Illustrious Wonderers - Udstilling nov. 2010


Illustrious Wonderers
Paul Scott UK, Kurt Weiser USA & Stephen Bowers AU

Udstilling 30 oktober - 26 november 2010

Illustration i porcelæn fra Stigsnæsværket til Arizona og australsk opdagelsesrejse
Humor, satire og fortælling af tre anerkendte internationale keramiske kunstnere.

Paul Scott, Kurt Weiser og Stephen Bowers mødes for første gang i denne udstilling, der fører publikum på vandring hele vejen rundt om jorden og samtidig ind i hver af udstillernes personlige magiske verden af fabulerende illustreret porcelæn.
De tre tydeliggør kulturforskellene mellem Europa, Amerika og Australien.
Det er værker med en uskyldig elegance, der ikke umiddelbart rummer satire, samfundskritik og politiske kommentarer; men ved nærmere øjekast åbner detaljerne op for uendelige historier, der lag på lag afslører vid og humor.

Paul Scott er kendt for sit arbejde med print, silketryk på keramik. Han skaber originale værker, der udfordrende og kritisk er med til at sløre grænsen mellem 'kunst og design'. Hans værker opstår ved digital manipulation af eksisterende trykte motiver, mønstre og billeder hentet fra keramikindustriens arkiver og bogillustrationer. Ved at klone og sammensætte disse, sommetider med fotografiske elementer, skaber han nutidige værker om aktuelle emner.
Scott lever i et landligt område i Cumbria, Nordvest England. Han tiltrækker sig international opmærksomhed i kraft af sit keramiske arbejde og utallige internationale aktiviteter som keramisk forsker, forfatter og kurator. I 2005 afsluttede han sit PHD projekt: 'Ceramics Landscape Memory and Confection'.
Om sine værker til denne udstilling fortæller Paul Scott:
“'Cumbrian Blue(s) - Wood fired Trees and Pots' er resultat af en række træbrændefyringer af keramik i Danmark og Ungarn. Mine brændefyrede værker spiller både på metoden ved fremstilling, det resulterende kunstobjekt og ordet/sproget til at beskrive det. Det er også smukke objekter – flammens glød, det opblødte koboltblå tryk – udtryksfulde grafiske kvaliteter inspireret af ilden og processen, komplimenteret af guldstænk eller malet streg...”
www.cumbrianblues.com

Kurt Weiser er internationalt anerkendt som keramisk kunstner og underviser. Han er kendt for sin fantastiske tekniske virtuositet i porcelænets former og anvendelse af porcelænsmaleri i en personlig nutidig stil. Hans temaer illustrerer frodige mystiske landskaber og forvrængede narrative scener midt i en overdreven flora og fauna, der kan læses som 'eventyrlystne' virkelige snapshots af menneskers relationer.
På udstillingen ses bl.a. en serie blå/hvide kopper og høje cylindriske vaser i sort/hvid. Værkerne tager udgangspunkt i vasen, koppen og kanden, men viser ofte næsten separat en 'forside' komplementeret af en bagside, eller illustrationerne overrasker hele vejen rundt med nye fortællinger.
http://www.franklloyd.com/dynamic/artist_bio.asp?ArtistID=35

Stephen Bowers motiver på de keramiske værker kan ses som refleksioner over erindring i form af udklip og skår; om hvordan dele af minder overlever; samt brug af border, mønstre, overlapninger, kanter og skygger. Ofte genfinder og omplacerer han motiver, genpræsenterer det familiære udsprunget af kliche-agtige kilder (blå og hvid porcelæn, willow mønstre, tapeter, naturhistoriske illustrationer etc.). Han samler alt sammen i en nutidig sammenhæng, et eget personligt univers med en surreal, underfundig, humoristisk, skeptisk og satirisk undertone.
Stephen Bowers fortæller: Mit mål er at få folk til at se – og se igen... At opfordre betragteren til at observere, reagere, overveje, opdage - og genoverveje.
For eksempel er værket 'Skull' en ud af en hel serie 'kranier' fra Australiens fiktive, legendariske historiske personer, rigtige identiteter og/eller litterære figurer (som f.eks. i England Sherlock Holmes, Jeeves,...etc)..

www.robingibson.net/artists/stephen-bowers

Cumulus - Udstilling oktober 2010



Cumulus
Bente Skjøttgaard DK
Udstilling 2 – 28 oktober 2010

Tematisk udstilling med nye keramiske værker af Bente Skjøttgaard.

Bente Skjøttgaard's interesse for de 'højere luftlag' startede på hendes første besøg i Sydkorea for to år siden. Kort tid efter opstod de første skyformer, der som linje-strukturer voksende ud fra en spinkel kerne i lette hvide og koboltblå nuancer med referencer til landets keramiktradition.

På denne udstilling afspejles mest af alt Bente's fascination af at visualisere det lette og luftige i materialernes modspil. Foto: Ole Akhøj

Bente Skjøttgaard fortæller: ”Det er en leg med former og farver, variationer over noget så modsætningsfyldt som at skabe lette skyer i tungt ler.
Den lyserøde farve er den kulør skyer får, efter at solen lige er gået ned. En slags genskin. De vandrette linjer som går igen er horisontlinier! Jeg kan godt lide, at alt det vildtvoksende organiske som ikke har nogen bestemt form og i virkeligheden kunne fortsætte i det uendelige, bliver skåret over af lige linjer.”
www.skjoettgaard.dk


Bente Skjøttgaard deltager med ”Traces” som en af 12 kunstnere udvalgt af Statens Kunstfond til projekt Hærvejen v Vejen Kunstmuseum www.kunst.dk/billedkunst/kunstidetoffrum/haervejen
og udstiller i øjeblikket “in the clouds” i Galerie Maria Lund, Paris www.marialund.com

Lidt om skyer...
Cumulus (latin: ophobet) kaldes på dansk Smuktvejr-sky, Vatsky og Blomkålssky.
Hvis man ser på skyer er der tre hovedtyper: Cumulus, Stratus og Cirrus.
Cumulus = Smuktvejr-skyer:

Lover godt vejr, men kan give regn, når de trækker sig sammen.
Altocumulus = Lammeskyer:
Ligner skyerne plukket uld, giver det sjældent regn lige med det samme. Men det er tegn på regn om et par dage, hvis de trækker sig sammen.
Cumulonimbus = Nedbørsskyer:
Lavthængende kan de give tåge, sne, hagl, lyn og torden - foruden regn.
Cumulus-skyer er en type vertikale skyer med klart definerede kanter. De beskrives ofte som 'puffy' eller 'vattottede'. Cumulus skyer viser sig både alene, i linier eller i klynger... Som regel bliver cumulus-skyer ikke høje. Nogle gange kan de dog blive som små tårne "optårnet cumulus". Hvis atmosfæren er meget ustabil, ender man med en anden slags sky, en stor cumulonimbus, eller "uvejrssky".
Frit oversat efter Wikipedia) www.da.wikipedia.org/wiki/Cumulus
.www.vildtvejrsklubben.dk
www.dmi.dk/dmi/himlens_vejrudsigt_fraorientering.pdf

Diamonds are... - Udstilling september 2010




Diamonds are...
Karen Bennicke DK
Udstilling 2 – 30 september 2010

Tematisk udstilling med nye keramiske værker af Karen Bennicke, DK

Diamanter er… ren overdådighed.

Metaforer for skønhed, drømme og fantasi.
Diamanter avler mystik og mytologi – endda forbrydelse og drab.
Diamanter leverer stof til evergreens.
Diamanter kan også generere inspiration til andre facetterede objekter.
Så som skulpturelle variationer over den klassiske brillant-slibning.
Udført i så simple materialer som ler og glasur.





Karen Bennicke
”Mine arbejder er rumlige visioner – konstruktioner med mindelser om arkitektur. De etablerer en art formbærende membran mellem det indvendige og det udvendige rum.
Lys, og dermed naturligvis skygge, er de vigtigste faktorer i en intuitiv, matematisk opbygning af værkerne. De opererer i et felt mellem noget genkendeligt, ofte med funktionelle referencer og noget udefinerbart, der finder sted mellem det harmoniske og det nærmest kaotiske.
Jeg prøver at eliminere afstanden mellem den logiske, konkrete formverden, som vi kender fra vores hverdag, og det ulogiske, ukendte og absurde.”

Karen Bennicke udstiller i Danmark og internationalt. Hun arbejder oftest tematisk med skulptur, vægobjekter og udsmykningsopgaver. Hun er medlem af Billedkunstnernes Forbund - BKF, Kunstnersamfundet og International Academy of Ceramics - IAC. www.karenbennicke.dk

SETUPS - udstilling august 2010



Setups
Lone Skov Madsen & Turi Heisselberg Pedersen DK
Udstilling 5 – 28 august 2010

En sensommerudstilling af Lone Skov Madsen & Turi Heisselberg Pedersen.
De to keramikere har ladet sig inspirere af en vandring på Kunstindustrimuseets depoter, der sidste år resulterede i udstillingen Time Out, hvor deres værker blev sammenstillet med museets.

Denne udstilling tager udgangspunkt i deres eget værksted og viser udelukkende egne værker, sat op efter tilfældighedernes princip eller pænt ordnet. Inspirationer er fra de pudsigheder der opstår på et depot, hvor tingene bliver hensat eller sorteret.
På udstillingen ses et bredt spekter af værker, hvor publikum selv kan gå på opdagelse. En række arbejder der supplerer hinanden godt, - i nogle forhold er de næsten hinandens modsætninger, i andre sammenhænge har de et tydeligt slægtskab. Hos begge keramikere er det let at udpege de konstante værdier, den helt bevidste omgang med form og materialer.

Lone Skov Madsens værker er studier af form.
Hvide skulpturelle objekter med en ensartet overflade-bearbejdning i form af mange små ophøjede punkter, som bibringer formerne en trodsig insisteren. Eller glaserede objekter ofte i sorte nuancer med dobbelte glasurer. Enkelte fade er også at finde i blandt.
Lone Skov Madsen

Turi Heisselberg Pedersen udstiller værker der bekender sig til kunsthåndværkets kontekst.
Det er vaser, krukker, skåle, der trækker på grundlæggende kvaliteter i kunsthåndværket og for eksempel gør brug af anonyme bygningsdetaljer eller artefakter i vores omgivelser, til at skabe både rum og visualitet i kraft af stoflighed og farve.
Turi Heisselberg Pedersen

Begge keramikere har udstillet sammen såvel i ind- og udland bl.a. på udstillingen ’Kilns of Denmark’ på Museum of Arts and Design i New York, som var et vigtigt fremstød for dansk keramik. Siden sammen med New Danish Ceramics på Röhsska Museet i Göteborg, med udstilling ’Statistic-Ceramic’, som senere fortsatte til Museum für Kunst und Gewerbe i Hamborg.
Lige nu er de ligeledes udstillingsaktuelle på XXIe Biennale de Vallauris i Frankrig.

Ting til Fælles - udstilling juni-juli 2010



Ting til Fælles – fra Australien til Danmark
Prue Venables & Kirsten Coelho AU, Ann Linnemann DK
Udstilling 3 juni – 24 juli 2010

To australske keramiske kunstnere Kirsten Coelho og Prue Venables udstiller sammen med danske Ann Linnemann. Alle tre arbejder ud fra hånddrejede unikke porcelænsbrugsting, der rummer en form for 'historie'. De mødtes i England og Australien, hvor de opdagede flere sammenhænge i formsprog, ide, materiale og arbejdsmetode. De har udstillet sammen i Australien og viser nu deres værker på denne fælles udstilling i Danmark.

Kirsten Coelho finder skønheden i forfald, som for eksempel i rustent jern. I evig balance og ro, selvsikre i det rum tingene skaber, bærer Coelho's arbejder 'stigma'-tegn på dødelighed og intens foranderlighed. Nogle værker viser opale, mathvide glaserede former gennembrudte eller omkransede af vibrerende tynde linier af jern-oxid. Andre har kølige celadon-glasurer på kanter eller flader, hvor overgangen til den jernrige tenmoku-glasur sammensmeltes i en delikat horisontal linje, der antyder et landskab eller en tågesløret skyline. www.kirstencoelho.com
Prue Venables gør valget af porcelæn helt naturligt for alle der kigger efter styrke og klokkeklar renhed. Hendes arbejder er overbevist brugbare med velovervejede, underliggende ekkoer af den målbevidste sprødhed og funktionalitet, der ses i laboratorieudstyr. Venable bærer sin mesterlige teknik med lethed. Hendes spændstige værker er helt forklarede og med naturlig fornuft reflekterer de skinnende lys og farvetoner. Ved delikat at referere til materialer som metal, sten og glas, opnår hun at 'husgerådet' på uventet måde får elementer af paradoks, der udfordrer forestillingsevnen. www.pruevenables.com


Ann Linnemann fascineres af 'billedets' dekorative og historie-fortællende samspil med brugsfunktion. Værkerne viser 'danske landskabsmotiver' udført i alkaliske askeglasurer og farvekridt. Hun søger i et eget sprog og nye materialer at udtrykke forholdet mellem billede og dekoration i sanselige og poetiske 'akvarelagtige' penselstrøg der stemningsfyldt og enkelt beskriver landskab, naturens omskiftelighed, horisontens linier eller abstrakte drømmebilleder, stemninger og scener af et landskab, en kultur. De personlige ting sammenkæder 'visioner og minder' med dagligdagens oplevelser og ritualer. Ann Linnemann

Kontrast - udstilling maj 2010



Kontrast
Sten Lykke Madsen & Marianne Nielsen DK

Udstilling 7 – 29 maj 2010

Sten Lykke Madsen og Marianne Nielsen spænder vidt indenfor fortællende keramisk kunst.
De viser deres værker på denne fællesudstilling, hvor Sten Lykkes rå og mystiske figurer kontrasterer Mariannes fine temaer fra hår til strik i porcelæn.

Keramik i kontrast... fra fabelagtige figurer til hår og strik i porcelæn.

Fællestræk i udstillernes karrierer, der tilsammen strækker sig over årtier, viser sig i værkerne som kontraster i tanke og form.
Udstillerne er begge uddannet på dansk udstillingssted for kunsthåndværk: Sten Lykke på Kunsthåndværkerskolen i København (1958) og Marianne i en ny tid på Designskolen-Kolding (1999). De har ligeledes begge arbejdet for de danske keramikvirksomheder: Royal Copenhagen hvor Sten arbejdede i 1986-2003 og Marianne i 1999/2000, og Kähler for Sten Lykke i 1958 og Marianne nu.

Sten Lykke Madsen
Sten Lykke inviterer os ind i den verden, hvor vulkaner i Island ligger lige over vores hoveder og stopper den hurtige trafik, for at give os tid til fordybelse i ukendte afkroge af sindets mysterier.
De nye værker viser hvordan han altid er i bevægelse i sit lange og aktive virke med evigt fabulerende, fabelagtige, finurlige figurer. Til denne udstilling har Sten Lykke arbejdet med rå og rene former, der leder tankerne hen på ukendte dybder og universer under jordens overflade eller til fjerne dele af verden. Det barokke og 'uhyggelige' er ligeligt blandet med humor og sødme, som er karakteristisk for Sten Lykke når han fortæller i et sprog vi alle kan genkende, men ikke altid forklare. Værkerne er helt nye og evigt unge, men rummer samtidig fortællinger om en tid, der ligger fjernt fra nutidens optagethed af globalisering, hurtigt forbrug og finansiel bevidsthed. www.stenlykkemadsen.com/

Marianne Nielsen
”Jeg arbejder mest med unika – hovedsagelig tematiske serier af værker uden 'funktion'. Rammen for mit arbejde er ofte gængse brugsgenstande og dekorationsmotiver, der er så selvfølgelige i vores kultur at de er blevet til begreber.
Jeg har på det seneste arbejdet med hår og strik som motiv. Ved skift i materiale og fremstillingsmåde overgår de til en skulpturkategori, og kan formelt ses som udtryk for nogle af vores kulturs karakteristika for formgivning.
Min nyeste serie værker er en slags moderne bud på vægplatter. I refleksion over plattens motivverden udgøres vægobjekterne mest af dekoration. Jeg har taget tallerknen et skridt videre mod 'opløsning' ved at fjerne fodring og fane, så den derved står med en ren billedflade. Jeg benytter forskellige måder at redegøre for dekoration: stregoptegning, udskæring og modellering. Min interesse er den ikonografiske styrke der ligger i de banale motiver. Når keramik anbringes på væggen placeres det udenfor den funktionsrelation der ofte tillægges kunsthåndværk, ligesom når vægplatten er en tallerken 'kun til pynt'.” www.mariannenielsen.com/

Happenstance - udstillling april 2010

Happenstance
Neil Brownsword UK & Karen Harsbo DK

Udstilling 9 – 30 april 2010

Neil Brownsword & Karen Harsbo udstiller deres uortodokse eksperimenter med keramisk materiale og fører tankerne hen til keramikens roller i vores tid ... socialt, kunstnerisk og historisk.

Keramik i flere lag... om materialer og tiden vi lever i.

Happenstance
Neil Brownsword og Karen Harsbo har begge i en årrække undersøgt hvad der sker, når kendte keramiske metoder og materialer behandles anderledes end traditionen forskriver. Når det, vi kender, pludselig bliver anderledes.
Hvad der sker, når man på nye måder gør 'ting' med kendte materialer. Det har dels udviklet sig i hver deres praksis og dels i et samarbejde på 'Experimental Workshops'.
Titlen 'Happenstance' (Happen=ske, foregå, 'instance'=nu, samtidig) beskriver en grundlæggende formidé, som de rent fysisk arbejder ud fra, og åbner samtidig op for flere fortolkninger.

Neil Brownsword's værker er stærkt knyttet til den engelske keramikby, Stoke on Trent. Han er vokset op der, har oplevet tilbagegangen af keramikindustrien, set ødelæggelsen af de oprindelige fabrikker, og har fundet en ny rigdom i form af inspiration og materialer i ruiner og keramikaffald under byens overflade.

Ved at samle og genanvende industriaffald, afskårne lerstykker og smeltninger fra fabriksgulvet og sammensætte dem til smukke abstrakte anagrammer – ofte endnu en gang transformeret ved 'genbrænding' – omsætter Neil disse materialer til nye strukturer og landskaber med stor meningsdybde.

Værkerne kommenterer og udforsker historien og den sociale erfaring fra arbejdet i byens tidligere så berømte keramikindustri. www.galeriebesson.co.uk/brownsword

Karen Harsbo's værker er opstået ud fra eksperimenter med blanding og sammensmeltning af kendte keramiske materialer som glasur, gips, porcelæn.. ”Det, der sker, kan være et uheld eller en fejl, men åbner op for muligheder og et skabende potentiale, der ikke kan forudses.”
I sine eksperimenter er Karen Harsbo optaget af spørgsmålet: Hvordan Kundskab bevæger sig fra et materiale til et andet. - "Kundskab, som viden og muligheder indeholdt i det fysiske materiale; som erfaring om berøring og bearbejdning af materialerne; og som kendskab til materialets tilknytning til historie og kultur.” www.kunstakademiet.dk/labs/keramik/