skip to main |
skip to sidebar
Still in Love
Sten Lykke Madsen & Akio Takamori
Udstilling 3 november - 3 december 2011
En muntert reflekterende begejstring for erotisk kærlighed
Varm livsappetit, humor og fortælleglæde..
Akio Takamori og Sten Lykke Madsen synes altid at arbejde med kærligheden til mennesket for øje.
Akio Takamori er fra USA/Japan og Sten Lykke Madsen er fra Danmark.
De to venlige sjæle har arbejdet sammen denne sommer på værksted i Danmark, hvor de hver især har ladet sig udfordre til at skabe nye kermiske værker om kærlighed og det erotiske.
På udstillingen ses en muntert reflekterende begejstring for den erotiske kærlighed. De viser her deres uopslidelige livsappetit og kærlighed til det keramiske materiale, kunst og mennesker.
Fra tidernes morgen giver historien eksempler på erotisk kunst – fra de første lerfigurer, frugrbarhedsgudinder og erotiske billeder til utallige kommentarer i samtidskunsten.
Erotisk kunst fremvistes i hemmelige museumsafdelinger og bag forretningsdisken, men er en evigt eksisterende og betydelig del af den kunstneriske udtryksverden - til glæde og forargelse hos den nysgerrige beskuer.
Sten Lykke Madsen er kendt for sine fabelagtige, humoristiske figurer, der på underfundig vis fører beskueren ind i en anderledes verden af hybrid mellem dyr og menneske.
Temaet erotik og kærlighed er altid nærværende i Sten Lykkes motivverden. Han tager med uudtømmelig fantasi og humor fat på nye former og streger for at give beskueren nye oplevelser.
På denne udstilling kommer blandt meget andet sovekammerets kommode til at stråle af erotiske eventyr, mens figurerne leger med hinanden og beskuerens forestillingsevne.
Akio Takamori er berømt for sine figurative værker og mesterlige tegninger på keramisk form.
Her tager han lystigt udgangspunkt i race, køn og samliv. Han bruger ofte vasen, beholderen som grundform, hvorpå personerne, figurtegninger frit bevæger sig udenpå og indeni formen i en sanselig streg.
Akio fortæller her om det erotiske og kærlighed, der leder tankerne hen på hemmelige rum og skjulte sider, der afsløres rundt om og indeni formen. Han synes at fortælle om flere sider i det erotiske liv og lader sig ikke stoppe af løftede pegefingre og utidige moralske hensyn.
EXTRUDOX A/S
Anne Tophøj & Steen Ipsen
Udstilling d. 1 september - 1 oktober 2011
EXTRUDOX A/S trykker den af !
Steen Ipsen og Anne Tophøj:
“EXTRUDOX A/S er et samarbejde, hvor vi udforsker og udfordrer den keramiske teknik: extrudering.
Vi har benyttet dette sommerprojekt som en legeplads og et frirum fra vante metoder og projekter, til at opdage og indtage nyt keramisk land, udfordre hinanden og prøve egne grænser af. - Fotos af Ole Akhøj DK

Ingen af os har arbejdet med ekstrudering før; men det er en teknik, som vi begge ser muligheder i, i forhold til vores individuelle arbejder.
Extrudering, som Extrudox har grebet det an, er en her-og-nu-teknik, hvor tingene gøres færdig i samme tempo, som leret kommer ud af extruderen.

Det er mand og maskine mod og med hinanden; en spontan, håndfast og hurtig proces, hvor teknik, ler og fremstillingsøjeblik går op i en højere enhed, og står let aflæseligt i de færdige ting.
Extrudox A/S har arbejdet med en åben og legende tilgang, hvor extrudering er det primære omdrejningspunkt, og resultatet er blevet både brugsting, objekter og figurer.“
Steen Ipsen og Anne Tophøj kender hinanden fra de startede på Skolen for Brugskunst i 1984, og har begge været involveret i den keramiske uddannelse i Danmark, og undervist på både Danmarks Designskole og Designskolen Kolding. De har hver deres keramiske karriere, og udstiller både nationalt og internationalt, inden for de senere år i f.eks. Paris, Milano, New York, Bruxelles, Hamborg, Shanghai….
- http://www.steen-ipsen.dk/ - http://www.atop.dk/
Tak til: Statens Værksteder For Kunst for brug af metalværkstedet
SuperFormLab, Danmarks Designskole for brug af extruder
vores assistent Theis Lorentzen fra Danmarks Designskole, Bornholm
Kirsten Christensen Udstilling d. 4 – 27 august 2011
Se nye værker af en udsædvanlig kunstner, der presser på for at sige sandheden og tager fat indefra...
"Som kunstner skal man ud i et rum, man ikke ved hvordan ser ud. Man skal have mod til at tage springet. Man lever livet i et spændingsfelt. Betingelserne for at skabe er at bruge sit mod til at beskrive noget endnu ikke set..."
Kirsten Christensen:
"Om skaberkrise og den pludselige overvindelse af denne...
Paradokset ved følelsen af reel frihed - gjorde springet tilbage i buret lystfuldt; men denne time hvor friheden var reel, var det hele værd. Synet på værkstedet forandredes fra at være en byrde til at opfylde alle betingelser for at skabe.
Udstillingen af store italienske oliekridt-tegninger med keramiske overbrændte objekter påført og indrammet. Små flade huse med foto af værksted, kvinder og dyr, - og til sidst et siddende skelet.
Døden til sidst for os alle - vigtigt med et liv før døden."
Citater frit redigeret fra bogen 'Keramiske billeder'
- et interview med Kirsten Christensen:
"Jeg har arbejdet med leret som billede i over 30 år. Jeg har kærlighed til leret, men er også kommet til lerets begrænsning... Jeg har brugt andre materialer, men er alligevel vendt tilbage til leret.
Leret giver mig en forfærdelig modstand, som jeg kan lide at overvinde. Jeg har været usikker på om materialets tyngde og tidens lethed ville kollidere. Der var en konflikt i mig mellem tiden og leret. Konflikten ligger også mellem at arbejde abstrakt og forestillende. Det abstrakte kommer som et andet sprog. Og efter fortællingen kan abstraktionen være en befrielse.
Alle mennesker har en religiøs følelse. Jeg har altid været bange for at Gud skulle åbenbare sig for mig, så jeg var nødt til at tro på Gud. Jeg vil gerne nærme mig Gud langsomt eller slet ikke.
Jeg har følelsen af altid at være på rejse, på besøg. Jeg lærte at udtrykke mig direkte gennem et materiale og oplevede at blive forstået, måske på det vigtigste område i mit indre, samtidig med at jeg forstod hvilket fantastisk kommunikationsmiddel kunst er. Dette at arbejde i en proces, har jeg kunnet bruge mange gange i mit liv – at være til stede, nysgerrig, irriterende åben, men også foranderlig.
Jeg prøver aldrig at glemme begyndelsen, hvor vigtigt og alvorligt det var at opleve kunst, hvor betydningsfuldt det var, hvor intenst og nødvendigt den kunstneriske verden åbnede sig for mig, og hvordan det kunstneriske sidenhen blev det område i mig selv, som giver mig identitet.
Jeg lærte at stole på, hvad jeg selv oplever, at kunne stå alene med min helt egen formulering, at sætte pris på originalitet og overleve på de mest urimelige vilkår.
Kunstnerens rolle er lige så umulig og skamløs skøn, som den altid har været. Jeg tror snarere at det er samfundet der drejer rundt om kunstneren og forandrer sit syn på begrebet kunst. Der vil altid være nogle der ikke kan skelne mellem ægte og uægte, og andre der godt tør blive tiltrukket af det der slår dem ihjel.
Så længe der er flere spørgsmål end svar, så længe man kan blive rigtig tosset på et kunstværk, så længe mennesket orker at opleve så meget, kan kunsten ikke dø. Men tænk hvis det var nu mennesket var fyldt op, overmæt og ikke kunne opleve mere. Tænk hvis der blev stilhed."
(red.: - citater frit fra bogen 'Keramiske billeder' - et interview med Kirsten Christensen)
- www.kirstenchristensen.dk
Kirsten Christensen kendes bl.a. for sine keramiske værker på udstillingerne: Keramiske Billeder, Min mor og mig, Døden til sidst for os alle, Se dig ikke tilbage... Hun har udført adskillige vægudsmykninger og har i de senere år gentagne gange besøgt Italien på kunstnerophold, San Cataldo.
Hun er uddannet på Kunsthåndværkerskolen og Kunstakademiet i København 1964-75.
I en ekspressiv, fortællende stil har Kirsten Christensen i store keramiske relieffer kredset om eksistentielle temaer som alderdom, sygdom, forurening, liv og død.
De billedrige og let aflæselige fortællinger er i en forenklet streg ridset ind i leret, kombineret med en levende stoflighed og her forenet med farverige tegninger på papir/folie. (Foto af skitser).
Kirsten Christensen har udført større udsmykningsopgaver på bl.a. Hjortespring Bibliotek (1982), Aalborg Banegård (1988) og Køge Badeland (1992). Hun blev 1978 medlem af Kammeraterne, 1986 af Den Frie Udstilling. I 1991 modtog hun Statens Kunstfonds livsvarige legat.
Vægt
Elisa Helland-Hansen - Norge
- www.elisa-hh.no
Udstilling d. 2 - 25 juni 2011
På denne udstilling inviterer Elisa Helland-Hansen til at løfte på kopper - se, mærke, lukke øjnene og sanse vægt og tyngdepunkt.
Elisa Helland-Hansen - VEKT:
“I mitt kjøkken bor det 44 ulike håndlagde kopper og beger. De er ikke tilfeldig valgt. Heller ikke deres vekt, størrelse, volum, form, overflate og utstråling er tilfeldig.
Gjennom mange års bruk har jeg lagt merke til at tyngden i en kopp har egenverdi og får betydning for den sanselige opplevelse i det å drikke. Te drukket fra et tungt beger kan gi sinnsro en tyngende dag. Kaffe i en florlett kopp kan trøste i en skjør tilstand. Eller jeg kan holde en kopp som virkelig irriterer - feil tyngde for stundens behov.
Denne interessen for koppens vekt har resultert i en utforsking av grensene for kopp i en gitt masse. Hvilke muligheter rommer en leirklump på 222 gram? Hvor mange ulike uttrykk kan jeg få ut av samme vekt?
Mitt utgangspunkt ble en serie på 9 beger med tilnærmet identisk profil og størrelse, men med jevnt stigende vekt fra 111 til 999 gram.
Gjennom gransking av denne rekken vokste det fram nye serier hvor relasjonen mellom vekt, volum og fordeling av masse fikk spesiell oppmerksomhet. Videre er valg av glasur, farge og mønster blitt påvirket av den enkelte kopps karakter."
"På denne utstillingen inviteres dere til å løfte på kopper, se, kjenne, lukke øynene og sanse vekt og tyngdepunkt."