3D-PRINTED POTS Jonathan Keep UK
Udstilling d. 11 april – 8 maj 2013
Åbningsreception d. 11 april kl. 16-19.00
Artist talk: Jonathan Keep
3D teknologi i keramik – afkodning og transformation af lyd og naturobjekter.
Jonathan Keep udstiller 3-dimensionale computerprint, direkte printet med ler.
Idémæssigt og kunstnerisk arbejder han frit med digitale transformationer ud fra koder af alt fra lyd til afkodning af naturobjekter.
Forunderlige poetiske objekter skabt af ualmindelige sammenhænge og fænomener i en sofistikeret kombination af ny teknologisk og keramisk viden. www.youtube.com/user/jkpottery
Værkerne kan have en traditionel brugsfunktion og rummer hertil en foruroligende hemmelighedsfuldhed.
Udstillingen sætter fokus på digital keramik og informerer om nye samtidsværker i dialog med nyeste teknologi indenfor keramisk 3-dimensional print.
www.keep-art.co.uk
JONATHAN KEEP - Digital Pots
Jonathan Keep har længe brugt computersoftware til at udvikle keramiske former.
Med interesse for skjulte numeriske koder, fundet i naturen, har han udviklet en arbejdsproces, hvor selve formen af værkerne er skrevet i computerkode.
Den digitale information overføres til en værkstedsbaseret 3D-printer (DIY), som han har ombygget til at udskrive med ler.
Lag på lag udskrives værkerne – en slags mekanisk spiralopbygning (coil-building). Efter 3D-udskrivning brændes og glaseres keramikken på normal vis.
Ud fra elementære kræfter på jorden, som ild og vand, har keramikken traditionelt set hentet inspiration i naturen. Ved at bruge computerkode til at skabe værker ønsker han at føje yderligere et lag til de elementære natural-matematiske mønstre og strukturer, der ligger til grund for al form.
Han mener, at erkendelsen af dette dybest set fortæller, hvor meget vi er forbundne med den naturlige verden.
3D PRINTED POTS GO ON SHOW...
Keramisk kunstner Jonathan Keep udstiller flere serier digitalt printede keramiske værker med forskelligt udgangspunkt. Han har udviklet en arbejdsmetode, hvor den tredimensionale matematiske struktur af objekternes form først er skrevet i Java-computerkode. De digitale oplysninger printer han direkte til fysiske objekter ved hjælp af en værkstedsbaseret DIY 3D printer, som han har tilpasset til at udskrive med ler (her: porcelæn).
SOUND SURFACES - blev første gang vist under Aldeburgh Music Festival. - Her er en pixel indkodet til at snurre rundt i det virtuelle rum, og mens den vokser til en krukkeform, oprettet i et tredimensionalt computernet/grit, er overfladen af strukturen gradvis blevet tekstureret ved hjælp af data fra digitale lydoptagelser.
Krukkens overflade, fra fod til top, bliver en tidsrepræsentation af tone og rytme i musikken, - navngivet i titlen til værket. Musik: Benjamin Britten, 4 Sea Interludes fra Peter Grimes, Django Bates, You Live and Learn…
RANDOM GROWTH - Som ved opbygning af stalaktitter eller myretuer, har disse former en basisstruktur eller logik; og computerkoden, der genererer disse former, har en indbygget variation af tilfældigheder, der danner en ny form hver gang koden køres. Denne serie karakteriserer Jonathans interesse for de koder, der findes i naturlig organisk vækst. Med Random Growth serien ønsker Jonathan, at beskueren vil finde sin egen fortolkning af formerne, en mening om figurerne og gerne en fantasifuld læsning af objekterne.
Tidligere vist på de internationale udstillinger i 2012: London 3D-Printshow og Istanbul Design Biennale, et projekt delt med det belgiske designfirma Unfold, der undersøgte et keramisk 3D-print produktionsscenarie med små lokale produktionsenheder, der bliver globalt forbundne – lokale variationer trykt fra samme computerfil, men inkorporeret hver producents personlige og lokale forhold.
ISBJERGE - Disse værker handler om skønheden, der findes i tilsyneladende tilfældige naturlig former. Den algoritme, der anvendes til at generere disse objekter har en indbygget tilfældighed indstillet lig med de naturlige parametre til dannelse af isbjerge. Værkstedsbaseret DIY 3D-printteknik tilføjer en tidløs fornemmelse fra lagdelingen, mens porcelænet ekkoer gennemskinnelighed som is.
TRÆER - Dette er et igangværende projekt baseret på idéer om den stadige vækst af naturlige former. Som keramikobjekter, der er fastfrosset i tid, repræsenterer denne gruppe også menneskets ønske om at kontrollere naturen - hvor træerne er beskåret, men fortsætter med at vokse.
FRØ MORFOLOGI - Denne samling værker handler om evolution og formens morfologi. Jonathans arbejdsmetode egner sig ved de enkle ændringer i computerkoden til at generere relaterende og stadigt fornyede former. Efterfølgende at kunne udskrive eller opbygge disse unikke og individuelle former direkte fra computeren med en 3D printer repræsenterer styrken i denne teknologi og opfylder Jonathans ønske om at udforske muligheder for keramisk form.
JONATHAN KEEP - OM UDSTILLINGEN:
”Alle værkerne er baseret på keramisk 3D-print. Værkerne er til salg; men udstillingen er også min mulighed for at introducere computerskabt design og ny keramik indenfor 3D-printteknologi.
I keramisk 3D-print er der to teknologier i udvikling, den ene er med lagdelt pulver-ler i en ink-jettype printhoved og den anden er en lagdelt udtrækning/ekstrudering af vådt ler næsten som en mekanisk modelleringsteknik (coil-building). Jeg bruger denne sidste ekstruderende printertype, der er et 'DIY-kit', som jeg selv har udviklet til at 'printe' med ler (- i stedet for voks/plast..).
Jeg arbejder oftest i serier baseret på en idé, der kommer ud af den anvendte proces.
Interessen for den skjulte numeriske kode, som underbygger hele naturen, har jeg videreudviklet i en arbejdsproces, hvor formen af mine værker bliver 'skrevet', eller beskrevet i computer-kode ved hjælp af et Java-baseret program. Trykningsprocessen kan involvere en del 'håndens arbejde' da værkerne i printprocessen måske skal understøttes eller hjælpes i tørringen. Efter 'udskrivning' bliver det keramiske materiale brændt og glaseret på normal vis. I øjeblikket bruger jeg porcelæn og en palet af reduktionsglasurer, brændt i gasovn.”
Udstillingen viser 30-40 værker fra serierne Isbjerge, Random Growth, Sound Surface, Morfologi og andre individuelle former som illustreret på websiden:
http://www.keep-art.co.uk/digital.html
- der ligeledes indeholder en kort udtalelse om de digitale værker.
For yderligere information om seneste udvikling - studio tidsskrift:
http://www.keep-art.co.uk/journal_1.html
Jonathan Keep er uddannet på Royal College of Art i London og har i sin 30 års karriere som keramisk kunstner og pottemager fået ry for at skabe innovative og konstant nyudviklede projekter fra sit atelier i Suffolk.
Han er født og opvokset i Sydafrika, BA (Hons) Fine Art grad fra University of Natal i 1979. Efter at have arbejdet på en række værksteder og en periode med undervisning flyttede han til England i 1986 og bosatte sig i Suffolk, hvor han fortsat bor og har et værksted i sit hjem. En fritænker-tilgang til keramik har udfordret ham til at undersøge emnet keramisk ud fra en række synspunkter. I multimedier og virtual reality, fra bestilt produktion af CD-ROM i Insite-Arts programmet til et Årets Kunstnerophold, hvor han arbejdede sammen med patienter på lægers operationer og med krukken som et redskab fik patienterne hjælp til at visualisere deres helbredstilstand.
Han modtog en MA fra Royal College of Art, London i 2002, hvor hans post-graduate show var honoreret prize-winner of the Lattice Group Awards. Han blev efterfølgende tildelt en Woo Foundation Graduate Arts Bursary. Hans arbejder har været udstillet bredt og er set for nylig på Collect i Victoria and Albert Museum, Museum of International Ceramic Art, Danmark, Sotheby, New York, Carlin galleri, Paris, Puls galleri, Bruxelles og Sarah Myerscough Fine Art, London.
I en for kunstnere rådgivende rolle var han involveret i Working Party på Center for Visual Arts, Bury St. Edmunds og i styregruppen for Visual Arts Marketing & Business Development Scheme i Suffolk. Han har siddet i det rådgivende panel på Hub Arts Center i North Kesteven og bistået som rådgiver til Platform 5, en professionel udviklingsprogram for nye kunstnere i den østlige region.
Tak til Nationalbankens Jubilæumsfond af 1968 og Danish Crafts!