KLIK billede = STORT format + diashow.. Fotos af udstillingens værker..
KUNSTGREB - synsbedrag og tankespind
Udstilling d. 27 oktober - 26 november 2016
Peder Rasmussen og Michael Geertsen DK, Kurt Weiser og Richard Shaw USA, Stephen Bowers og et ungt talent Sophia Nuske fra Australien.
Kunstfærdige krumspring skabt af håndens behændighed.
Denne internationale udstilling inviterer til et sjældent møde med tidens store ikoniske samtidskunstnere, der er kendte for at skabe underfulde, illustrative keramiske kunstværker om synsbedrag, trylleri og magi, - som Trompe l'Oiel, Sleight of Hand, Leger-de-Main, - og andre finurlige mesterværker.
Udstillingen byder på keramiske kunstgreb, illusionistiske værker med tanke på at bedrage og begejstre øjet.
Det er en tankevækkende humoristisk-poetisk-filosofisk udstilling af værker, der seriøst bedrager øjet og ikke forholder sig helt ærligt til sandheden, men sand-synligvis er relativt tro mod det keramiske materiale.
Virkeligheden er finurlig og på humoristisk vis leget med.. Tingene er ikke helt som de ser ud.
Kunstnerne udstiller hver deres kunstgreb og visuelle tankespind; men nok omhandler udstillingen illusionistiske trick udført i keramiske materialer, den afspejler i lige så høj grad vores tid set med kunstnernes øjne, personlige refleksioner og billedverdener skabt af vores globale, kulturelle og kunsthistoriske samtid.
PEDER RASMUSSEN og MICHAEL GEERTSEN har opfundet et alterego ved navn Gert Pedersen. Han tager os ud på en eventyrlig rejse hvor alt kan ske.. og sker. Her dukker dyr og mennesker op fra kendte og ukendte historier. De lever i et univers af krukker og geometriske former, hvor det er helt enkelt og næsten fristende ufarligt at gå ind og udforske nye landvindinger.
De fantasifulde værker er skabt af kunstnerne i fællesskab.
RICHARD SHAW viser en cigarkasse fyldt med konkylier og andre minder, mens et andet værk er et brev til hans datter. Han laver i tro kopier personlige samlinger af minder, der kunne være samlet af os selv - eller af en vi kender..
- 'fjollede' minder, som vi på tværs af alder, kan forholde os til, men forholder os forskelligt til alt efter, om vi nogensinde har skrevet et brev,
- eller det også er kulturhistorie.. - og udfordrer vores samtids begreber.
KURT WEISER præsenterer i et stort værk en billedverden, et naturalistisk, nærværende narrativt univers, der på sin vis er genkendeligt; - men uden at fortælle hele historien drages beskueren ind i og rundt om værket for at finde svar eller forstå hele fortællingen.
Hvert værk rummer mysterier og serverer ikke alt på et fad, men giver lyst til at se værket fra alle sider. Det er mesterligt udført porcelænsmaleri og avanceret billedfortælling.
STEPHEN BOWERS bevæger sig i et historisk billedunivers, hvor han yderst detaljeret maler keramikskår fra forskellige tidsperioder og stilarter ind over 'luftfotos' af australsk natur.
Han refererer til sin egen brogede kultur, tankeverden og lokale egenart, men giver også et billede af det globale fællesskab, vi lever i, med erfaringer, fragmenter og motiver fra hele verden sammensat med apps og andre af samtidens ikoniske kendetegn.
SOPHIA NUSKE, et nyt australsk talent inviterer beskueren til at rette opmærksomheden mod de almindelige, oversete menneskeskabte ting. Ved at spille på det iboende sprog om disse ting, skaber hun humoristiske sammenstillinger af ideer, styret af ordspil. Hun refererer til trompe l'oeil superobjekter fra 70erne og 80erne i et nyt 'designet' og tegneserieagtigt billedsprog, der er kendetegnende for den yngre generation af keramikere.
Hjertelig tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for fondstøtte til formidling og internationale udstillinger i 2016.
Sleight of Hand og det franske udtryk Leger-de-main er oversat til Kunstgreb, associerer snyderi og kunstfærdige krumspring skabt af håndens behændighed.
Trompe l'oeil = som bedrager øjet, synsbedrag, optisk illusion - da.wikipedia
Leger-de-Main = kunstgreb; krumspring, bedrag; ethvert kunstfærdigt trick..
fra fransk 'hurtig på hånden' - bogstaveligt/latin = 'let hånd' - en.wikipedia
PEDER RASMUSSEN og MICHAEL GEERTSEN
Det er nu anden gang, Michael Geertsen og Peder Rasmussen har skabt keramiske værker i fællesskab. Denne gang er symbiosen fuldendt – de signerer simpelthen værkerne Gert Pedersen.
Værkerne er en burlesk blanding af egenskaber, vi allerede kender fra de to keramikere hver for sig – i sammenblandingen bliver de simpelthen mere fortællende og eventyrlige. Man kan se, de har moret sig.
(Foto af fællesværk - Copenhagen Ceramics, 2012)
BIOGRAFIER
PEDER RASMUSSEN DK www.pederrasmussen.dk
Peder Rasmussen er pottemager, kunstner og en af Danmarks få store kulturpersonligheder, der tager det keramiske fag alvorligt.
Han involverer sig i alt fra at skrive kritiske indlæg til som forfatter at udgive bøger med keramisk tema: Kählers Værk i 2002 og Reistrup, Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 2006, og ligeledes i 2016 Familie På Træben - Om J.F. Willumsens Familievase.
For keramikere og andet godtfolk, er han en debattør og til tider provokatør, - men først og fremmest en, der kan sit håndværk og spiller med fra alverdens humoristiske vinkler, med en skarp tunge, et klart blik og øje for at genopdage historiske temaer, som han gentænker og involverer i sine egne værker.
- “Selv om formen er vigtig, så er det billedsiden, der betyder mest for mig. Mangfoldigheden af påtrængende figurationer har altid været mit påskud til at lave endnu en billedvase. Menneskefiguren er som regel det centrale i dekorationerne, ofte i kombination med ornamentale elementer eller involveret i forskellige aktiviteter. Mellemmenneskelige relationer og vores forhold til naturen er et par af mine genkommende temaer, men generelt er emnekredsen ret bred.
Den cirkulære eller ovale krukkeform anser jeg for at være helt perfekt som fortællemedium. Jeg betragter mine billedvaser som filmiske fortællinger - nærmest som en slags visuelle båndsløjfer. I mine billedfade benytter jeg mig af muligheden for at arrangere billeder med et mere fast og centralt fokus.
Jeg arbejder også en del med fritstående figurer, som ofte deler motivisk udgangspunkt med vaser og billedfade.
Hvad det tekniske angår, har jeg været meget igennem, som det ses af mit "Museum". Først var det lertøj - så stentøj, siden Raku.
Fra først i først i halvfemserne har jeg hovedsageligt arbejdet med blankglaseret lertøj i relativt klassiske former. Senest har jeg eksperimenteret med Majolica, den klassiske italienske teknik, jeg mødte under mit studieophold i Italien først i halvfjerdserne.”
Se Museum: www.pederrasmussen.dk/peder-rasmussen/museum
PEDER RASMUSSEN er født i 1948. Bor og arbejder i Haslev, DK.
UDDANNELSE pottemageruddannelse v. Herman A. Kähler, Næstved 1966–70. Istitutto Statale per la Porcellana, Sesto Fiorentino and Accademia di Belle Arti, Florence, Italien, 1970–71.
STATENS KUNSTFONDs Livsvarige Kunstnerydelse, 1998.
REPRÆSENTERET AF Victoria & Albert Museum, London. Nationalmuseum Stockholm & Röhss Museum of Decorative Art, Gothenburg, Sverige. Designmuseum Danmark. Kunstmuseum Trapholt & CLAY Keramikmuseum, Danmark. National Museum & Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum, Trondheim, Norge. Keramion, Frechen, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg & Hetjens Museum, Düsseldorf, Tyskland. SAMLINGER Statens Kunstfond, Sverige & Danmark, samt Annie and Otto Detlef Foundation, Danmark.
UDVALGTE UDSTILLINGER Museum of Arts and Crafts, Oslo, Norge, 1989. Galerie Clara Scremini, Paris, 1997. Galerie Droysen, Berlin, Germany, 2000. Galerie Nørby, København, 2003. Holstebro Kunstmuseum, Danmark. Keramion, Frechen, Tyskland, 2006. Koldinghus Museum, Danmark, 2009.
FILM - part 1: www.youtube.com/watch?v=XXcNWV8kmaM&feature=related
FILM - part 2: www.youtube.com/watch?v=u17BfEl4f0U&feature=related
MICHAEL GEERTSEN DK www.michaelgeertsen.dk
Michael Geertsen er er en af de få, der er uddannet både som pottemager og industriel designer.
Efter 25 års professionel karriere er han internationalt anerkendt for sine fancy-fulde, ofte farverige værker, der spejler en kulturelt legende tilgang til materialet i tråd med den store interesse for keramisk samtidskunst.
Drivkraften har i høj grad været opportunistisk ud fra en idé om, at alt før det moderne gennembrud var ”småborgerlig grossererkeramik”. Dog erkender han, at lerets egen, indbyggede logik og de grundlæggende undersøgelser i materialet er de samme på tværs af tid og kultur. Det er dette kollektive slægtskab mellem alle tiders pottemagere, som f.eks. udstillingen Geertsen VERSUS på Næstved Museum satte fokus på. Udstillingen var en pottemagers dialog med sit historiske ophav og viste et slægtskab, der ikke kun er parallel i kraft af form, glasur og teknik, men et helt fælles mind-set, der har sine rødder helt tilbage i antikken.
“Det giver mening for mig at skabe værker, der går i dialog med historien i en nutidig optik.
Mine værker rummer både det fysiske og skriftlige udsagn, fordi de historiske elementer trods alt er afkodelige. Men de står alligevel på deres helt egne ben i deres helt eget formsprog. Og det er vel i al beskedenhed min ydmygeste ambition: at blive en af dem, der får taletid i historien gennem mit arbejde.
Alle de individuelle dele på mine unikaværker er drejet i hånden. Herefter forener jeg de forskellige elementer til et færdigt udtryk via håndkraft og mit blik for proportioner.
Som regel har jeg en nogenlunde færdig idé inde i hovedet, men jazz’et improvisation er lige så stor en del af min arbejdsmetode.
Mit trademark er blevet en skulpturel ophobning af keramiske elementer: kop, tallerken, urtepotte, underkop, tekande – hverdagens genkendelige brugskeramik samplet i et dekonstruktivistisk greb, der transcenderer dagligdagen og i stedet peger både tilbage i historien og frem mod nye fortællinger.”
(citater fra Geertsens webside - interview C. Jul og diverse udstillinger)
MICHAEL GEERTSEN er født i 1966 i Danmark, bor og arbejder I København.
UDDANNELSE udlært som pottemager 1988 og uddannet industriel designer 1993, Danmarks Designskole (Nu KADK) 1988-93.
REPRÆSENTERET Metropolitan Museum of Art, Cooper Hewitt National Design Museum, MAD/Museum of Arts and Design, New York; Museum of Fine Art, Huston, Texas; Fuller Museum, Massachusetts; RAM – Racine Art Museum, Wisconsin, USA. Victoria & Albert Museum (V&A) London. McManus Museum, Dundee, Scotland. FULE Ceramic Museum, Fuping, Kina. Magnelli Museum, Vallauris, Frankrig. Ceramic Museum, Inceon, SydKorea. Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum. Tronheim. Norge. CLAY International Ceramic Museum, Fyn. Designmuseum Danmark. København. Trapholt Kunstmuseum, Kolding.
UDVALGTE UDSTILLINGER Art Geneve - Salon d' Art, Sarah Mayerscough Gallery 2016; Shapes and Things, Superobjekt Gallery, København; Galerie NeC nilsson et chiglien, Paris, 2015; Jason Jacques Gallery, NYC 2011; A-Gallery, København, 2010; Six PM, London 2008; Duo show with Bodil Manz, Tong in Gallery, Seoul, SydKorea, 2008; Køppe Gallery, København 2007. Er repræsenteret på gallerier i New York, Bruxelles og Paris.
UDSMYKNINGSOPGAVER Han har i 2012 udført en permanent installation på V&A i London og i 2009 en murudsmykning i Hanoi Vietnam og Nordea Danmark, København, samt OJD Holding, Solrød Strand.
FREELANCE INDUSTRIELT DESIGN - Muuto, Cor Unum, Kähler, House of Prince, Paustian.
KURT WEISER - USA
Kurt Weiser er internationalt anerkendt som keramisk samtidskunstner og underviser.
Han er særligt kendt for sin tekniske virtuositet med porcelænsformer og brug af porcelænsmaleri i en særegen nutidig stil.
Emneområdet illustrerer frodige, mystiske landskaber og fordrejede fortællinger, sat ind i en farvemættet flora og fauna, der kan læses som voyeuristiske uvildige snapshots af menneskelige situationer.
Illustrationerne udfordrer og overrasker beskueren hele vejen rundt om formerne med deres kontinuerlige drømmeagtige fortælling.
“I årevis var det arbejde, jeg udførte i keramik, en bestræbelse for på en eller anden måde at udtrykke dette smukke materiales natur.
Et eller andet sted midt i denne kamp, jeg indså, at materialerne er der for at give dig mulighed for at sige, hvad du har brug for at sige, ikke at fortælle dig hvad du skal sige.
Så jeg opgav at styre naturen og besluttede at bruge det, jeg havde lært om de materialer, til at udtrykke nogle ideer om naturen selv og min plads i den.”
Til udstillingen viser Kurt Weiser en ny stor lågkrukke af porcelæn fra 2016, komplimenteret af en serie blå & hvide kopper og tidlige værker: saltglaseret lertøjsvase og sort/hvid cylindrisk vase.
KURT WEISER er født i Michigan 1950, bor og har værksed i Arizona og Montana, USA.
UDDANNELSE Interlochen Arts Academy, MI, 1967-69; Kansas City Art Institute, MO, BFA 1972; University of Michigan, Ann Arbor, MI, MFA 1976.
Siden 1988 har han undervist keramik på Arizona State University, hvor han nu er udnævnt Regents Professor.
FONDE Aileen Osborn Webb National Artist Award, 2003; American Craft Council College of Fellows, 2003; Arizona Commission on the Arts, Artist Fellowship, 1999; National Endowment for the Arts, Artist Fellowship, 1992, 1989. USA Artists Fellowship 2012.. UDVALGTE SAMLINGER: Victoria and Albert Museum; the Los Angeles County Museum of Art; Carnegie Museum of Art; Museum of Contemporary Ceramics, Shigaraki, Japan; Mint Museum of Craft and Design; Racine Art Museum and the National Museum of History in Taipei.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=awHQvwz2Sx4
www.ceramicstoday.com/potw/weiser.htm
https://www.ferrincontemporary.com/portfolio/kurt-weiser/
www.franklloyd.com/dynamic/artist_bio.asp?ArtistID=35
RICHARD SHAW - USA www.richardshawart.com
På verdensplan, er Richard Shaw en af tidens største mestre i trompe l'oeil keramisk skulptur.
Han har udviklet et stort spektrum af teknikker, herunder perfekt støbte porcelænsgenstande og overglasur transfer-dekaler.
Ved at kombinere det hverdagsagtige med det finurlige, det humoristiske med det banale, indfanger Shaw det poetiske og surrealistiske med en en komikers følsomhed. Shaw er en af de mest respekterede kunstnere i private og offentlige samlinger af keramisk samtidskunst.
Richard Shaw kom ud af San Francisco Bay Area kunstscene i slutningen af 1960'erne, og er fortsat med at udvikle sine færdigheder og referencer fra massekulturen.
Han har skabt et stort ordforråd af fundne objekter, der bliver til Still-Life skulpturer, komplekse figurer og referentiel assemblage.
Han bringer liv til reminiscenserne i værkstedet, som en tegner animerer siden.
“Jeg har arbejdet med denne form for realisme siden 1976. Mine tidlige arbejder omhandlede illusion, så jeg tror, det var en logisk overgang til det nuværende, som traditionelt set er omtalt som Tromp l'oiel.
Alt arbejdet er udført i glaseret porcelæn. Siden midten af 60erne har jeg arbejdet i keramik, det medium, der er blevet min foretrukne udtrykskilde. Mange af værkerne er beholdere eller henviser til beholderen. Det giver mig et format at arbejde ud fra, og er også en tradition i funktionel keramik, europæisk og globalt.
Jeg bruger StillLife for at antyde en opstilling efter en fraværende person, mand eller kvinde, af almindelige genstande, de bruger i dagligdagen, som de har efterladt et øjeblik, og er frosset i tid. Figurerne er også om beholderen, still-opstillinger og objekter, der er antropomorfe, til mennesker frosset i handling eller hvile.
Jeg håber, at disse værker dukker op som fredelige påmindelser om en persons tilstedeværelse, hvad enten de er kunstnere, bibliotekarer eller nogle kugleskøre, der sammensætter en figur ud af skrammel. Jeg håber også, at de har funktionsevnen til at give humor, overraskelse, skønhed og universalitet."
Udstillingsværker: Collection Box with Sea Shells, Windy Lady, Origami Ship on Cake, Letter for Alice, Bray Show.
RICHARD SHAW er født i 1941, Hollywood, USA. Han bor og arbejder i Californien, USA.
UDDANNELSE San Francisco Art Institute, BFA,1965; MFA, University of California, Davis, 1968. Underviste på San Francisco Art Institute 1966-86. Nu Professor of Art, University of California at Berkeley.
UDMÆRKELSER National Endowments Grants. Fellow, American Crafs Council 1998; Honorary Member NCECA (the National Council of Education in Ceramic Arts) 2010 ; Watershed Center for Ceramic Arts Legends Award 2011; Master of Medium Award, James Renwick Alliance, Washington DC.
RESIDENT ARTIST Shigaraki Cultural Ceramic Park, Japan; Manufacture National de Sevre, Paris; Watershed Center for Ceramic Arts, Maine; Peter Voulkos Fellowship, Archie Bray Foundation, Helena, Montana.
UDVALGTE SAMLINGER Whitney Museum of American Art; San Fran Museum of Art; Taipai Museum of Modern Art; National Museum of Modern Art, Kyoto; Shigaraki Cultural Ceramic Park, Japan; Stedelijk Museum, Amsterdam, Nederlands; Victoria Albert Museum, Cantor Museum, Stanford England..
Video - www.youtube.com/watch?v=INL-EQL0o1E
STEPHEN BOWERS - Australien
Stephen Bowers forener i sine malede keramiske værker mange traditioner fra historisk keramik.
I ethvert værk findes spor af kendte stilarter og dekoration.
Med stor respekt for mesterteknikker, kombinerer han i sine flamboyante værker en klassisk keramisk arv med inspiration fra stedlige kilder (Australien), - krydret med sprøjt af åndfuld humor. Hans arbejde er kendetegnet ved utroligt detaljeret malede underglasurfarver, der 'bærer sin ekspertise med lethed'.
Værkerne kan reflektere ideer om genkendelse og kontinuitet i form af skår og andre levn; og handle om, hvordan dele af hukommelsen består i kraft af borter, mønstre, overlapninger, kanter og skygger.
Hans tegnefærdigheder, og udførelsen i keramiske materialer, er eminente; men tegningerne er andet end dekoration og illustration. De er vittige collager, der afslører tankevækkende research og intelligent iagttagelse.
Han genfinder og omplacerer ofte billeder, der repræsenterer det velkendte og klicheagtige (blå&hvid-malet, Willow-motivet, 'Wallpaper', naturhistoriske illustrationer, etc.), sat i en personlig nutidig kontekst, ofte med en surrealistisk, finurlig, humoristisk, skeptisk eller satirisk undertone.
Indflydelse fra tekstiler, tapeter, tegneserier, naturhistorie illustration og barndomsminder afspejles i værkerne, der fyldt med ideer og billedsprog kan spore deres oprindelser til både historiske og nutidige kilder.
Det er en stadig undersøgelse af håndmalet billedmateriale, og hvordan det kan anvendes på keramisk overflade. Påskønnelsen af denne tilgang er én nøgle til at forstå, hvordan han udvikler og komponerer sin billeder og opnår en resolution af kompleksiteten i værket.
Værkerne er næsten altid funktionelle i deres form, og spænder fra værker, der først og fremmest er hjemlige i deres funktion, til monumentale urner og krukker, jardinieres beregnet til store offentlige steder.
- “Mit mål er at få folk til at se - og at se igen, at tilskynde til at iagttage, reagere, overveje, opdage og revurdere.
Jeg har arbejdet både med produktion og udstillingsværker, der rummer håndværksmæssige færdigheder, og er informeret (men ikke drevet) af ideer med udspring i teori og studier af billedmotiver, af deres historiske genklang, reproduktion og opfattelse, og henviser til sammenhænge og cross-over fra billedkunst med tradition, handel, rejse, politik, videnskab og opdagelse.
Kompositorisk sammenstilling er vigtig, og jeg arbejder på en slags 'mash-up' måde; måske 'tungen-lige-i-munden', men altid selektivt, overvejende og med et element af homage, hyldest i tankerne. Mit arbejde inkluderer fiktive tableauer, sektionsopdelte, skår-lignende ledetråde, der danner mosaik-fortællinger om iagttagelse, antydning og opdagelse, ofte med en surrealistisk, finurlig, humoristisk, skeptisk eller satirisk undertone.”
Udstillingsværker: “Fake real shards, and real fake shards…“ - Ironstone, Buddhist, French Toile, Parrot, Ming-Morris-PhoneApp, Jewel at the Border.
Desuden vises tidligere værker: Monkey og Kangaroo vægfade, 'tegneserie'-kopper og skåle.
Teknik: Hånddrejet lertøj, penselmalet underglasur, transparent glasur og guld lüstre.
Video: www.youtube.com/watch?v=-ZtXvlIEv6o
Ann Linnemann Galleri, 2010: 2010/10/illustrious-wonderes-udstilling
Ferrin Gallery: www.ferrincontemporary.com/portfolio/stephen-bowers
Robin Gibson Gallery: robingibson.net/artists/stephen-bowers
SOPHIA NUSKE - Australien
“Jeg inviterer beskueren til at rette opmærksomheden mod almindelige, oversete menneskeskabte ting. Ved at spille på det iboende sprog om disse ting, skaber jeg humoristiske sammenstillinger af ideer, styret af ordspil. En vis grad af realisme opnås ved omhyggeligt at finjustere min værktøjskasse af visuelle spor, refererende til trompe l'oeil superobjekter fra 70erne og 80erne. Humoren, der findes både i sproglige og visuelle ordspil samt det grafiske eller tegneserie-lignende udseende af værket, forstærker den legende kvalitet, der understreger min praksis.
I mine installationer, er spørgsmålene: Hvordan påvirker de almindelige genstande vores daglige ritualer? Hvilken affektionsværdi tilføres de? Og hvad sker der, når deres funktion undergraves? - I sidste ende opfordres beskuerne til at genforhandle omverden, og hvordan de forholder sig til hverdagens ting."
BIOGRAFI – se: www.sophianuske.com
UDSTILLINGSVÆRKER: "To Cut a Short Story Long" & "Bandaids"