KLIK foto = STORT format + diashow ... (Udstillingsfotos af A.Linnemann)
KERAMISK KONKRETION Mette Marie Ørsted DK
Udstilling d. 31 oktober – 30 november 2013
Abstrakte visioner konkretiseret i et håndgribeligt materiale..
Mette-Marie Ørsted arbejder med geometri, korthuse, kulturbyer i sine Keramiske Konkretioner, der er som klippet med en saks, skåret ud og samlet, tydeligt vokset fra 2D flade til rummelig 3D form.
Hun udforsker det arkitektoniske rum i samspil med det keramisk rummelige, rå ler kontra glaseret flade, det poetisk fortællende overfor ren geometrisk form.
Hun refererer til kulturoplevelse, bysamfund og livsformer, og udstiller abstrakte visioner konkretiseret i et håndgribeligt materiale.
Mette Marie Ørsted - af William Gelius
Mette Marie Ørsteds helt særlige følsomhed over for ler kendes fra hendes sanselige brugskeramik - fade, kander, vaser og meget andet. At holde et af hendes rustikke fade i hænderne føles næsten som et varmt håndtryk, men det er ikke ensbetydende med fravær af formelle overvejelser.
Og en sjælden gang imellem giver hun sig i kast med rene formeksperimenter, som tilfældet er det på nærværende udstilling.
Projektet har været længe undervejs. I 2004 skabte hun tre små, sprøde vase-ensembler, der her udstilles for første gang: En i 6 dele i beduinteltdug-tyndt benporcelæn med fibermateriale, og en i 7 dele i højbrændt rødler, der udvendigt fremstår som støvede mure, men indvendigt har tinglaserede vægge. Anbragt med rum mellem delene, således som det er meningen, opstår labyrinter af smalle stræder og tomme gyder, der giver helheden præg af noget ørkenbyagtigt.
Til udstillingen ”Verden på et fad” på Gammelgård i Herlev i 2010 skabte hun fade med tinglaserede korthuse, hvilende på et ovalt fad.
Det er disse fantasibyer og fantasihuse, som denne udstillings helt nye værker er udsprunget af.
Som noget nyt er det imidlertid en modernistisk – neoplasticistisk eller kontruktivistisk – æstetik, der nu gør sig gældende.
Med deres rette vinkler kan de minde om utopiske arkitekturmodeller, men når det kommer til stykket, er det ikke modeller og heller ikke huse. Det er rumlige strukturer, der kun en gang imellem overholder en stram modernismes krav til lodret og vandret. Ligeså ofte udfordrer de logik, konstruktion, balance og harmoni ved at stå på hovedet eller hænge eller stå skråt.
Udstillingens værker er en spændende, formmæssig undersøgelse, hvis resultater meget vel kan vise sig at komme til at indgå i fundamentet for Mette Maries videre arbejde – blandt andet med vaser, kander og fade.
Fotos af Ole Akhøj:
Mette Marie Ørsted:
”I værkerne har jeg undersøgt kontrasten mellem tilsyneladende tilfældige og stærkt kontrollerede strukturer. Dette er sket både på et kunstnerisk plan og i det konkrete arbejde med materialet.
Værkerne skal fremstå, som havde de delvist konstrueret sig selv i et spændingsfelt mellem det organisk selvorganiserende og den geometriske konstruktion.
De er inspireret af egne skitsetegninger, der i deres streg ligner by- og landskabskort. Stregerne rejser sig fra flade til rum og bliver tredimensionele modeller. Dermed får de også en reference til mudderarkitekturen i arabiske lande.
Jeg har i de seneste år koncentreret mig om form og konstruktionsteknikker i højbrændt rødler og fajance, vist på udstillingen 'Verden på et fad'. Dette projekt bygger videre på disse teknikker.
Jeg undersøger lerets strukturelle spændinger: - Kan det i arbejdsprocessen presses eller udfoldes, alt efter den særlige teknik og brug af iblandingsmaterialer, som jeg har fundet frem til?”
Tak til Nationalbankens Jubilæumsfond af 1968 for støtte til årets udstillinger!
Fotos af tidligere værker:
Mette-Marie Ørsted er uddannet på Skolen for Brugskunst (nu: Akademiets Designskole) 1973-1977.
Hun har haft flere separatudstillinger og deltaget i adskillige gruppe- og censurerede udstillinger bl.a. Biennalen for Kunsthåndværk og Design på Trapholt og Koldinghus i 2007 og Kunstindustrimuseet i 2002, samt modtaget flere legater fra Statens Kunstfond, heriblandt et Arbejdslegat i 2011.
Hun har haft eget værksted siden 1990.
Medlem af Danske Kunsthåndværkere..
CV – METTE MARIE ØRSTED
Født i 1952
Medlem af Danske Kunsthåndværkere
UDDANNELSE OG ANSÆTTELSER
2010- Keramikunderviser på Institut for Blinde- og Svagtseende, Hellerup
1990- Eget værksted, Gammel Kongevej 39 C
1988-1996 Gæstelærer, Danmarks Designskole
1984-1986 Billedskolen, Jagtvej
1973-1977 Skolen for Brugskunst (Danmarks Designskole), Keramik- og Glaslinjen
SEPARATUDSTILLINGER
2010 Mobil Tepotte, Butik for Borddækning, København
2008 Porcelænskander klippet med en saks, Butik for Borddækning, København
2007 Kanden – kan den, Galleri Pagter, Kolding
2005 Kander klippet med en saks, Galleri Nørby, København
CENSUREREDE UDSTILLINGER
2007 Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2007, Trapholt og Koldinghus
2002 Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2002, Kunstindustrimuseet
UDVALGTE UDSTILLINGER
2013 Mesterværker, Ann Linnemann Galleri, København
2012 Behold, Ann Linnemann Galleri, København
2011 Verden på et Fad, Gammelgaard, Herlev
2010 Tepotter af tiden, Danmarks Keramikmuseum Grimmerhus, Middelfart
2009 Kunstforeningen af 14. august
Sommerudstilling, Ann Linnemann Galleri, København
Clausens Kunsthandel, København
2008 Porcelænskander klippet med en saks, Butik for Borddækning, København
Et tosset teselskab, Butik for Borddækning, København
2007 5 kunstnere, Bispegården, Kalundborg
Func Art, Drud og Køppe Galleri, København
2006 Galleri Kant, Sønderho, Fanø
North meets South, Nordiska Museet, Stockholm
2004 Ceramiques Danoises, Centre de Creation Ceramique de La Borne
2000 Keramik uden fortilfælde, Udstillingssted for Ny Keramik, København
1999 Brugsting i lertøj, Galleri Nørby
1998 Suppeskåle, Galleri Nørby, København
Udstillingssted for Ny Keramik, København
1997 The Contemporary Teapot, Danmarks Keramikmuseum Grimmerhus, Middelfart
1996 Vase, Galleri Nørby, København
Dansk Kunsthåndværk og design, Skt. Petersborg
Duplika, Dansk Arkitektur Center – Gammel Dok, København
PRISER OG LEGATER
2011 Statens Kunstfonds arbejdslegat
2009 Legat fra boet efter Gertrud Vasegård
Bergiafonden og Statens Kunstfonds arbejdslegat til fællesudstilling 'Verden på et fad'
2007-2009 Statens Kunstfonds arbejdslegat
2007 Nordea Danmark Fonden
1999-2001 Statens Kunstfonds arbejdslegat
1997 Statens Kunstfonds arbejdslegat
1995 Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond
1994 Den Danske Keramiktriennalepris
LITTERATUR
Dansk design ved årtusindeskiftet. Christian Ejlers forlag
Ny keramik. Udstillingssted for ny keramik. Rhodos forlag
REPRÆSENTERET
Kunstmuseet Trapholt, Kolding
Kunstindustrimuseet, København
Statens Kunstfond
Kulturforvaltningen, Kolding
Kunstforeningen af 14. august