CERAMICS & PRINT - November 2012


CERAMICS & PRINT 2012
Udstilling d. 29 oktober - 24 November 2012

Keramisk trykteknik i international samtidskunst
Fra den første udgivelse af Paul Scott's bog CERAMICS AND PRINT for tyve år siden er trykteknik blevet almindeligt kendt i den keramiske samtidskunst.
Paul Scott er internationalt anerkendt for sin research i keramik og trykteknik. Hans kunstneriske praksis er mangesidet; - såvel som skaber af individuelle værker, installationer og kunstgenstande til udstilling arbejder han også med udsmykning og kommissionsopgaver til arkitekturprojekter, skriver, forsker, underviser og kuraterer.

En repræsentativ række af internationale udstillere er udvalgt af Paul Scott,
- og i tilknytning til en helt ny udgivelse af CERAMICS AND PRINT vises keramiske samtidsværker i en bred vifte af udtryk og måder at arbejde med keramisk trykteknik.
Udstillingen rummer udvalgte værker af ældre og yngre keramiske kunstnere:
Stephen Dixon, Ane-Katrine von Bülow, Matthew Raw, Richard Shaw, Paul Scott, Charlotte Hodes, Lesley Baker, Megumi Naitoh, Evelina Wojtowicz, Laura McKibbon, Cathy Terepocki.

SE billeder af udstillingen !!... KLIK FOTO = STORT format og diashow






OM UDSTILLERNE:

Paul Scott (UK) www.cumbrianblues.com
Paul Scott er internationalt kendt for sin forskning i keramik og trykteknik. Han udfører større udsmykninger og individuelle værker, der er samfundsrelevante, samtidsbeskrivende, kritiske og overskrider grænserne mellem kunst, kunsthåndværk og design.
Research har altid spillet en nøglerolle i alle aspekter af hans arbejde – fra undersøgelser af tekniske metodologier fra trykte transfers til synteser af historisk form og samtidige værker, tillige med hans egne Cumbrian Blue(s) værker. Resultatet er hans talrige forbindelser og kontakter med en række universiteter og keramiske centre over hele verden. I 2010 modtog han en doktorgrad fra Manchester Metropolitan University for sin MIRIAD fondsstøttede forskningsprojekt om trykte landskabsmotiver på porcelænsstel Ceramics Landscape Remediation and Confection. I 2011 blev Paul ansat i en professorstilling på keramisk linje, Kunstakademiet i Oslo (KHIO), Norge. www.khio.no
Twitter: http://twitter.com/cumbrianblues
Blog: http://web.me.com/cumbrianblues
'A Willow for Ai Weiwei' kobolt silketryk på originalt Willow porcelænsfad - Stigsnæs og Barsebeck fade - træer, kopper og skåle.

Ane-Katrine von Bülow (DK) www.anekatrinevonbulow.dk
Ane-Katrine von Bülow er en af Danmarks førende keramiske kunstnere, der arbejder med keramisk-trykteknik, - form og grafisk overflade i en kombination af digital optegning og lav-teknisk papirtransfer i trykteknik.
“På udstillingen vises 'Serigrafiske Fragtmenter' på enkle geometriske 'Trekantede Former'. Den sort /hvide grafiske ornamentering er blødt op i gråtoner med raster; raster i form af net også som et gentagende mønster, et ornament i uendelige kompositioner vekslende mellem positivt og negativt.”
Vaser: støbt porcelain, underglasur oxyd-mønstre, mat glasur udvendig, blank indvendig - computerdesignet silketryk serigrafisk tryk. H 24cm Ø 20cm.

Stephen Dixon (UK) www.artdes.mmu.ac.uk/p/sd
Professor Stephen Dixon er leder af forskningsafdeling på MIRIAD, Manchester Institute for Research and Innovation in Art and Design. Han er anerkendt for sin forskning i keramisk tryk så vel som for sine politiske værker.
”Dixon er fornylig blevet interesseret også i de narrative kvaliteter i historie- og arkivdokumenter. Interessen startede under et seks måneder ophold på Victoria & Albert Museum, London (2009-10) og er udviklet gennem de efterfølgende projekter.
'Inventory', en serie digitalt trykte porcelænstallerkender udført på V&A, kombinerer tegninger fra skulptursamlingen med originale dokumenter relaterende til samlingen. 'Letters from Tripoli' var resultatet af loppefund på et Italiensk marked, udført til projektet Memoranda på Craft Study Centre, Farnham, UK i 2011, og består af en serie 'fundne' keramiske skår, påtrykt fragmenter fra autentiske dokumenter og fotos beskrivende en italiensk krigsfanges historie fra 2. Verdenskrig. 'Janus Head' er et stort, sammensat hoved baseret på den tohovede romanske gud, en metafor for den keramiske samling på V&A.”

Richard Shaw (USA) www.richardshawart.com
Richard Shaw bor i Berkley, Californien. Han har i over fyrre år været en betydelig figur i amerikansk keramik, har opnået international berømmelse og er kendt for sin pionerende surreal, trump l'oeil skulpturelle værker.
3 værker: Bray Show (edition 3)- Willow ware with Pin Cyshion - Letter to Alice.

Lesley Baker (USA) www.lesleybaker.com
Lesley Baker er Assistant Professor i Ceramics, Herron School of Art and Design IUPUI, Indianapolis. Hun studerede på Rhode Island School of Design.
“Mit arbejde består af værker med et underliggende socialt tema, og særligt om hvordan vi præsenteres for information gennem massemedier, hvor det sande budskab er ikke altid åbenbart. Jeg bruger bl.a. blomstermotivet til at repræsentere fortiden og naturens kræfter, og tillige som et middel til at lokke beskueren. Temaerne refererer til global opvarmning, krig, massemedier, og ting der generelt føles som udenfor vores kontrol. Budskabet er spidsfindigt, for jeg ønsker at beskueren involveres og ikke umiddelbart konfronteres.
Billedlagene er udviklet fra min baggrund i arkitektur og ideen om facaden, et lag, der informerer beskueren og giver adskillige meningsniveauer. Til opnåelse af det ønskede resultat bruger jeg traditionelle keramiske transfermetoder fra silketryk i det keramiske medie til nyere digitale processer.”
3 væghængte værker: Declaration - Sheriff's in Town - El Dorado.

Charlotte Hodes (UK) www.charlottehodes.com
Charlotte Hodes er Professor i Fine Art på London College of Fashion, University of the Arts, London.
Hun studerede på Slade School of Art, University College London, Fine Art undergraduate student 1978-82 og postgraduate student in Painting 1982-84. Hun har arbejdet i flere forskellige medier, papir, tekstil og keramik; og har udført et betydeligt antal arbejder i samarbejde med Spode Factory indtil virksomhedens lukning. Hun arbejder med Paul Scott på ny forskning i Spode arkiverne.
”Charlotte Hodes' keramik er influeret af hendes rolle som maler. Hun bruger den keramiske overflade som et 3D kanvas, på hvilket hun tegner sine motiver. Hendes ikonografi er centreret om den kvindlige figur i en samtidskontekst iblandet motiver ladet med feminint associerende referencer; og hun sætter spørgsmålstegn ved den kvindlige figur i kunsthistorien som et dekorativt motiv og uafvendeligt sammenkædet med det huslige. Ligesom keramiske platter, tallerkner og krukker, som objekter i sig selv, generelt refererer til kvindelighed og hjemlighed.
Tallerknerne på denne udstilling blev lavet i løbet af Charlottes ophold på den keramiske fabrik Spode (1998-2004), hvor hun havde adgang til det historiske arkiv af kobbertrykplader og transfer. For hende, var dette adgang til collagemateriale at klippe op og genbruge til nye inkarnationer.”
2 unikke værker udført på den engelske fabrik Spode i Cranberry. Materiale og teknik er kobbertrykt papirtransfer fra Spode arkiver påført Spode china-porcelæn, diameter 29cm.

Megumi Naitoh (USA) www.meguminaitoh.com
Megumi Naitoh er en ung amerikansk kunstner, der arbejder med silketrykte motiver med basis i cyperspace - iblandet personlige motiver. Hendes værker spiller på forholdene mellem overflade, medie, teknologi og opfattelsesevne.
”Fra 2001, har jeg været interesseret i romersk mosaik og deres fortællende gengivelse af dagligliv. Jeg blev optaget af, hvordan mosaik består af små pixel som firkanter, der er organiseret på en strukturløs, 'fri-form' måde.
Jeg oversatte den romersk mosaik ved at skabe portrætter med synlige pixels. Den tætte netstruktur fra det digitalt pixelerede portræt er kontrasteret af den frit formede romanske mosaik-æstetik. Portrætterne er abstrakte og udefinerlige med pixilering og nutidig anonymitet. Landskabsformat, størrelse og ramme refererer til smart-phones eller computerskærme og antyder internetkommunikation og online aktivitet.
I 2007, blev jeg optaget af 'Second Life', en 3D virtuel verden. Second Life er skabt af dets beboere og beboet af millioner af brugere fra hele verden, - og de skaber mange undergrupper for underholdning, venskab, uddannelse, business osv. Selvom brugerne kan udtrykke deres identitet ved at danne bruger-avatarer (Computer-ID), er samfundet udviklet til at beskytte beboernes anonymitet.
Anonyme blogs, forum og sociale 'sites' er en ny form for social interaktion. Dette er helt unikt for vores samtidige livsform. Ved at skabe to forsvindingspunkter og vise billedet af både den virkelige og den virtuelle i et værk, viser værket integrationen mellem sandt og virtuelt liv, - og hvor hurtigt vi bevæger os gennem disse to verdener - hver dag.”
Vægstykker: 'January 9th 2010' 40cm x 25cm x 4,5cm silketrykt lertøj, 2010 - 'December 20th' 2009 42,5cm x 25cm x 4,5cm silketrykt lertøj, 2010

Laura McKibbon (CA) www.culdesacdesign.com
Designer og producent Laura McKibbon fra Vancouver udfører håndlavede Cul de sac produkter. Det er funktionel keramik med brug af foto og trykteknik.
“Mine arbejder udforsker en slags tilhørsforhold, følelse af hjem, der forbinder os med vores fysiske miljø.
Inspiration kommer fra verden omkring os, sætter fokus på den unikke og dog universelle personlige erfaring, vi har, og inkluderer den keramiske overflade som en måde at gøre det umiddelbare permanent.
Denne serie er del af det gentagne spørgsmål om forholdet mellem landskab og kultur. Jeg er fascineret af strukturen og forudsigeligheden i den naturlige verden, og hvordan den menneskelige erfaring - følelsesmæssigt, impulsivt og irrationelt – eksisterer indenfor disse ordnede omgivelser.
Mine arbejder indeholder et stærkt grafisk element, refererer den historiske tradition om keramisk overfladedekoration, samtidig med at de reflekterer aspekter i samtidsliv og de steder vi bebor.”
Kopper - tallerken. Grafisk tryk og farve/glasur varierer, teksturbilleder.

Matthew Raw (UK) www.matthewraw.co.uk
Matthew Raw tog afgang fra Royal College of Art, London i 2010. Hans trykte værker er på forskellig måde politiske og erindrende i grundlaget. I 2011 udførte han en keramisk udsmykningsopgave til El-værket i Holbæk.
“An Artist Has Produce .. Mit projekt på Ceramic & Print Seminar vil fokusere på på kunst som produkt. Jeg vil udføre værkerne til udstillingen i tiden op til seminaret, udforske dette tema i 3D-form. At diskutere og udforske dette på Guldagergaard er specielt for mig, da det var den første institution, der behandlede mig som professionel. Det faktum, at det var i et andet land, apellerede til mig som en der elsker at rejse og voksede op i et hus fuld af internationale mennesker. Jeg har fortsat arbejdet i andre lande og tilstræber som kunstner at opdage spændende muligheder og erfaringer overalt.”
Tre vægophængte værker 40cm x 40cm. Print/tekst er udstrakt og forvredet.

Cathy Terepocki (CA) www.cathyterepocki.com
www.hornofplentynews.blogspot.co.uk
Cathy Terepocki er en keramisk kunstner bosat i Saskatoon, Canada og uddannet på Alberta College of Art and Design 2004.
“ Jeg har altid været interesseret i at samle anakronistiske objekter. Disse objekter, hvad enten det er tøj, møbler eller patchwork quilt, virker som katalysatorer for et væld af forestillede historier. De er spor efter det samfund de kom fra, og samtidig åbner de op for indsigt i nutidig kultur.
Opsøgning af billeder er nøglen til mine arbejder. Ephemera, tekstbøger, og andre didaktiske kilder er først og fremmest, hvor jeg finder motiver...
Det, der interesserer mig, er hvordan tilføjelsen af farvelag, tekstur, mønstre og collage-tryk kan forandre den oprindelige mening, højne den idiosynkratiske natur så vel som skabe fortællende fragmenter. Ved at placere disse motiver på funktionelle objekter tager det et skridt videre. Det giver beskueren mulighed for at forholde sig til værket på et andet niveau, når det bliver en del af hverdagsbrugen.
Formerne, jeg bruger, er som regel drejede. Overfladen er udviklet ved at opbygge lagvis af tryk, inklusiv mono-trykteknikker når leret er vådt, underglasur eller laser-dekaler efter objekterne er glaseret og anderledes anvendte kommercielle dekaler til at afslutte værket og tilføre et lag mere af kompleksitet, skønhed og nostalgi.”
Et sæt kopper

Evelina Wojtowicz www.evelinawojtowicz.com
Evelina Wojtowicz er en ung kunstner bosiddende i Nordirland. Hun studerede Geology and Fine Art i Wroclaw, Polen, og fortsatte sine studier i Nordirland med BA Hons Course of Fine & Applied Arts, 2009-12, Diploma in Industrial Studies, University of Ulster, Belfast, 2010-11 og BA Art & Design - Ceramics, Galway-Mayo Institute of Technology, Irland, 2007-09.
“I min kunstpraksis arbejder jeg med aspekter af følelse af rum mellem motiv, form, deres lag og mening. Ved at eksperimentere med rum, lag af allegorier og deres komposition, drages mit arbejde mod grænsen mellem tid og rum via narrativer, form og udtryk.
At have levet, arbejdet og studeret på forskellige steder som i Polen, Sverige, Irland og England er hvor min største inspiration kommet fra, hvordan vi opbygger individuel og kollektiv identitetsrum mellem det nuværende øjeblik og mindelser.
En stor del af min egen kunstpraksis er baseret på brug af printteknik i det keramiske fagområde. Gennem tiden har jeg udviklet en teknik til at påføre motiverne ved at trykke imellem meget tynde lag af porcelæn, der giver mig en effekt med spøgelsesagtige motiver set igennem porcelænet og indeni formen. Dette udfolder fortællingen gennem et særligt lys. Vi befinder os på rejsen fra nutiden ind i fortiden og fremtiden, og det er det uberegnelige 'nu', jeg har ønsket at fange i mine arbejder, - så vi kan finde os selv mellem lagene af vores egen eksistens med en gennemskinnelig forståelse af livet.”
”Skåle - Projektet BEING BETWEEN handler om at befinde sig mellem lagene af sin egen eksistens, en gennemsigtig forståelse af livet. Porcelæn med trykte tegninger og 'arkivmotiver' fortæller historien mellem fortid, nutid og fremtid. Pigens karakter, hvis skygge er overalt, bliver et gennemsigtigt vidne, i og ud fra alt..”

TEKTONISKE FORSKYDNINGER - oktober 2012


KLIK på billeder
= STORT format
+ diashow

TEKTONISKE FORSKYDNINGER - hemmelige i forvandlingen
Bente Hansen DK
Udstilling d. 4 – 27 oktober 2012


Konstruktivistisk avantgarde i keramisk form og flade.
Den anerkendte danske keramiker, Bente Hansen udstiller helt nye værker.
Fra geometrisk sammensatte skulpturer og vægobjekter, fragmenter af stuk og vægpaneler til spændingsfyldte farvede dekorationer på enkle krukkeformer.
”Hvert lag tilføjer et nyt afsnit, et nyt kapitel, et nyt lag i fortællingen i stadig forvandling.”
Vægobjekter, geometriske skulpturer og krukker er enten modellerede eller drejede og videreformede.
De er farverigt glaseret, – og i balance med form og udtryk forvandlet i en stadigt søgende proces.

Ved lag på lag applikation af farvede transfers, guld og sølv nuanceres de keramiske farver og forandres i brændingen, sammensmeltes, blandes og skjuler eller delvis dækker de underliggende lag.
Motiverne er opstået i en eftertænksomt reflekterende arbejdsproces og kan i det geometriske formsprog relatere til både Bauhaus, Avantgardens kunst, arkitektur, collage og japansk tekstil.


Bente Hansen
”En lille bog fra Middelhavsmuseet i Stockholm, hedder "Hemliga i Förvandlingar'' og handler om de ægyptiske guders evige transformationer.
Dekorationerne på mine helt enkle krukker, skabt til denne udstilling, består af transfers oftest i mange lag, brændt utallige gange.
Hver gang forandres farverne temmelig uforudsigeligt selv ved den lave temperatur. Hvert lag tilføjer et nyt afsnit, et nyt kapitel et nyt lag i fortællingen i stadig forvandling.
Transfer farver - denne særlige teknik med at overføre keramiske farver til stentøj eller porcelæn, fik jeg for første gang i hænde på Bing & Grøndahl i slutningen af 60erne.
Siden arbejdede jeg med dekorationer, hvor jeg dækkede det ene lag begitning efter det andet med latex. Så kom en lang periode med amorfe former, som ikke kaldte på nogen form for dekoration. Indtil jeg for ikke længe siden ved et tilfælde i Holland fik transfer ark i hænderne igen.
Resultaterne er kalejdoskopiske med mindelser fra Bauhaus, avantgarden fra Rusland og meget andet.

Selvom de ovale krukker er simple, enkle at aflæse, kalder de individuelt på deres eget billede, så hver krukke har sin helt egen begyndelse og fortsættelse.”
www.bentehansen.dk
Bente Hansen har i sin lange karriere været særdeles aktiv og engageret indenfor dansk keramik og design.
Hun var tilknyttet Bing & Grøndahl 1964-1970 og Royal Copenhagen 1976-1980, leder af keramisk afdeling Danmarks Designskole (nu: Det Danske Kunstakademi – designskole) 1992-97, og har haft eget værksted siden 1966. De første 41 år i Brolæggerstræde, København. Gift med Ole Palsby havde hun værksted i Aalsgaarde, - og i 2012 har hun etableret nyt værksted i Sturlasgade i København.

Bente Hansen er medlem af Corner, Keramiske Veje, Danske Kunsthåndværkere, IAC International Academy of Ceramics... Udstillingsaktiv i Danmark og udlandet, samt modtager af flere danske og udenlandske priser.

Tidligere værker:



Udvalgte udstillinger: Galleri Nørby - 'Corner' Charlottenborg - 'Collect' Victoria & Albert Museum, London - 'Keramiske Veje' Sophienholm - Gudhjem Museum 2010 - 'Corner' Sophienholm 2012...

Repræsenteret: Ny Carlsbergfondet, Statens Kunstfond, Danmark - Stockholms Nationalmuseum, Jönköping Läns Museum, Röhsska Kunstslöjdmuseum, Sverige - Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum, Museum für Kunst und Gewerbe, Hamburg, Tyskland - Museum Boymans-van Beuningen, Rotterdam - Hetjens Museum Düsseldorf - Victoria & Albert Museum, London ...

Prismodtager: Spezial-Preis Saltzbrand '83, Koblen – Statens Kunstfond 3 års stipendium 1985 - Kunsthåndværkerprisen 1990 - Estonian State Culture Prize 1991 - Thorvald Bindesbøll Medalje 1997 - Inga & Ejvind Kold Christensens Fond 2005 - Bayerrischer Staatspreis 2011 med guldmedalje...