FORM & FANTASI
Ole Jensen og Louise Birch DK
6 - 29 september 2012
(Foto: Ole Akhøj)
Flot design starter med åbenhed, en legende tilgang til formen, materialet og brug af fantasien ud i alle retninger, - en over alle grænser nysgerrig afprøvning af muligheder og umuligheder.
KLIK på billeder = STORT format + diashow ... Fotos: Ann Linnemann
Denne udstilling beskriver legen med form og fantasi, øjeblikket før alvorlige beslutninger og økonomiske betragtninger om en idé, et produkt/værk kan produceres eller på anden måde skal forholde sig til brug, mode, tendenser.
Værkerne er her blevet 'sig selv nok' og viser det fantastisk frie spillerum, hvor alt er muligt, legende let, muntert farverigt, skitseagtigt, - men også helt alvorligt rummer sin egen særlige værdi.
På udstillingen har den erfarne designer Ole Jensen fået følgeskab af den unge keramiker Louise Birch, uddannet på Danmarks Designskole - Bornholm i 2008.
Ole Jensen's design kendes i mange hjem - salatskål/sigten, gule tekander, bløde opvaskebaljer, koste og fejeblade. Han designer for store virksomheder, men vender til stadighed blikket mod den inspiration, der udspringer i håndens arbejde, leret og keramikken.
Louise Birch arbejder med det figurativt fortællende ofte i et finurligt, naturalistisk 'still-live'.
Ole Jensen: ”Det er ikke så let at komme i form og være fantasifuld...”
Louise Birch: ”Hverdagstingene ændrer betydning i og med at de ændrer skala.”
Begge har valgt at arbejde i lertøj ud fra samme tematiske udgangspunkt, form og fantasi, - og på mange måder er deres verdener kommet til at spille bold mod og med hinanden.
Louise har intuitivt besluttet at lade sine figurer stå helt råt og uglaseret, mens Ole har kastet sig ud i et stærkt farverigt univers af ting til brug.
De har sluppet de velovervejede beslutninger, bevidste tendenser og moderetninger for at kaste sig selv og beskueren ind i den verden, hvor tingene bliver til...
Ole Jensen: ”Det er ikke så let at komme i form og være fantasifuld, og i begyndelsen gik det lidt trægt. Tingene blev for tænkte og for lidt frie. Godt hjulpet af foråret, sommeren, farverne og fænomenerne kommer man alligevel godt i gang med leret og den ene ting tager den anden. Det er som om der fremmanes en næsten frygtløs tilstand med ny åbenhed for æstetiske kvaliteter hinsides det perfekte, 'den gode smag', stilistisk orden og hvad der moderne eller umoderne. En tilstand som ikke nødvendigvis kan forventes at være permanent.
Materialet er farvet lertøj og der er blevet lavet mange flere fade, skåle og kander, og mange flere tegn, spor og fingeraftryk end der nogensinde kommer på udstilling eller i brug. Det er kun de mest ’friske’ og dem med de mest umiddelbare kvaliteter der giver mening at dele med andre. Rigtig mange viste sig at blive uhjælpelig dårlige, eller gode på den forkerte måde.
Det har indimellem været sjov at lave tingene. Det har også været ret 'syret'. - Og måske bevidsthedsudvidende? Det er nok i virkeligheden udsprunget af en evig længsel efter tingenes legende lethed.”
Ole Jensen (f. 1958). Keramiker og designer. Uddannet på Kunsthåndværkerskolen i Kolding, 1980-1985 og Det Kongelige Danske Kunstakademi, København, 1985-1989.
Ole Jensen veksler gerne mellem design der er lavet i hånden og design der er fremstillet industrielt. Gule tekander, hånddrejede rødlersfade, bløde opvaskebaljer, badekar og varmedunke, koste og fejeblade, kridhvide lamper, og regnkutter til Hærvejen. I den større offentlighed er han især kendt for sit design i samarbejde med bl.a. Royal Copenhagen, Muuto, Normann Copenhagen og Louis Poulsen; men han vender til stadighed blikket mod den inspiration der udspringer i håndens arbejde, leret og keramikken.
Ole Jensen’s arbejder er repræsenteret på bl.a. Designmuseum Danmark, Ny Carlsberg Fondet, Statens Kunstfond, Victoria and Albert Museum, London, Röhsska Museet, Gøteborg og i mange private samlinger. Han har bl.a. modtaget Sølvsmed Kay Bojesens Mindelegat, Thorvald Bindesbøll Medaljen og Torsten og Wanja Söderberg’s Pris, Sverige.
www.olejensendesign.com
Louise Birch: ”Jeg husker fra min barndom hvordan jeg kunne fortabe mig i timevis i miniatureverdener. Enten som jeg tegnede på papir, eller byggede med en blanding af legetøj og hverdagsting. Hverdagstingene ændrede betydning i og med at de ændrede skala i dette miniatureunivers og f.eks. en isterningepose fyldt med vand, blev barbiernes eller gøltroldenes vandseng i 80ernes barndomsland..
Fascinationen af miniatureverdener har fulgt med mig ind i voksenlivet. Det er som at kigge ind ad et vindue til en anden dimension, hvor logikken er en anden end her og hvor der bliver talt til fantasien og intuitionen.
Når jeg arbejder har jeg stor tillid til at intuitionen viser vejen og samtidig hjælper med at holde tingene åbne for beskueren. Dette føles særligt relevant til denne udstilling: Form og fantasi.
Figurerne står i blåler uden nogen dekoration eller glasur. At figurerne kom til at stå "nøgne" havde jeg ikke set komme; men det er en af den slags uforudsete ting, der opstår, og som det virker rigtigt at gribe, selvom jeg egentlig havde tænkt noget andet som udgangspunkt. Og figurerne tager det tilsyneladende helt afslappet... En mediterer, en gaber, nogle danser, andre gør sig til.. De er i deres egen verden, hvor vi kan kigge ind og lade fantasien løbe af med os...”
Tidligere værker:
Louise Birch debuterede på Biennalen for Design og Kunsthåndværk i 2007 (som det år bl.a. var kurrateret af Ole Jensen) og tog afgang fra Kunstakademiets Designskole i 2008. Hun deltog i den store keramiske udstilling 'På Tværs' i Ny Tap, Carlsberg i 2010 og har udstillet på anerkendte censurerede udstillinger, bl.a.: Biennalen for kunsthåndværk og design, Koldinghus 2011 og Forårsudstilling Charlottenborg 2009 og Designmuseum Danmark (tidl. Kunstindustrimuseet)...
Louise Birch er medlem af kunstnerkollektivet Inhabitants, som modtog store roser i i tv-programmet Smagsdommerne for deres udstilling 'Bestillinger' på Copenhagen Ceramics i foråret.
Louise Birch bor og arbejder i København. www.louisebirch.com