VOCIFEROUS VOID juni & august 2017
VOCIFEROUS VOID
Topographies of The Obsolete
Neil Brownsword UK, Anne Helen Mydland N & Karen Harsbo DK
Udstilling d. 15-31 juni og 1-19 august 2017 (lukket i juli)
Tankevækkende keramisk-politisk udstilling om post-industriel samtid.
Vestens forladte porcelænsindustri er omdrejningspunkt for denne udstilling.
Tre norsk-britisk-danske udstillerne visualiserer på hver sin måde dette vedkommende tema, filosofien og tanker bag et stort internationalt projekt.
Udstillingen viser tankevækkende kunstneriske bud på og en særlig kortlægning af det postindustrielle landskab og relaterede historier om Vestens nedlagte porcelænsindustri med udgangspunkt i en tidligere så berømt britisk keramisk hovedstad, Stoke-on-Trent og fabrikken Spode, der var nøglestenen i byens industrielle arv og aktivt fungerende på samme sted i over 230 år, hvor forladte bygninger nu bærer vidnesbyrd om katastrofale udsving i global succes.
VOCIFEROUS VOID = Højlydt Tomhed.
TOPOGRAPHIES OF THE OBSOLETE = stedbeskrivelse af det forældede.
Ved at forske og indkredse den særlige historie og egenart, spørger Topographies:
Hvad er, og hvordan kan keramik og ler ses som materiale og emne i samtidskunst?
Kan vi forstå/udtænke/opfatte, at materialet er et sted, udgør en lokalitet?
Hvordan former og underbygger keramik og ler vores forståelse af stedet?
www.topographies.khib.no - Kunstnere, projekter, publikationer, event arkiv.
Byer og mennesker mister specialiserede kvalifikationer og funktioner.
Porcelænsindustrien har i årevis kæmpet med trends i et svingende marked.
Industrier flytter rundt i verden for at finde lavest udgift med højest udbytte.
Et stort område i England er ladt øde med tomme bygninger og arbejdsløshed.
Kunder efterspørger lave priser, fabrikker erstatter kvalitet med kvantitet.
Vesten er rigest, men omgiver sig med billige, værdiløse modeprodukter.
Slow-living filosofi og lokalproduktion er endnu ikke nået frem til de fleste.
NEIL BROWNSWORD undersøger kulturarv og globalisering i relation til området Stoke-on-Trents keramiske produktionsektor, og den indvirkning det har på folk, sted og traditionelle færdigheder.
Ved hjælp af film og performativ installation dekonstruerer og re-orkestrerer han komplekse håndværkskundskaber indenfor industriel produktion, og stiller spørgsmål om værdi og genskabelse af generationale færdigheder.
"National Treasure" med Anthony Challiner - video og 3 porcelænsmalede fade.
ANNE HELEN MYDLAND opfatter Spodes forladte 'showcases' - som monumenter og ekkoer af alkymistiske processer, lige som at omdanne støv fra knogler og mineraler til translucente materialer.
At dekonstruere grundlaget for, hvad der var succesen for Spode og 'Potterierne'.
At pege på nærværet i det fremvistes fravær.
Spode works: Monuments (2017) foto-objekter. Brændt feldspat og stentøj.
KAREN HARSBO tager udgangspunkt i andre materialiteter end keramik - så som arbejdstøj og sko fra porcelænsindustri og relaterer sig herigennem til den post-industrielle verdens ændrede arbejdssituation - og samfundsforhold.
White Flag - textil. Portrait - keramiske objekter, foto-transfer.
HISTORIE
VOCIFEROUS VOID - Topographies of The Obsolete
Udforskning af det stedspecifikke og relaterede historier i post-industrien.
Forskningsprojektet blev indledt af Neil Brownsword og Anne Helen Mydland på Bergen Kunstakademi (KHiB) i samarbejde med partneruniversiteter og institutioner i Danmark, Tyskland, Schweiz, Frankrig, Storbritannien.
British Ceramics Biennial inviterede i 2012 Bergen Kunst-og Designakademi (KhiB) til at udvikle et stedspecifikt kunstnerisk svar, hvor den tidligere Spodefabrik i Stoke-on-Trent var et centralt emne i deres udstillingsprogram 2013, hvilket resulterede i udstillingen: ‘Vociferous Void’.
Projektet omhandler det postindustrielle landskab og relaterede historier med udgangspunkt i Stoke-on-Trent, en tidligere verdensberømt keramisk hovedstad, der nu bærer vidnesbyrd om de globale udsving i succes.
Blandt Spodes bidrag til keramikhistorien er perfektionen af underglasurblåt tryk og fint benporcelæn.
Den gamle Spode Fabrik, der ligger i hjertet af Stoke-on-Trent, var nøglestenen i byens industrielle arv og fungerende aktivt på samme sted i over 230 år.
I 2008 lukkede Spode's Church Street lokalitet, med det meste af produktionsinfrastrukturen og indhold intakt.
Stedet og dets reminiscenser har været udgangspunkt for tværfaglig kunstnerisk forskning med flere end 50 deltagende kunstnere, historikere og teoretikere på adskillige ophold. Hvilket har medført nye aktiviteter og et program af udstillinger, publikationer og seminarer.
'Topographies of the Obsolete' er den igangværende ramme til at formulere emner og forskningsretninger, der behandles som spørgsmål og tilgange, omformes gennem kunstnerisk praksis.
Ved at indkredse den særlige historie og egenart fra stedet, spørger Topographies:
Hvad er, og hvordan kan keramik og ler forstås som materiale og emne i samtidskunst?
Kan vi forstå/udtænke/opfatte materialet (ler/keramik) til at være et sted, at udgøre en lokalitet?
Endvidere, hvordan former og udbygger keramik og ler vores forståelse af stedet?
www.topographies.khib.no - Kunstnere, projekter, publikationer, event arkiv.
Tak til Statens Kunstfonds Projektpulje for fondsstøtte til formidling i 2017.
KUNSTNERE & PROJEKTBESKRIVELSER
KAREN HARSBO
KAREN HARSBO har ofte et filosofisk fokus i sine værker. Hun er optaget af keramisk historie, kortlægning, plantegning, konstruktion, afspejling, forunderlige kort over 'sindstilstande', uortodoks materialeblanding, hvor hun ligeledes arbejder med 3D-printteknik i ler.
”Mine værker til denne udstilling tager udgangspunkt i andre materialiteter end keramik - nemlig arbejdstøj og sko fra porcelænsindustri.
Værkerne relaterer sig til den post-industrielle verdens ændrede arbejdssituation og dermed samfundsforhold.
Tekstilreference 'Lunar-labor': topographies.khib.no/projects/lunar-labour/
WHITE FLAG: Fundet arbejdstøj syet sammen til et rektangulært flag - et hvidt flag. Når sollyset skinner igennem bliver det gennemsigtigt ligesom benporcelæn. Uniformer er lavet til at gøre folk uni-forme (samme-form); men jeg fandt ud af, at når hvert stykke blev syet omhyggeligt sammen med det næste, afslørede det personlige spor som navnemærker, patches og slid fra brug.
En følelse af menneskelig tilstedeværelse og tidligere aktiviteter.
De keramiske dele har foto af arbejdssko, brændt på modellerede 'kopier' af antikke Spode-fade.”
http://topographies.khib.no/participants/karen-harsbo-kdk/
KAREN HARSBO arbejder som lektor på Det Kongelige Danske Kunstakademi's keramiklaboratorium.
Hun er uddannet på Skolen for Brugskunst (nu: Kunstakademiets Designskole), men har i flere år haft sin hovedinteresse i samtidskunstens verden med speciale i brug af keramiske materialer, kunstnerisk og praktisk rådgivning til de studerende.
I sit kunstneriske virke har hun udstillinger og udsmykningsopgaver, samt arbejder som kurator i et særdeles aktivt liv. I 2011 kuraterede hun og A.Tovborg den store internationale udstilling LERETS MAGI på Gl. Holtegaard. Ligeledes er hun involveret i det norsk/britisk/danske projekt: Topographies of the Obsolete.
ANNE HELEN MYDLAND
”Spode Works havde sit eget lokale til kunstsamlingen; Galleriet var et grandiost rum bygget i begyndelsen af 1940-erne, specielt til ejerne af Spode, familien Copeland, for at vise deres private samling af keramiske værker fra Europa, Asien og fra selve Spode-fabrikken. Interiøret er overdådigt designet med eksotiske træpaneler og indbyggede messingrammer, konstrueret til at give illusionen af at være til malerier.
Dette rum var skabt til ledelsen, bestyrelsesmøder, private og VIP-lejligheder. Paralleller til raritetskabinet (Wunderkammer) fra 1600'erne er oplagt.
Nu forladt, er dens samling fjernet, og i en tilstand af dekadent forfald syntes Galleriet at være et glimrende eksempel på fortidens fetichering, et sted hvor der kun er hukommelse, og et symbol på regionen, der stadig stolt kalder sig "The Potteries ", selv om det meste af den keramiske produktion er forsvundet forlængst og flyttet til andre steder. Men rummet er ikke minderne, men kun indpakningen af dem.
Jeg har forsøgt at forstå disse forladte 'showcases' - som monumenter og ekkoer af alkymistiske processer til at omdanne støv af knogler og mineraler til translucente materialer. At dekonstruere grundlaget for, hvad der var succesen for Spode og 'Potterierne'. At peger på nærværet i det fremvistes fravær.”
Spode works: Monuments and echoes (2017) - Brændt feldspat og stentøj.
ANNE HELEN MYDLAND er professor v. Ler og Keramik , Bergen Akademi for Kunst og Design, Norge.
Mydlands kunstneriske praksis og forskning undersøger, hvordan private og offentlige fortællinger og minder fungerer og manifesteres gennem objekter. I montage og installation, ved hjælp af fundne objekter og steder, undersøger hun forskellige måder som vi opfatter og relaterer til objekter, både som vidnesbyrd, kulturelle signifikanter, personlige relikvier og souvenirs.
Hun er initiativtager og medprojektleder for det igangværende kunstneriske forskningsprojekt 'Topographies of the Obsolete - udforskning af det stedspecifikke og postindustrielle landskab'
http://topographies.khib.no/participants/anne-helen-mydland-khib/
Anne Helen Mydland har en MA-grad fra Bergen Akademi for Kunst og Design (2000) og har siden arbejdet som både kunstner og kurator. Mydland har udstillet flere steder i Norge og internationalt, og hendes værker er købt til førende samlinger og institutioner, ikke mindst Museum for Samtidskunst (NO).
NATIONAL TREASURE – af Neil Brownsword
http://topographies.khib.no/participants/neil-brownsword-khibbucks/
I århundreder har videregivelsen af manuel færdighed i North Staffordshires keramiske industri været en del af generationers praksis. Men kontinuiteten i færdighederne fra dette område er blevet alvorligt forstyrret i de sidste årtier, idet 10.000-vis af ansatte er blevet fordrevet i en efterfølgende recession.
Hurtige fremskridt inden for design og produktionsteknologi har uden tvivl revolutioneret produktionen, men har også ført til forsimpling og udskiftning af menneskers indlærte i færdigheder, der engang var nødvendige for at opretholde produktets førerstilling.
Virksomheder, der overlevede effekten af udenlandsk konkurrence har i de seneste år omfavnet fabriksturisme som et middel til at kapitalisere en profit.
Arbejdsfællesskaber, der sameksisterede på steder tiltænkt at rumme strømme af manuel produktion, er radikalt reduceret, bukket under for fernis i besøgscenter-oplevelser. I situationens realitet er flokmentalitet og billig outsourcing sløret af smarte strategier for markedsføring, der ophøjer det håndlavede for at styrke salget.
Mange high-end færdigheder, der engang var flagskibet for berømte fabrikker, anses i dag som forældede eller økonomisk urentable til at imødekomme de hurtige skift i forbrugernes købetrends.
Eftersom tidligere niveauer af højt specialiseret arbejdskraft gradvist reduceres, er der fremadrettet for få lærlingeuddannelser til at sikre en effektiv overføring af denne viden til fremtiden.
I et forsøg på at hæve status for disse truede eller forkastede metoder har det primære formål med National Treasure været at genskabe avancerede keramiske færdigheder på en række belastede steder.
Arbejdet har involveret ansættelse af en lille gruppe af porcelænsmalere - Peter og Marie Graves og Anthony Challinor, engang ansatte på berømte fabrikker, som Spode, Royal Douton og Coalport.
De er blandt den sidste generation af porcelænsmalere i Stoke-on-Trent, hvis erhverv er gradvist fortrængt af de skiftende tidevand for mode og nye printteknologier til masseproduktion. Selvom National Treasure parodiserer museologiske og fabriks-turistmodeller af 'håndværker-udstilling', er der nogle faktorer, der adskiller dette koncept fra traditionelle måder.
For at forstærke spændingsfeltet som passiv tilskuer, blev porcelænsmalerne sat til at arbejde i en postindustriel sammenhæng blandt forfald og uorden i den tidligere Spode-fabrik. Adskilt af glas, under udøvelsen færdigheder, blev beskueren konfronteret med et etisk ansvar, der fremkaldte både beundring og ubehag.
Objektiviseret til”udstilling" i en kulisse af forladthed og ødelæggelse, tjente som en påmindelse om industriens seneste økonomiske nedtur og menneskeligt forfald.
Under kunstneropholdet blev håndværkerne instrueret i at male på bagsiden af beskadigede og kasserede fade, der blev fundet på Spodefabrikken, med billeder, der lignede det 18. århundredes keramiske romantisering af britiske ruiner.
Skønt der kunstnerisk skildres forfald, var det ikke målet. De områder, som malerne traditionelt set ville tildele deres personlige kendetegn for at angive deres identitet og stolthed i håndværket, blev i stedet prydet med billeder, der dokumenterer ruinerne og post-industrielle ødemarker i Stoke-on-Trent.
Udover mit ønske om en monokromatisk eller fuldfarvet malet gengivelse af det angivne fotografi, forblev det vigtigt, at malerne var fri for indblanding for at bevare deres æstetiske identitet.
Ved at arbejde inden for egne rammer i så meget eller så lidt tid som de ønskede, ville de besætte pladsen med mellemrum, og opløse de hierarkiske relationer mellem arbejdsgiver og arbejdstager. I deres fravær tilføjedes de tomme, men belyste arbejdsområder sammen med resterne af halvt afsluttede vignetter og paletter af farve, kun værkerne en metaforisk ’tilstedeværelse’.
Paradoksalt nok blev uddelegeringen af dette arbejde selv en form for outsourcing. Hvorom er, med tildelingen af mennesker og deres færdigheder som et "råmateriale" forblev de etiske konsekvenser af denne proces afgørende. Håndværkerne blev ansat til deres angivne lønsats og informeret udtrykkeligt om ideerne og deres rolle i arbejdet.
Fuld anerkendelse af deres identitet blev krediteret i installationen under udførelsen af den. At de var de faktiske mennesker, der aktuelt er berørt af den problemstilling, som værket rejser, og deres velvilje til at deltage styrkede ligeledes værkets realisering.
At give anerkendelse til personer med exceptionel kunstneriske evner har længe været et anliggende for mange orientalske lande som et middel til at bevare og dyrke kulturelle arv, men denne værdi systemet er fremmed for Storbritannien.
National Treasure forsøger at øge bevidstheden om en immateriel kulturarv, der har stort behov for større anerkendelse og beskyttelse, ikke for nostalgiens skyld, men som et middel til at bevare en følelse af identitet og kontinuitet, der kan forene og videreføres.
Samlet set er denne performative installation en strategi for at invitere til anerkendelse og øge den offentlige bevidsthed om, hvad der ofte overses i form af menneskelig intelligens i en hastigt forsvindende arbejdskultur.
Værket forsøger at fremhæve, hvad der sker, og hvad der er væk, med håb om at opretholde og genanvende hvad der er tilbage af disse kulturelle værdier til fremtidige generationer.
NEIL BROWNSWORD er kunstner, forsker og underviser med professorstilling i keramik på Bucks New University og Bergen Kunstakademi, Norge. Han arbejder med undersøgelser af kulturarv og globalisering i relation til Stoke-on-Trent's keramiske produktionssektor, og indvirkningen på folk, sted og traditionelle færdigheder. Ved hjælp af film og performativ installation dekonstruerer og re-orkestrerer han kompleks håndværkskundskab inden for industriel produktion og stiller spørgsmål omkring værdi og genskabelse af generationale færdigheder.
Hans arbejde er repræsenteret i offentlige og private samlinger internationalt, herunder Victoria og Albert Museum, Middlesbrough Institut for Moderne Kunst, Ceramic Foundation, Yingee Ceramic Museum Taiwan, Fu Le International Ceramic Art Museum, Kina. I 2009 blev han tildelt "One Off Award" ved British Ceramic Biennial og Grand Prize på Gyeonggi International Ceramic Biennale, Sydkorea i 2015.
BIOGRAFIER - CV
KAREN KITANI HARSBO
Kunstner, keramiker, Lektor ved Det Kongelige Danske Kunstakademi
Født 1963 i Japan
UDDANNELSE
1982-87 Skolen for Brugskunst, keramik og glas (nu: KADK Kunstakademiets Designskole)
UDVALGTE UDSTILLINGER
2017 Pakhus galleriet, Odherred.
2016 Skovhuset, Værløse, ”Pathways”, og Huset i Asnæs.
2015 Silkeborg Bad Kunstcenter, ”Sanatorium”.
2014 Copenhagen Ceramics, ”Ud og Hjem” med Marianne Krumbach
2014 Bornholms Kunstmuseum, ”European Ceramic Context”.
2014 Ceramic House Gallery, UK”, Contemporary Danish Ceramics”.
2014 Gammelgård, ”EKKO”.
2013 Vejen Kunstmuseum, ”Betroet Tvivl”.2013 British Ceramic Biennale - Stoke-on-Trent UK
2012 SAK, Svendborg – Room Mates
2011 International Ceramic Research Center – Guldagergaard - Fire Friends
2010 Ann Linnemann Galleri, København - Happenstance (m. Neil Brownsword)
2009 Japan Rejse, Den Japanske Ambassade, DK
2008 Skulptur Biennale - Kongens Have, København. Inner Mongolia Art Museum, Hohot, Kina
2007 Yalu River Art Museum, Dandong, Kina
2006 Galleri Mortensen & Markmann (m. maler Lotte Holten)
2005 Spejlinger, Rundetårn, København.
2004 Porcelæn, Grønbechsgård, Hassle, Bornholm.
2003 Bageværk, Vejen Kunstmuseum. Porcelain, Royal Copenhagen.
2000 Keramiktrienalen, Trapholt Museum.
1999,98 Charlottenborg - Forårsudstillingen
1997 Den Frie - Kunstnernes Efterårsudstilling
KURATOR
2011 LERETS MAGI - Keramik i International Samtidskunst Gl. Holtegård (m. A.Tovborg)
2005 DER VAR ENGANG... Marienlyst Slot, Helsingør
2004 PORCELÆN Grønbechsgård, Hassle, Bornholm
2003 DET HVIDE GULD - Royal Copenhagen
BAGEVÆRK Vejen Kunstmuseum
UDVALGTE UDSMYKNINGER
2009 Urban-planen, Amager CrossOver
2006 Ballerup udsigtstrappe v. Promenaderampe/Stenhavestien - Østerhøj
2005 Eggerslevmagle Skole, Skælskør - Den Usynlige Skole - Gruppe K+
LEGATER
2003 Anne Marie Telmanyi, født Carl-Nielsen's Fond
1991 Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968
Ellen og Knud Dalhoff Larsens Fond
NEIL BROWNSWORD
Kunstner, Professor of Ceramics & Glass, Bucks New University UK & Bergen Academy of Arts and Design, Norge.
Født i 1970, Stoke-on-Trent, Staffordshire, UK.
UDDANNELSE
1999–06 PhD, Brunel University, London.
1993–95 M.A. Ceramics and Glass. Royal College of Art, London. Examiners Award.
1990–93 BA (Hons) Ceramics. First Class, Historical & Theoretical Studies. University of Wales, Cardiff.
1989–90 BTEC National Diploma, G. A. D. (Distinction). Newcastle-U-Lyme College, Staffordshire.
NUVÆRENDE ANSÆTTELSER
2015-.. Bucks New University, High Wycombe, Professor of Ceramics and Glass.
2011-.. Bergen Academy of Arts and Design, Norway, Professor II, Department of Fine Arts.
UDVALGTE UDSTILLINGER
2017 Neil Brownsword: Factory, Korean Ceramic Foundation. Blas & Knada, Stockholm (solo).
2016 Central China Ceramics Biennale, Henan Museum, China.
2015 Re-Apprenticed: Observation, Raphael Gallery, Victoria and Albert Museum.
2014 Neil Brownsword, The Broadcaster, Lincoln.
2013 Topographies of the Obsolete: Vociferous Void, British Ceramics Biennial, Stoke-on-Trent.
2011 British Ceramics Biennial 2, Selected artist for response to the Spode site.
2010 Happenstance: Neil Brownsword & Karen Harsbo, Ann Linnemann Gallery, Copenhagen.
2009 Elegy. Neil Brownsword, Blas & Knada, Stockholm (solo).
2008 Neil Brownsword: Poet of Residue, Galerie Besson, London (solo).
2005 Collaging History, Museum, Stoke-on-Trent. Blas & Knada, Stockholm (solo).
2000 British Ceramics. Clay - Museum of Ceramics, Denmark.
2000 Neil Brownsword, Gallery for New Ceramics, Copenhagen (solo).
ANNE HELEN MYDLAND
Kunstner, Professor Ler&Keramik, Kunstnerisk forskningsleder, Dept of Fine art, Bergen Academy of Art & Design
Født i 1971, Skien, Norge.
UDDANNELSE
1995-2000 Kunsthøgskolen i Bergen, afd. Spesialisert Kunst. Hovedfag keramik.
1997 høst Universidad de Sevilla, Bella Artes, Spanien.
1993 høst Universidad do Porto, Arkeologi, Portugal.
1991-95 Universitetet i Bergen. Kunsthistorie/Arkeologi (gr.fag), Folkekemassekultur delfag..
UNDERVISNING
2011- Professor 100% ved Kunsthøgskolen i Bergen
2010- 11 Førsteamanuensis 100% ved Kunsthøgskolen i Bergen og leder for fagområde Keramikk.
2015 vår Konstituert Dekan Avdeling for Kunst, KHIB.
2011- 2015 Kunstnerisk Utviklingsarbeids-Leder, Avdeling for Kunst KHIB
2007-10 Første Amanuensis 50% ved Kunsthøgskolen i Bergen
2007-08 Konstfack, underviser ved keramikk og glas
2003-07 Lektor 50%, Avd. Spesialisert kunst, fagområde for keramikk
SEPARAT UDSTILLINGER
2015 ’either way… TEMP- Bjørgan, Moen Mydland Thomassen’ KABUSO, Øystese
2010 ‘Made in China: 2# still life’, Kunst1, Bærum.
2004 ’Relikvier’, Trøndelag Senter for Samtidskunst og Rogaland Kunstnersenter.
‘Bare TEMP’ , Visningsrommet USF, Bergen.
2003 ’Relikvier’, Kunstnerforbundet, Oslo.
LEGATER
2009 Diversestipend
2007 NBK stipend for andre Faggrupper; Utsmykking
2001/02/04 Statens arbeidsstipend for yngre kunstnere,
2003 Debutantstøtte, Norsk Kulturfond, Utstyrsstøtte, Norsk kulturråd
2002 Bergen Kommunes etableringsstipend
2000 Statens reise og studiestipend. Norsk kulturråd.