KLIK foto = STORT format + diashow
CENTRERET - Kim Holm DK og Kirsten Coelho AU
Udstilling d. 24 januar – 23 februar 2013
Artist talk/mød Kirsten Coelho onsdag d. 20 februar kl 17-19.00
En fælles kærlighed til den runde form.
Kim Holms kunstneriske styrke er hans altid flot fornyende 'genopfindelse' af cylinderen, - krukken som et selvstændigt værk hvert gang han skærer ind i overfladen, finder en dekorativ reference eller glaserer i flere lag.
Kirsten Coelho's værker udspringer af det australske ødeland, beretter hendes historie og budskab med enkle liner i glasurens overflade på drejede skåle, vase-og flaskeformer, der udtrykker monumental klarhed.
Deres baggrund og idégrundlag er ikke ens, og bearbejdningen af materiale og form er forskellig, men her viser de nogle af uendeligt mange variationer og en fælles kærlighed til den runde form.
www.kimholm.net - www.kirstencoelho.com
Kim Holm er insisterende, stædig på den gode nysgerrigt undersøgende måde..
"Efter mere end 35 år med leret aftvinger Kim Holm stadig respekt og nysgerrighed hos beskueren.
Udstillingen her giver mulighed for at se hans nyeste værker.
Han er stædig, forstået som vedholdende og undersøgende, uden kompromisser og letkøbte løsninger. Hver eneste form, hver eneste kvadratcentimeter af overfladerne er blevet til i en stadig dialog mellem keramiker og materiale. Formen, cylinderen, den runde eller afrundede krukke, er en keramisk klassiker, der her vækker både genkendelse og overraskelse. Med enkle indgreb, lykkes det Kim Holm at variere sit tema, så ikke to krukker er ens. Hertil kommer glasuren, der i nogle krukker føjer sig tæt op ad formen, i andre løber, drypper eller krakelerer, for til sidst at indgå i en smuk symbiose." www.kimholm.net
Kirsten Coelho finder skønheden i forfald, som for eksempel i rustent jern.
”I evig balance og ro, selvsikre i det rum tingene skaber, bærer Coelho's arbejder 'stigma-tegn' på dødelighed og intens foranderlighed. Nogle værker viser opale, mathvide glaserede former gennembrudte eller omkransede af vibrerende tynde linier af jern-oxid. Andre har kølige celadon-glasurer på kanter eller flader, hvor overgangen til den jernrige tenmoku-glasur sammensmeltes i en delikat horisontal linje, der antyder et landskab eller en tågesløret skyline.”
www.kirstencoelho.com
Kirsten Coelho arbejder i porcelæn, skaber reduktionsbrændte værker, der sammensmelter sarte abstrakte glasuroverflader med enkle minimalistiske former.
Alle værker er hånddrejet i porcelæn og gas-reduceret, brændt til 1280 C.
KIM HOLM
”For år tilbage, da jeg begyndte at arbejde med cylinderformen havde jeg ikke forestillet mig, hvor meget denne enkle form ville komme til at optage mig.
Trods dens åbenbare enkelhed rummer den et utal af muligheder for variation, såvel i højde, bredde, bearbejdning af overfladen, glasering og endelig i brændingen. Jeg drejer mine cylindere op og arbejder i såvel små som store formater.
Nogle cylindre vælger jeg at lade være udekorerede, andre bliver dekoreret ved at jeg ridser, formpresser eller på anden måde bearbejder formen eller blot overfladen, udvendig eller indvendig eller endog begge dele i det endnu våde ler.
Samspillet mellem indersiden og ydersiden af formen optager mig meget. Derfor stræber jeg efter at opnå en samhørighed mellem form og overflade, sådan at det ydre og det indre af formen så at sige understøtter hinanden. Mange af mine arbejder har flere lag glasur og adskillige brændinger bag sig, før jeg opnår den stoflighed og dybde i glasuren som jeg ønsker.”
KIRSTEN COELHO
“Mit keramiske arbejde har for tiden fokus på udforskning og genfortolkning af det 19. og tidlige 20.århundredes hverdagsobjekter, produceret i Australien. Ved at se på disse objekter, søger jeg efter ny visuel betydning, betragter social historie og materiel kultur i sammenhæng med samtidens objekt.
Andre referencepunkter er abstraktioner over jern i det bymæssige landskab... fra rust omkring bilvinduer til løbende jernstrimer på fabriksskorstene.
Jeg ser på sammenhænge mellem objekt og overflade – foreningen af det formelle og det abstrakte. Dette følges med lysten til at forfine og fortolke formen, at manipulere de højtbrændte glasurer på keramisk form. Glasurer kan tilbyde en overflade, rig på visuelle metafoer, og via glasurernes lag efterstræber jeg en større fornemmelse af visuel dybde og tone.
Porcelæn byder på mange vanskeligheder og udfordringer til brugeren og yder til trods forførende egenskaber – transparens, bevægelighed, tæthed og evnen til at give et fint underlag for de sarte glasurfarver. Disse karakteristiske egenskaber gør det til et ekstremt udfordrende materiale; og jeg forsøger at forstå og realisere nogle af dets mangeartede muligheder.”
Kirsten Coelho er født i Danmark i 1966, men har boet det meste af sit liv i Australien.
Hun er uddannet i Adelaide, University of South Australia, Bachelor of Visual Arts (Ceramics) 1988 og Master of Visual Art and Design 2004 - før hun flyttede til England i de tidlige 1990ere, hvor hun I en årrække arbejdede i et London Studio. I London udvikledes Kirsten’s stil influeret af British Studio pottery tradition med tilknytning til keramikeren Bernard Leach's teorier. Sidenhen inspireres hun til et helt personligt univers udsprunget af tidligere tiders hverdagsobjekter i en nutidig sammenhæng, - en sammensmeltning af keramisk stoflighed, raffinerede 'Vessels' og bymiljøets forfald.
Siden sin tilbagevenden til Australien i 1998, har Kirsten Coelho arbejdet på JamFactory Centre for Contemporary Craft and Design, studeret til Master of Visual Art og undervist på Ceramics, University of South Australia, og hun arbejder nu fuld tid fra sit værksted i Ethelton, sydlige Australien.
Hun udstiller ofte og flere steder i Australien. Hendes arbejder har været udvalgt til udstillinger i Storbritanien gennem Adrian Sassoon, London. Andre gruppeudstillinger inkluderer Victoria and Albert Museum COLLECT og Scottish Gallery, UK, samt hos Matin Gallery, Los Angeles, USA.
Nyeste solo-udstillinger var hos Helen Gory Galerie, Melbourne og BMG Art, Adelaide. I 2011 deltog hun i en stor udstilling sammen med
Khai Liew og udvalgte australske kunstnere på London Design Museum, UK.
Statslige og nationale gallerier i Australien og Boymans Van Beuningen Stichting Museum, Nederland har hendes værker i deres samlinger.
I 2007 modtog Coelho to anerkendende priser: Australia Council for the Arts London Studio Residency og New Work Development Awards; og i 2012 modtog hun Sidney Myer Fund Australian Ceramic Award.
Kirsten Coelho er repræsenteret af Helen Gory Galerie, Melbourne. Udenlands fås hendes værker gennem Adrian Sassoon i London, Matin Gallery, Los Angeles, USA og Ann Linnemann studio gallery, Danmark.
Kim Holm er udstillingsaktiv i Danmark og internationalt.
Kommende udstillinger: Shiinokigeihinkan gallery A & B, Kanasawa, Japan 2013 - Galleri Kaolin, Stockholm, Sverige (separat) 2015
Separatudstillinger: Galleri Secher & Scott, København 2009 - Galleri Jytte Møller, Fredericia 2009 , 06 - Keramikmuseet Grimmerhus 2007 - Lasaretsgalleriet, Eskilstuna, Sverige 2006 - Galleri Kaolin, Stockholm 2005 - Sammensmeltning, Galleri Nørby, København 2005.
Udvalgte udstillinger: Kamakura Old Pottery Museum, Japan 2012 - Galleri Omotesando, Nagano, Japan 2012 - Collect, Saatchi Gallery, London 2009, 2010, 2011, 2012 - Fra Sans Til Samling, Danmarks Keramikmuseum, Grimmerhus 2012 - Hans-Henrik Dyhr Samling, Gudhjem Museum 2010 - Indkøb af14.August, Kunstindustrimuseet 2010
Udmærkelser og legater: Ole Haslunds Kunstnerfond 1989 - Statens Kunstfond 1989, 94, 97 - Statens Kunstfonds arbejdslegat 1998, 2001, 07, 11 - Kunsthåndværkerprisen af 1879, Bronzemedalje 1990, Sølvmedalje 1992 - Århus Kommunes Kunstnerstipendie 1994, 1998, 2001, 2004 - San Cataldo, Italien, legatophold 1994 - Højesteretssagfører C.L. Davids legat for slægt og venner 2001, 2008 - Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond 2005, 2012.
Repræsenteret i offentlige samlinger: Designmuseum Danmark - Kunstmuseet Trapholt - Ny Carlsbergfondet - Kunstforeningen af 14. august – Danmarks Keramikmuseum Grimmerhus - Thiemann Sammlung, Hamburg - William Hull Collection, Connecticut, USA - Statens Kunstråd, Rackstad Museet, Värmlands Museum og Engsö Slot, Vesterås, Sverige - Koster og Quist's samling, Holland..
Medlem af Billedkunstnernes Forbund - BKF
KOHÆRENSEN i Kim Holms keramik - af Henning Jørgensen (uddrag)
”Der er indre kohærens, sammenhæng, i Kim Holms keramik: mellem indre og ydre, mellem form og dekoration, mellem ler og glasur. Og så er det velgørende at møde en nutidig keramiker, der har mod til at bruge den klassiske beholderform som afsæt for nye erobringer i det særlige stoflige materiale, som keramikken udgør. Resultaterne fortæller om synlig harmoni, håndværksmæssig dygtighed og musisk nerve, men først og fremmest om, at enkelhed i form aldeles ikke udelukker rigdom i resultater.
... Kim Holms arbejder er overbevisende faste, formklare og solidt fæstnede til grunden, hvorpå de står, men de er også æggende og talende i glasurernes dirrende diversitet. Beholderne står der bare, milde og maleriske, og fylder umærkeligt sig selv med smittende ro. De er på stor afstand af det aggressive, og der er noget befriende ukompliceret og enkelt over dem. Selv om der ikke fortælles historier eller viftes med ornamentale flag, er det beslutsomme beholdere, vi møder. De ved og viser, hvad kohærens står for i keramikken.”
Tak til Nationalbankens Jubilæumsfond af 1968 og Danish Crafts!