu var den
faktisk død

”Krabbesangen kom til mig, da jeg i anden sammenhæng stod og dekorerede mine overformede skåle med krabbekløer, tang og fiskeben. Jeg følte mig så godt tilpas med tekst og sang, at det blev mit valg i stedet for mere dybsindige tekster jeg også havde i spil.
Krabbeskjold kløer, tang og fiskeben bliver placeret på fadet/skålen, derefter sprøjter jeg begitning over og får et negativ. Jeg sprøjter flere lag på og kan få en dybde som ved akvarelmaling.
På skålen er tang og krabbe et aftryk, og den brune glasur på kanten og udvendig på skålen er blåler fra stranden som jeg bruger som glasur.”
'Hver ting har to sider' Sjællandsgruppen, Allerød 2013 - Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2013 - MESTERVÆRKER – miniature Ann Linnemann Galleri 2013 - 'Verden på et fad' SAK, Svendborg 2012 - På tværs/Across Carlsberg Ny Tap 2010; - Legat efter Gertrud og Myre Vasegårds Bo 2009 - Statens Kunstfond 2009 - arbejdslegat Keramisk Center i Kecskemét, Ungarn 2003 - Fredericia Kommunes Kunstlegat 1996 - Herman A. Kähler 1. præmie tepottekonkurrence 1993..

Lone Skov Madsen - www.loneskovmadsen.dk
'Grønt objekt' - modelleret med prikket overflade
'Eurofoil instruktion til vandforstøver'
Small droplets are effective, as they give a much better and much more uniform deposition on the leaves. Larger droplets are more alike to slide of the leaf after hitting it - if they hit at all. To achieve the most efficient spraying, and to avoid drift, it is important that the droplets are as many and as little as possible - with our Eurofoil atomizer this is possible - because the air pressure secures the required speed for the small droplets.

”At påføre værkerne alle disse små dråber/prikker er et langsommelig og omstændigt arbejde. Jeg synes tanken, om at det hele kunne ske så enkelt, som ved at man sprøjter dem med et let tryk, er en fascinerende tanke.”
Uddannet fra Skolen for Brugskunst, København 1984-88, Istituto Statale Dàrte per la Ceramica, Faenza, Italien 1988-89. Museer og privatsamlinger Designmuseum Danmark, Danmarks Keramikmuseum, Anni og Otto Detlefs fond, Næstved Museum, Kunstmuseum Trapholt Kusntmuseum, Statens Kunstfond, Sjællands Keramikmuseum, Næstved Museum, Erik Veistrups Samling.- Fantastic Tales, The Ceramic House, Brighton 2014 -Collective Art Fair 2, New York, Joern Lohmann Gallery -Present, Banja Rathnov Galleri , Kbh - Checkpoint, Copenhagenceramics 2013 - Freestyle, North Gallery, Kbh. - Fra Sans til Samling, Danmarks Keramikmuseum, Middelfart 2012..

Louise Gaarmann - www.louisegaarmann.dk
'Landskabet er meget mere mig' – lertøj, tynde lerplader, bukket og stablet
'Turbo' af Per Højholt (1928-2004)
henry ind i landskabet han bukker og takker og går ud igen
ind i landskabet henry han bukker og takker og går ud igen
ind i landskabet han bukker henry og takker og går ud igen
ind i landskabet han bukker og henry takker og går ud igen
ind i landskabet han bukker og takker henry og går ud igen
ind i landskabet han bukker og takker og henry går ud igen
ind i landskabet han bukker og takker og går ud henry igen
ind i landskabet han bukker og takker og går ud igen henry

"Digtet fra 2D til 3D - stablede linier, genkendelighed, variation og rytme - Glasur mimer LANDSKAB som jeg vil gå ind i - At stable, gentage og lave forløb er min metode og poetik - og i Højholts’ digt ligeså”
Født 1975. - Uddannet fra Danmarks Designskole København. Forårsudstillingen Charlottenborg, Charlotte Fogh Contemporary, Galleri Pagter, Biennalen for Kunsthåndværk og Design, Crafts Collection, KP, KS; - Modtager af Kunsthåndværkerprisen 1879 (bronze 2012, sølv 2014), Statens Kunstfond, Danish Crafts, Nationalbankens Jubilæumsfond, Annie & Otto Johs. Detlefs’ Fonde..

Louise Sidelmann
Vægobjekt - stentøj og porcelæn, modeleret
'Husk at gro'
”De tre ord husk at gro har været min indgangsvinkel til, at lave mit værk.
Ordene stod skrevet på et gelænder, som en påmindelse til de forbipasserende.
- 'Nogle mennesker gror hele livet'... citat fra et foredrag med Johannes Møllehave.”
Designskolen Kolding 2002-2007 - Aarhus Kunstakademi 1998-1999. - Til ingen verdens nytte, kurateret af Lars kjærulff, Officinet 2014 - Illusion, Sikken fest, Officinet 2013 - Sikken fest, Møstingshus 2012 - FORM-ART 2011, Glinde, Tyskland 2011 - Limfjordens censurerede efterårsudstilling, Struer - Forårsudstillingen, Charlottenborg 2009 - Ler08, SAK, Svendborg - Projekt netværk, Guldagergård, Danmarks Keramikmuseum 2008..

Mariko Wada - www.marikowada.com
'Slag' - stentøj, modelleret og slået
'Punch when you have to punch. Kick when you have to kick.'
Citat af Bruce Lee
”Mit keramiske værk er en visualisering af en meget enkel handling – ’at slå’.”
Doshisha University, Kyoto, Japan. Æstetik og kunstteori. BA 1995 - Afgang, Designskolen Kolding, keramik 2006 - Kunsthåndværkerprisen af 1879, bronze medalje 2009 - 56th. Premio Faenza, 2. præmie. International Competition of Contemporary Ceramic Art, Italien 2009 - Legater fra bl.a. Statens Kunstfond og Annie & Otto Johs. Detlefs' Almennyttige Fond..

Mette Marie Ørsted
'Bag ved månen' - højtbrændt rødler med hvid tinglasur i pladeteknik
Fra digtsamlingen 'Rum' af Mette Kappel 1983
TO PARALLELLE LINIER
KAN ALDRIG MØDES LICEGYLDIGT
HVOR MANGE GANGE MAN SENDER DEM
RUNDT OM KLODEN OG HVOR}IURTIGT
OG HVOR FORSINKETI FORHOLDTIL
HINANDENS AFFYRINGSTIDSPUNKT DE
KAN SIMPELTHEN IKKE MØDES
LIGE MEGETHVOR MEGETDE MÅTTE
ØNSKE DET ELLER HVOR TÆT DE MÅTTE
LIGGE OP AD HINANDEN UDEN SELV
FØLGELIG AT RØRE DE ER FORHINDRET
I DET AF EN HIERTELØS VIDEN MEN
ER DER NOGET TIL HINDER FOR
AT MAN HJÆLPER DEM LIDT
FOR EKSEMPEL BAG VED MÅNEN
HVOR INGEN ALLIGEVEL KAN SE
HVAD DE FORETAGER SIG KUNNE MAN
PUFFE LIDT TIL DEN ENE OG
SKYDE DEN ANDEN UD AF KURS SÅLEDES
AT DE VIKLEDE SIG IND I
HINANDEN PÅ KRYDS OG TVÆRS
GRUNDIGT OG LÆNGE ET KORT SEKUND
DERFOR KUNNE DE JO FOR DEN SAGS SKYLD
GODT VÆRE PARALLELLE - IGEN NÅR
DE STRØG TILBAGE MOD JORDEN SÅ
INGEN VILLE FÅ KENDSKAB TIL
HVAD DER VAR SKET OG FÅ
TRAVLT MED AT BENÆGTE FAKTUM

”I værket 'Bag ved månen' mødes og brydes linjer i modsætning til andre af mine værker, hvor linjerne er vinkelrette og parallelle.
”Man kunne puffe lidt til den ene og skyde den anden ud af kurs” skriver Mette Kappel i sit digt ”To paralllelle linier” fra digtsamlingen ”Rum”, 1983.
Har man længe stået og bakset med nøjagtighed og præcision kan der fare en lille djævel i én, - og man får lyst til puffe og skubbe for at se om, der kan skabes en helt anden fortælling.”
Skolen for Brugskunst (Danmarks Designskole), keramik og glas 1973-1977. Statens Kunstfonds arbejdslegat 2011 - 'Skandinavian Functional Ceramics' Vendsyssel Kunstmuseum - 'Keramiske konkretioner' Galleri Ann Linnemann, København 2013 - Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2007, Trapholt og Koldinghus - Kander klippet med en saks, Galleri Nørby, København 2005..

Mia-Maria Gravgaard - www.miamariagravgaard.dk
'Æblet falder sjællendt langt fra stammen' – porcelæn, håndbygget/støbt/modeleret
Ordsprog
”Det siges, at 'æblet sjældent falder langt fra stammen'. I mit værk ER æblet faldet langt, fra den ensomme, indhegnede stamme med det forkuldede indre. Æblet er frodigt og rødt, det er landet et blødt og eventyrligt godt sted. En simpel, men stærk spænding imellem ordsproget og det keramiske værk.”
Uddannet på Glas og Keramikskolen, Bornholm BA 2003-2006. Artist in recidence: Nordic relaitions, legatophold på Guldagergaard 2009 - Projekt Network 2008, Guldagergaard. - Galleri Æblehuset, Guldagergaard 2009 - Grimmerhus, Danmarks keramikmuseum 2008 - Galleri æblehuset, Guldagergaard, Skælskør 2008 - Window 107, Istedgade, København - Galleri down under, lerverk, Göteborg, Sverige 2007 - Form and Design Center, Malmö, Sverige 2006..

Ninna Gøtzsche - www.formuleret.dk
'Krible-Krable' - stilleben, drejet porcelænsler, glasur iblandet sand og jord
'Vanddråben' af H. C. Andersen (1848)
Du kjender da sagtens et Forstørrelsesglas, saadan et rundt Brilleglas, der gjør Alting hundred Gange større end det er?
Naar man tager og holder det for Øiet og seer paa en Vanddraabe ude fra Dammen, saa seer man over tusinde underlige Dyr, som man ellers aldrig seer i Vandet, men de ere der og det er virkeligt. Det seer næsten ud, som en heel Talerken fuld af Reier, der springe mellem hverandre, og de ere saa glubende, de rive Arme og Been, Ender og Kanter af hverandre og dog ere de glade og fornøiede, paa deres Maade.
Nu var der engang en gammel Mand, som alle Folk kaldte Krible-Krable, for det hedte han. Han vilde alletider have det Bedste ud af enhver Ting og naar det slet ikke vilde gaae, saa tog han det med Trolddom.
Nu sidder han en Dag og holder sit Forstørrelsesglas for Øiet og seer paa en Vanddraabe, der var taget ude af en Pyt Vand i Grøften. Nei hvor det kriblede og krablede der! alle de tusinde Smaadyr hoppede og sprang, trak i hverandre og aad af hverandre.
"Ja, men det er jo afskyeligt!" sagde gamle Krible-Krable, "kan man ikke faae dem til at leve i Fred og Ro, og hver at passe sit!" og han tænkte og tænkte, men det vilde ikke gaae, og saa maatte han trolde.
"Jeg maa give dem Couleur, at de kunne blive tydeligere!" sagde han, og saa hældte han ligesom en lille Draabe rødvin i Vanddraaben, men det var Hexeblod, den allerfineste Slags til to Skilling; og saa bleve alle de underlige Dyr rosenrøde over hele Kroppen, det saae ud som en heel By af nøgne Vildmænd.
"Hvad har Du der?" spurgte en anden gammel Trold, som ikke havde Navn, og det var det Fine ved ham.
"Ja kan Du gjætte hvad det er", sagde Krible-Krable, "saa skal jeg forære Dig det; men det er ikke let at finde ud, naar man ikke veed det!"
Og Trolden, som intet Navn havde, saae igjennem Forstørrelsesglasset. Det saae virkeligt ud, som en heel By, hvor alle Mennesker løbe om uden Klæder! det var gyseligt, men endnu mere gyseligt at see hvor den Ene puffede og stødte den Anden, hvor de nippedes og nappedes, bed hinanden og trak hinanden frem. Hvad der var nederst skulde øverst og hvad der var øverst skulde nederst! "see! see! hans Been er længer end mit! baf! væk med det! der er Een som har en lille Knop bag Øret, en lille uskyldig Knop, men den piner ham, og saa skal den pine meer!" og de hakkede i den, og de trak i ham og de aad ham for den lille Knops Skyld. Der sad Een saa stille, som en lille Jomfrue og ønskede alene Fred og Rolighed, men saa skulde Jomfruen frem, og de trak i hende og de sleed i hende og de aad hende!
"Det er overordenligt moersomt!" sagde Trolden.
"Ja men hvad troer Du det er?" spurgte Krible-Krable. "Kan Du finde det ud?"
"Det er da godt at see!" sagde den anden, "det er jo Kjøbenhavn eller en anden stor By, de ligne jo alle sammen hinanden. En stor By er det!"
"Det er Grøftevand!" sagde Krible-Krable.

”Hvis man ser godt efter, kribler og krabler det i vanddråben og i grøftevandet gemmer sig en helt verden. Denne verden er både genskabt og brugt helt konkret på vaserne. Jeg har blandet jord og sand i glasuren, gjort det til grøftevand og ladet vaserne krible og krable.”
Forårsudstillingen, Charlottenborg - Afarternes Oprindelse, Janus-Bygningen Tistrup - Det drejer sig om… Ann Linnemann Galleri, Kbh. 2014 - SOFA Chicago med Cultural Connections CC 2013 - Collect, Saatchi Gallery, UK, Cultural Connections 2013,12,11,10 - Ætlinge, Officinet, Kbh. (solo) - SOFA New York med Cultural Connections 2012.

Ole Vesterlund - www.olevesterlund.dk
'Blackabout' - skulptur, lertøj, modelleret, afstøbning, kvætset
'Taxi Driver' af Paul Schrader
“Dans chaque rue, il y a un inconnu qui rêve d’être quelqu’un. C’est un homme seul, oublié, qui cherche désespérément à prouver qu’il existe.”
...”On every street in every city, there's a nobody who dreams of being a somebody - He's a lonely forgotten man desperate to prove that he's alive.”

”Et citat (fransk ordlyd) printet fast i hukommelsen fra teenageårenes ungdomsværelse – omformet i keramisk værk med søgende ambivalent diskurs.
Udtryk forstærket igennem balance og formmæssige poler. Læderagtig glasur understøtter figurens kropslighed. Byens råhed, natten og dekadence underbygget i sort farve. Formgivning associerer våben, køretøj og leg.”
“Keramikkens Mangfoldighed” Randers Kunstforening, Randers - “1,2,3 Fire” C4 PROJECTS, København 2013 - ”Orders” Copenhagen Ceramics, København 2012 - ”Checking In” Jantzens Hotel, Gudhjem - ”Helt ude i Skoven” Designer Zoo, København 2011 - ”Award Nordic Relations” Guldagergaard 2010 - ”Pretty Pots” Banko, København 2009 - “Afgangsudstilling” Carlsberg; Kbh. 2008 - “How queer everything is today” Råhuset, København - Forårsudstilling Charlottenborg 2006.

Pernille Pontoppidan Pedersen - www.pernillepontoppidan.com
'Dialog' - Vægobjekt inkl. hylde - rødler, glasur, modelleret
'Ramt af ingenting' af Ida Jessen
Hvordan skal jeg fortælle om dig? Jeg mødte dig en aften i august på det ydre østerbro. I andre kvarterer i nærheden regnede det så meget, at vandet stod ind mellem de dobbelte vinduer i togstammerne, og da jeg næste dag rejste hjem, gled bølgen med togets bevægelser frem mellem de dobbelte glas. Frem frem, og når toget bremsede ved en station endnu mere frem. Men i haven på Nygårdsvej var det stille og tungt i vejret den nat. Du kom sent, mørket var for længst faldet på. Jeg stod i en hvid kjole under gråpæretræet, selvlysende, trevlet og skør af kærlighedens sorg. Skør som glas, skør som den, der klamrer sig til den slingrende vilje og ved, at lyset snart forsvinder, at ens stjerne snart er slukket. Du havde en hvid skjorte på, den lyste blåligt i mørket. Det første, du sagde, fik mig til at le. På et tidspunkt kom vi væk fra hinanden, og hvor blev jeg lettet, da jeg fandt dig igen. Mens vi dansede, lod du din hånd glide fra mine fire fingre ned til tommelfingeren. Senere fortalte du mig, at jeg havde sagt noget der skuffede dig. Det var den bevægelse af din hånd, der gjorde mig opmærksom på, at du er en mand, jeg kunne vinde eller miste.

”Det skrøbelige i dialogen to i mellem, i det udtalte, i det usagte. Tætheden og afstanden, der kan opstå i samme afstands nærhed. På samme tid, i dialogen, i det talte og utalte kan nærheden og afstanden opstå i samme nu. Den største dialog er den uden ord.”
Uddannet på KADK - keramiklinjen, Bornholm 2012. Udstillinger: In Spe, Kunsthall Grenland, Porsgrunn, Norge - Galerie Maria Lund, Paris - “Konstruktion - unge talenter” Ann Linnemann Galleri, København 2014 - “Software & Glorified Ingratitude” Copenhagen Ceramics - "Terres - CopenhagenCeramics Invites" Galerie Maria Lund, Paris - ”Good Bones" unge kunstnere, Københavns Rådhus 2013 - "Edge/Kant" Udstillingshallen, Arkitektskolen, KADK, København - “SiO2” afgangsudstilling fra KADK, Bornholm. Udstillet Bornholms Kunstmuseum, Designer Zoo 2012. - Publiceret i “101 Kunstnere, 2013”, Forlaget JA

Sten Lykke Madsen
'Kvælerslange fordøjer elefant' – stentøj, soda brændefyret
'Den Lille Prins' af Antoine de Saint-Exupéry
Jeg viste de voksne mit mesterværk og spurgte, om de ikke blev bange.
- Hvorfor skulle vi blive bange for en hat? sagde de.
Min tegning forestillede ikke en hat. Den forestillede en kvælerslange , der var ved at fordøje en elefant.

"Det, der her har inspireret mig, er, at ting ikke altid er, hvad de ser ud til at være.
Det kan man prøve at forklare med en masse ord, men man kan også vise det i et enkelt billede."
Kunsthåndværkerskolen Kbh. 1954-58. – Ansat på Bing & Grøndahl og den Kgl. Porcelainsfabrik 1962 – 2003. – Soloudstilling Charlottenborg 1975. – Gavludsmykning Vesterbrogade 147, Kbh. 1978 og springvand Store Torv Holstebro 1986. - Rejser i Japan 1979 og 2006. – Medstifter af Keramiske Veje 1985. – Studieophold i Kina 2004. – Artist in residence International Ceramic Research Center Guldagergaard 2003..

Søren Thygesen
'Kasse med indhold' – blandform, flise/klinker, træ
'Sjælen sidder i øjet' og 'På en mørkeræd klode' af Carsten Jensen
"Carsten Jensens to bøger med korte essays udkom i 80erne og var i sin associerende form med til at forme mit syn på verden. Dermed også min produktion, hvor jeg håber at ramme en rå og direkte stil." (model foto).
Ansat ved Kaehlers keramiske værksted 96-2000 - Tilknyttet Tommerup Keramiske Værksted 2001 - Den Danske Keramiktrienale 94 - Charlottenborgs Forårsudstilling 03,04,05,08 – KE, Den Frie 05,06.

Thora Finnsdottir Søe - www.finnsdottir.dk
'Tårer for Helle' - vægobjekt, stentøj og frynse, modelering
'Solbær' af Naja Marie Aidt
"Værket er knyttet til stemningen i Naja Marie Aidts novelle, Solbær, samt forskellige scener; Især der hvor Helle forlader jeget på stranden. tanken om barnet der ikke skal fødes. Det sorte fårs skæbne og naboerne der skal ud og handle."
Uddannet fra Danmarks Designskole, keramik og glas 2009. - “Flashbulb memories” solo, Officinet, København 2014 - Ingeniørforeningens kunstforening, København 2013/2014 - ”Finurligheder” solo Designer Zoo København 2013 - Finnsdottir Ceramic Tales, www.finnsdottir.dk ansvarlig for design, idéudvikling fra 2009 - Forårsudstillingen Charlottenborg, Sommerudstillingen Janusbygningen Tirstrup 2008 - Cowparade Copenhagen med koen “Græsko” 2007 - VK-udstillingen 2006.

Trine Bach Jakobsen – www.trinebach.dk
'Når der går hul på en engel' - porcelæn med papir drejet og modeleret
'Når der går hul på en engel' af Pia Tafdrup (Digt nr.45)
Digte 1981, Digte 1981-83, Digte 1999
Vælter
vælter de døde fugle
ned fra køkkenhylden
og vasker hænderne
fri for fugtig bekymring
der sætter spor alle vegne
på døre og karme
falder
og slår knæ og hænder og næse
mod gulvet i det tomme hus
genkender lugten
når der går hul på en engel

"Hvad sker der når der går hul på en engel, det er hvad jeg prøver at forme i mit værk. Det indre
kommer ud som en sværm, en engle ham der synker sammen."
Uddannet pottemager Birkerød - pottemaggerie, Det Jyske Kunstakademi. - Medlem af Danske Kunsthåndværkere og BKF - Modtaget KIC prisen.

Ulla Bech-Bruun - www.ullabech-bruun.dk
'k a s t a n j e' - støbt porcelæn, voks, ulvehår
'Døden og co.' af Lucas Moodysson
(Side 279
Vi går hen ad hovedgaden. Min far og jeg. Vi går side om side, og alle kirsebærtræerne er fulde af bær, der er modne og saftige og næsten helt sorte.
Vi går forbi et hus med en veranda. Verandaen er fyldt med papkasser.
Vi taler om, hvem der lever, og hvem der er død.
Så bliver far træt. Jeg løfter ham og bærer ham på armen, som var han mit lille barn.
Vi går forbi et kastanjetræ og ind i skoven, ind blandt myrerne.
En lille sti.
Menneskets fodsti krydser myrens.
Vi kommer ud på en eng.
Vi går gennem det høje græs.
Jeg bærer min far helt hen til ulvegraven.

"Ligesom teksten rummer mit værk både en begyndelse og en afslutning. Hvor teksten er koncentreret om et farvel til noget stort, tungt og kærlighedsfuldt beskriver mit værk den spæde begyndelse der ligger og vibrerer som en undertone i teksten. Jeg griber hårene i teksten, trækker dem ud og spinder videre."
Uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Billedkunstskoler MFA 2012 og Cand. Psych. København Universitet 2006. - Udvalgte udstillinger ’ZIMMER FREI’ Koldinghus 2014 - ’Betroet Tvivl’ Vejen Kunstmuseum 2013 - ’SKIN’ 
med billedkunstner Mikkel S. Andersen BKS Garage - ’ Landscape/Mind’ NEXUS, Aabenraa 2013 - ’Pupae' solo i samarbejde med Copenhagen Philharmonics, Radiohusets Koncertsal, 2012 - 'Afgang 2012' Det Kongelige Danske Kunstakademi, Kunsthallen Nikolaj - 'Konstance Luns Kabinet' solo Galleri Q 2011 ..

Ursula Munch-Petersen – www.ursulamunchpetersen.dk
Krukker - drejet stentøj
'Dao De Jing' af Lao Zi ”den gamle mester” Kina ca.300 før Kristus
Dàodéjīng "dydens vej" er en kinesisk visdomsbog, angiveligt skrevet 6. århundrede f.Kr. af Lao-tse.

”Skulpturel krukke om det ydre og indre - Meningen med krukken er det som ikke er - hulrummet indeni.”
Relief til rutebåden Bornholm 1961 - udstillinger Bing&Grøndahl 1961-68 - fajancestellet "Ursula" Royal Copenhagen 1992 - udstilliger i Clausens Kunsthandel København - Reliefet "Tidstavlen" til Hærvejen i Jylland 2010.

Vibeke Rytter - www.vibekerytter.dk
'Stablet Bo-enheder' - paperclay, hvid lertøj med hvid glasur, transfer
'Samlet' - Aflæsning af objekter, Objekterne, Den åbne skulptur
af Willy Ørskov (uddrag)
Funktionsprincipperne deles i 2 grupper:
Opbygning Nedbrydning
stablinge(mure) gennembrydning
opbæring(piller,ben) afbrydning
rumdeling(vægge,plan) nedrivning
indramning gennemboring
indkredsning sprængning
opbygning udkrængning
omslutning(skaller) flænsning
afstivning gennemskæring
ophængning undergravning
sammenfletning udhuling
sammenkobling opløsning
sammenstilling smeltning

”Jeg er optaget af bl.a. Willy Ørskov teorier, som jeg trækker ind i mine keramiske projekter: Mødet mellem kroppen og arkitekturen. Funktionsmaterialernes logikker skrevet af Willy Ørskov. Hvordan vi kan vende op og ned på disse og derved tilføje dem nye betydninger. Jeg arbejder med begreberne væg, gulv, loft, foringer, forside, vrangside og stablinger..”
Forskningsprojekt 'Glaserede letvægt byggekomponenter' 2011. - Danske Kunstakademis Arkitektskole 1997-2004, Kunstakademiets Billedhuggerskole, gæstestuderende 2001-2002, Danmarks Designskole 1986-1990. - International Biennale Vallauris 2014 - Biennalen for kunsthåndværk og Design Rundetårn 2013 - Den Frie Udstillingsbygning 2012 - Charlottenborg Forårsudstilling 2006,04,02 - Vejen Kunstmuseum 1997 - Sofienholm Dansk Design Aktuelt 1995 - Danske Keramiktriennale Trapholt 1994. - Grosserer L.F. Foghts Fond, Aase og Ejnar Danielsens Fond, Nationalbanken Jubilæumsfond, Statens Kunstfond..

Vicki Hansen - www.vickihansen.dk
'Morgen' - drejet porcelæn og glas 14x14 cm
'Morgen' af Otto Gelsted 1888-1968
Gyldendals julebog 'Hellas i mit hjerte'
Måneny,
morgengry,
solopgang,
lærkesang,
himlens blå,
dug på strå,
lys omsvøber mig,
bygen døber mig,
regnbuebro,
håbe og tro,
gro!

”
Problemer mig her, problemer mig dér. Morgen – kaffe og et taknemmeligt øjeblik.
Et forsøg på at nyde hverdagslivets små gode øjeblikke. Engang imellem er verden nu alligevel lys og livet enkelt!”
Udenrigsministeriets Kunstforening, Gallerie Rasmus, Designer Zoo, Ann Linnemann Galleri, København 2009 - Gallerie Rasmus, Kunsthåndværkerprisen af 1879. Kunstindustrimuseet, København 2008 - Keramik 1968-2007, Museet Koldinghus - Talente, Handwerkskammer Munich, Tyskland 2007 - European Ceramic Context 2006, Bornholm – Stensalen, Kunstindustrimuseet København 2006.

You Little Teapot (Lars Rank og Tomas Lagermand Lundme) www.youlittleteapot.com
'Selvstændige Lis' - platte, støbt porcelæn, dekoration med begitning, stain, keramisk farveblyant
'Næste kærlighed eller Laila og de andre' af Vita Andersen 1978
Savn og Birthe (uddrag)
Hvorfor var hun sådan
hvorfor havde hun ingen evne
til at fremkalde kærlighed
hos nogen
alt smuldrede for hende
og hun sad kun tilbage med følelser
hun ikke kunne bruge til noget
selv når hun talte i telefon
hang der altid ord og sætninger i luften
som var anderledes
end dem hun havde sagt

"Hun var egentlig ret selvstændig" er en platte, som er skabt meget stærkt inspireret af forfatteren Vita Andersens knækprosasamlingen "Næste kærlighed eller Laila og de andre" fra 1978.
Med konkret udgangspunkt i digtet 'Savn og Birthe' har vi lavet et værk om en kvinde, der som i digtet, længes efter en kærlighed, men som ikke kan finde den. Hun taler i telefon (med krusedullerne som telefonledninger) og savner en at elske.
Vita Andersens tekster rummer meget sorg og fortvivlelse. Vi har tilføjet lidt humor.”
Udstillinger: 'Regibemærkninger – et skue-spil' gruppeudstillig, Møstring Hus, Frederiksberg 2014 - 'Mælkebøtteprojektet' gruppeudstilling, Traneudstillingen, Gentofte 2013 - 'In my blue, blue, blue jeans' gruppeudstilling, KONTORprojects, København 2011 - 'Krukkerier' Designer Zoo, København 2010 - 'Kinabutik – Undtagelsestilstand' gruppeudstilling, Overgaden, København 2009 - 'Art cruising' gruppeudstilling, Hans Alf Gallery, København - 'LYST' gruppeudstilling, Overgaden, København - 'I’m afraid of Denmark – a minority exhibition' i samarbejde med Huskegruppen, Raca, København - International Ceramics Festival 2008 Mino' Ceramic Park Mino, Japan 2008 - 'Din Krukke' Koh-i-noor, København 2007.

Tak til Dalhoff Larsens Fond og Danish Crafts for økonomisk støtte i 2014.